Accidente ”made in China“: cum se asigură şoferii că pietonii sunt morţi de-a binelea

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 08 septembrie 2017 1587 afişări

În aprilie, un BMW care mergea cu mare viteză pe lângă piaţa de fructe din Foshang a lovit o fetiţă de doar 2 ani. ”Opreşte-te! Ai lovit un copil“, a strigat disperată bunica fetiţei; şoferul a oprit câteva secunde, după care a pus maşina în marşarier şi a mai trecut o dată peste trupul celei mici. Femeia de la volan a mai schimbat o dată vitezele şi a mers înainte, călcând fetiţa pentru a treia oară. Când a coborât în cele din urmă din autoturism, a fugit la rudele împietrite şi le-a oferit o înţelegere: ”Nu spuneţi că am condus eu maşina! Spuneţi că era soţul meu! Vă putem da bani!“

Accidente ”made in China“: cum se asigură şoferii că pietonii sunt morţi de-a binelea

O altă manifestare ciudată întâlnită în China este cea a ”răului samaritean“, sau ideea de a-i da în judecată pe cei care te ajută. În urmă cu câţiva ani, un tânăr a ajutat o victimă a unui accident rutier transportând-o la spital. După ce rudele celui accidentat au ajuns la spital, în loc să-i mulţumească tânărului, l-au acuzat că i-a agravat starea rănitului şi i-au cerut să plătească factura medicală. Acesta nu a acceptat, aşa că cele două părţi au ajuns la tribunal; judecătorul a dat dreptate rudelor, argumentând că tânărul nu l-ar fi ajutat pe rănit decât dacă era responsabil pentru starea acestuia.

Revenind la subiectul iniţial, în condiţiile în care atât de mulţi şoferi scapă de pedepse, familiile unor victime au decis să ia lucrurile pe cont propriu; în 2013, cei strânşi la locul unui accident petrecut în Zhengzhou l-au bătut pe un şofer care tocmai omorâse un copil de şase ani.

Şi autorităţile îşi fac însă uneori treaba, după cum reiese din povestirea ce urmează. În 2010, un bărbat pe nume Yao Jiaxin a lovit o femeie pe bicicletă în oraşul Xian; după ce iniţial a fugit de la locul accidentului, Yao s-a întors pentru a se asigura că victima sa a murit. El a mers atât de departe încât a atacat-o cu un cuţit pe femeia rănită. Ca urmare a incidentului, Yao Jiaxin a fost condamnat şi executat.

La presiunea organizaţiilor neguvernamentale, în special cele care militează pentru drepturile omului, autorităţile din China au făcut eforturi pentru a modifica legile penale. Una din modificările recente stipulează că accidentele în care un şofer loveşte de mai multe ori victima trebuie tratate drept crime. Cu toate acestea, în faţa tribunalelor chineze rămâne o provocare să demonstrezi intenţia şoferului în astfel de cazuri. Judecătorii, poliţiştii şi uneori chiar şi oameni din presă par dispuşi să accepte teorii aberante, aşa cum ar fi că şoferul a lovit victima de patru ori din greşeală sau că a confundat-o cu un sac de gunoi.

China nu face publice statistici privind bilanţul accidentelor de pe autostrăzile sale, însă Organizaţia Mondială a Sănătăţii a estimat în 2013 că aproximativ 250.000 de persoane au murit pe teritoriul chinez în respectivul an în urma accidentelor de transport.

Spre exemplu, la începutul lunii august 36 de persoane au murit şi 13 alte persoane au fost rănite şi transportate la spital după ce un autobuz s-a lovit de un zid în interiorul unui tunel în nord-vestul Chinei, conform agenţiei de ştiri Xinhua. Autobuzul călătorea din oraşul Chengdu spre provincia din centrul Chinei Henan.

Femeia de la volanul unui BMW care a ucis un copil de doi ani într-o piaţă de fructe, prezentată la începutul acestui material, a ajuns în instanţă. Ea a susţinut că incidentul a fost un accident, iar procurorii i-au acceptat explicaţia; femeia va petrece între doi şi patru ani în închisoare.

Poate că soluţia cea mai simplă la această problemă bizară a Chinei ar fi să facă viaţa mai sigură pentru pietoni - cu alte cuvinte, să reducă şansele ca şoferii să îi lovească pe aceştia. Câţiva paşi au fost luaţi deja în această direcţie, prin îmbunătăţirea sistemului de transport în comun şi instalarea barierelor ce despart pistele de biciclişti de şosele. De asemenea, autorităţile introduc anual un număr tot mai mare de trenuri şi garnituri de metrou.

În viitor, China ar putea privi către Japonia pentru răspunsuri: zona metropolitană Tokio are unul dintre cele mai sofisticate sisteme de transport public, ce serveşte un număr impresionant de 40 de milioane de locuitori şi are una dintre cele mai mici rate de accidente rutiere din lume. Sau o poate lua pe urmele danezilor, unde jumătate din populaţie foloseşte bicicletele, iar accidentele rutiere au dispărut aproape în totalitate.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.