Alibaba, cel mai bun pariu pe viitoarea Chină

Autor: Anca Dumitrescu Postat la 17 septembrie 2014 592 afişări

Alibaba Group Holding, compania de comerţ electronic care s-a dezvoltat odată cu economia Chinei, intenţionează să lanseze o ofertă publică iniţială de dimensiuni istorice în Statele Unite, care ar putea deveni record şi la nivel mondial, obiectivul fiind atragerea a până la 21,1 miliarde de dolari.

Alibaba, cel mai bun pariu pe viitoarea Chină

LISTĂRILE RECORD ALE VISA ŞI AGRICULTURAL BANK OF CHINA

Oferta publică a Alibaba ar putea fi mai mare decât cea efectuată de Visa în 2008, de 19,7 miliarde de dolari, cea mai mare efectuată vreodată în Statele Unite. Incluzând opţiunile de vânzare suplimentară de acţiuni, Alibaba ar putea atrage până la 24,3 miliarde de dolari, depăşind şi actualul record mondial deţinut de Agricultural Bank of China, care a obţinut 22,1 miliarde de dolari în listările din Hong Kong şi Shanghai, în 2010.

Prezentarea ofertei publice iniţiale a Alibaba a început la New York, în programul roadshow-ului fiind incluse întâlniri cu investitorii în Boston, Baltimore, San Francisco, dar şi la Londra şi Hong Kong. Preţul ofertei va fi stabilit pe 18 septembrie, acţiunile urmând să intre la tranzacţionare în ziua următoare.

Comparativ cu alte companii din sectorul Internetului, preţul cerut de Alibaba pentru acţiunile sale este mult mai mare. La nivelul superior al intervalului ţintit, evaluarea companiei va fi de 17 ori mai mare decât vânzările realizate într-o perioadă de 12 luni încheiată în iunie, fiind cu mult peste cea din oferta Amazon, de 1,96 ori vânzările şi cea a eBay, de 3,92 ori. Evaluările din ofertele iniţiale ale companiilor chineze de Internet Tencent Holdings şi Baidu au fost de 13,53 ori, respectiv 12,24 ori mai mari decât veniturile.

Nivelul ridicat al evaluării din ofertă nu va opri investitorii care sunt atraşi de potenţialul Alibaba, consideră analştii.

”În acest mediu economic, investitorii vor o poveste de creştere. Oamenii sunt dispuşi să plătească pentru creştere, iar Alibaba are încă un mare potenţial de dezvoltare„, explică Eric Jackson, fondatorul Iron Capital.

Alibaba oferă platforme variate pentru cumpărători şi vânzători, precum şi servicii care îi ajută să îşi desfăşoare afacerile. Taobao Marketplace, lansată în 2003, permite unor milioane de persoane şi companii mici să îşi vândă produsele. Tmall.com este un mall virtual, unde retailerii şi brandurile îşi oferă produsele, iar Juhuasuan este operatorul unui model de flash-sales. Cele trei site-uri au realizat 82% din vânzările Alibaba în anul încheiat în martie.

COMERŢUL ELECTRONIC ÎN CHINA

Numărul utilizatorilor de Internet din China continentală a crescut la 632 de milioane şi ar putea depăşi 850 de milioane până în 2015, conform datelor guvernamentale. Potrivit prospectului de emisiune al Alibaba, compania are o contribuţie importantă la această creştere, cu cei 279 de milioane de utilizatori atraşi în anul încheiat în iunie. Alibaba ”ar trebui să fie atractivă pentru investitori, având în vedere oportunităţile extraordinare ale Internetului în China, dar şi de cele oferite de companie„, consideră Gustavo Galindo, manager de fonduri la Russell Investments, în New York.

Profitul net al Alibaba aproape s-a triplat, la 1,99 miliarde de dolari,  în cele trei luni încheiate în iunie, susţinut de un câştig de 1 miliard de dolari generat de reevaluarea unor participaţii achiziţionate la companiile UCWeb şi OneTouch.

