Ce poti face in cel mai mare mall din SUA

Postat la 21 iulie 2009 319 afişări

Vasta lume a comertului si a distractiei care este Mall of America din Bloomington, Minnesota, este un punct bun de plecare pentru a reconsidera mariajul de 50 de ani dintre cumparatorul american si mall. Pentru ca americanii au fost casatoriti cu mall-ul atat timp incat acum chiar se casatoresc in mall - 5.000 de cupluri au facut deja asta in Capela Iubirii, de cand aceasta s-a deschis in urma cu zece ani.

Criza economica i-a facut pe consumatori sa intre intr-o era a cumparaturilor limitate la strictul necesar. Dar mall-ul nu a comercializat niciodata asa ceva. Nu poti, spre exemplu, sa iei o reteta de medicamente din Mall of America, pentru ca aici nu exista o farmacie. Poti, totusi, sa cumperi o lumanare cu aroma de nuca de cocos si vanilie in forma de cutit in miniatura. Sau o sapca de baseball de 13 dolari care arata ca si cum ar fi facuta din branza cedar.

Un magazin numit Corda-Roy vinde o varietate de fotolii-minge care se transforma in paturi. Magnet Max vinde un porc de Guineea cu baterie care alearga continuu pe o rotita. Mall-ul este tovarasul de casnicie loial, dar care n-a invatat nicio figura noua in ultimii zece ani. Proprietarii de aici sunt fratii Ghermezian, care traiesc in Canada si conduc un conglomerat imobiliar numit Triple Five. Foarte rar vreunul dintre ei discuta cu media si au refuzat sa fie intervievati pentru acest articol. De curand, ei au renovat movieplexul din Mall of America, iar in 2006 au renuntat la zona tematica a personajului animat Snoopy din parcul de distractii, dupa ce nu au ajuns la o intelegere cu United Media, care detine drepturile pentru aceasta marca.

Tema parcului este acum Universul Nickelodeon. Dar designul de baza si filozofia de promovare a mall-ului sunt neschimbate. Mall-ul este tot un dreptunghi gigantic cu magazine care inconjoara parcul si zonele de shopping impartite in patru sectiuni, fiecare cu numele, decorul si muzica ambientala proprii. Dupa cum a explicat publicistul Dan Jasper intr-un e-mail, West Market - coridorul larg dintre Nordstrom si Macy’s - ar trebui sa dea senzatia unei gari europene si de aceea aici rasuna muzica de jazz. The North Garden, zona de legatura intre magazinele Sears si Macy’s, este flancata de copaci si lampadare si e gandita ca un parc in aer liber; produsele de aici se adreseaza adolescentilor, iar muzica este descrisa drept “cele mai in voga hituri ale pop-ului contemporan”.

South Avenue grupeaza magazine premium si incanta cu rock alternativ. East Broadway ar trebui sa fie in tonuri contemporane si de aceea si muzica este “pop modern si contemporan”. Mall-ul are tavanul de sticla, dar, la fel ca un cazinou, nu are ferestre si nici macar un singur ceas. “De ce am vrea sa stiti cat e ceasul?”, spune Bausch zambind. “Noi nu vrem sa plecati, asa ca nu vrem sa va grabiti.” Daca petreci destule ore in Mall of America, intri intr-o stare de dezordine mentala, in care coordonatele spatiotemporale devin ambigue. Se spera ca astfel vei petrece mai degajat timpul in acest univers alternativ de distractii continue. Se pare ca magia a avut efect asupra lui Consuelo si Steve Ebert, un cuplu aratos, in varsta de aproape 40 de ani. In sacosele lor bine indesate de cumparaturi se afla un tricou, o jacheta de schi, pijamale si o carte pentru copii despre Martin Luther King Jr. pentru fiica lor. Si aceasta dupa ce au cheltuit deja, dupa calculele lor, peste 1.600 de dolari in mall in saptamanile dinaintea Craciunului.

Fiecare dintre chiriasii mallului are un contract diferit cu acesta si nu are voie sa discute despre el cu alti chiriasi. Unele contracte prevad posibilitatea conducerii mall-ului de a cere unui magazin sa se mute intr-un spatiu diferit. “Eu sunt aici de cinci ani si ni s-a spus sa ne mutam deja de sase ori”, spune Sarah Ertresvaag, asistent manager la Tiffany Collection, un magazin de corpuri de iluminat care urmeaza sa se inchida in cateva saptamani. Semnele cu “50% reducere” erau vizibile peste tot inauntru. “Cea mai scurta mutare a fost de zece zile”, spune Ertresvaag. “Ne-am mutat, apoi ne-au zis ca altcineva isi dorea spatiul, asa ca ne-au dat afara.” E ceva nou: chiar si retailerii au parte de casnicii incerte cu mall-urile. Si cu cat mai aspre sunt vremurile, cu atat mai dificila devine relatia. Ertresvaag spune ca nu stie cand se va inchide magazinul sau ce magazin ii va lua locul. Au fost zvonuri cu privire la un restaurant; altcineva vorbea despre un labirint pentru copii. Ea e doar bucuroasa ca o asteapta o noua slujba, in afara mallului. Din martie, ea va conduce o statie de benzina.


© 2009 NEW YORK TIMES NEWS SERVICE

TRADUCERE DE MIHAI MITRICA

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/special/ce-poti-face-in-cel-mai-mare-mall-din-sua-4665662
4665662
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.