VALOAREA A EXPLODAT

Alibaba a fost evaluată la numai câteva miliarde de dolari atunci când Yahoo a cumpărat participaţia la compania chineză, în 2005, şi a crescut la 32 de miliarde de dolari în urma plasamentelor făcute în companie de Silver Lake Management, Temasek Holdings şi DST Global, şase ani mai târziu.

Evaluarea Yahoo este influenţată parţial de participaţia de 22,4% la Alibaba, acţionarii anticipând că operatorul de Internet din California ar putea folosi câştigul din oferta iniţială a companiei chineze pentru achiziţii mari sau investiţii. În luna iulie, Yahoo a anunţat că va păstra o cotă mai mare la Alibaba, în urma ofertei publice a acesteia, decât intenţiona iniţial şi că va returna acţionarilor cel puţin jumătate din fondurile obţinute în urma listării acesteia.

Yahoo intenţionează să vândă 121,7 milioane de acţiuni în oferta Alibaba, participaţia sa la compania chineză urmând să scadă astfel la 16%. La nivelul superior al intervalului de preţ din ofertă, Yahoo ar obţine peste 8 miliarde de dolari.

Preşedintele Ma va deţine 7,8% din acţiunile Alibaba după listare, iar vicepreşedintele Tsai 3,2%. SoftBank Corp., care deţine 34% din acţiunile Alibaba, nu intenţionează să vândă acţiuni.

Structura de parteneriat din cadrul Alibaba ridică unele semne de întrebare. Această structură permite unui grup de 30 de persoane să numească majoritatea membrilor din consiliul de administraţie, care este aprobat apoi de acţionari. În acest fel, un număr restrâns de persoane deţine un mare control asupra companiei. Acest aranjament a fost respins de autorităţile de reglementare din Hong Kong, astfel încât Alibaba a decis să se listeze în Statele Unite, unde companiile cu clase diferite de acţiuni, cum sunt Facebook şi Google, nu sunt un fapt neobişnuit.

Consultanţii ofertei publice iniţiale a Alibaba sunt Credit Suisse Group, Deutsche Bank, Goldman Sachs Group, JPMorgan Chase & Co., Morgan Stanley şi Citigroup. Simpson Thacher & Bartlett şi Sullivan & Cromwell LLP oferă consultanţă juridică, iar Rothschild ajustează împreună cu compania chineză oferta.

ALIBABA, MAŞINĂ DE BANI

Listarea publică iniţială a companiei Alibaba este cel mai bun pariu pe China şi comerţul online global, consideră Peter Garnry, analist la Saxo Bank. Dimensiunea, reputaţia brandului în rândul investitorilor instituţionali, ratele de creştere şi gradul de profitabilitate sunt covârşitoare.

”După câteva luni de secetă a ofertei publice iniţiale, ne aşteptăm ca oferta publică iniţială a companiei Alibaba să fie una semnificativă, având în vedere că investitorii vor dori să parieze pe transformarea Chinei într-o economie de consum, în următoarele trei decenii„, se arată în analiza Saxo Bank.

Ceea ce e extraordinar în legătură cu Alibaba nu este doar rata de creştere a veniturilor de 46% pe o bază anuală, în primul trimestru fiscal al anului 2015 (cu încheiere în 30 iunie), ci mai ales abilitatea de a produce profituri imense. Marginea EBITDA a explodat de la 21% în 2010 la 58% în ultimele 12 luni, evidenţiind că Alibaba şi-a depăşit punctul de inflexiune în care dimensiunea operaţională a businessului creează uriaşe economii de scară.

Să cumperi acţiuni ale companiei Alibaba este cel mai bun pariu pe China, având în vedere îndreptarea economiei chineze către una de consum, într-o eră a conectivităţii şi comerţului online, note

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/special/alibaba-cel-mai-bun-pariu-pe-viitoarea-china-13280937
13280937
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.