Opinie Mihaela Matei, EY România: Cultura şi reparaţiile de produse de uz casnic – acelaşi lucru în România

Postat la 08 aprilie 2014 438 afişări

Percepţia generală în România este că nu se fac bani din cultură, ba chiar că nu poţi nici măcar să trăieşti decent dacă eşti scriitor, actor, regizor, artist plastic etc. Totuşi, dacă ne uităm la Franţa, de exemplu, în 2011 industriile culturale au creat valoare de aproape 75 de miliarde de euro, ceea ce reprezintă mai mult de jumătate din PIB-ul total al României din acel an.

Opinie Mihaela Matei, EY România: Cultura şi reparaţiile de produse de uz casnic – acelaşi lucru în România

Iar cultura nu este Cenuşăreasa doar pentru investitori şi oameni de afaceri, ci şi pentru statisticieni. În Anuarul Statistic al României, activităţile culturale şi sportive sunt raportate ultimele în prezentarea formării produsului intern brut prin contribuţia sectoarelor economiei naţionale, intrând practic la “Altele”, alături de reparaţiile de produse de uz casnic şi alte servicii.  Dar nici Comisia Euroopeană nu excelează: Euroostat-ul, practic Institutul de Statistică al Uniunii Euroopene, are date pe orice temă, dar pe cultură mai puţin: cel mai recent raport este unul din anul 2011 şi prezintă multe date statistice din 2005.

Ce ar mai fi adăugat despre cultură? În doar 4 ani (şi să nu uităm că au fost ani dificili economic), numărul de locuri în sălile de cinematograf a crescut cu aproape o pătrime (24%). De asemenea, în ciuda faptului că mulţi jucători se plâng că dispar cinematografele şi publicul nu mai merge la cinematograf, conform Institutului Naţional de Statistică, numărul spectatorilor creşte de la an la an, cu rate anuale şi de 40% (cum ar fi în 2009 faţă de 2008). în 2012, s-au vândut cu 120% mai multe bilete decât în 2008, numărul total de bilete vândute ridicându-se la 8,3 milioane.

În acelaşi timp, numărul spectatorilor de teatru şi de concert a crescut cu 80% între 2008 şi 2012, ajungând la 9,6 milioane de bilete vândute în 2012. Din toţi aceştia, 6,9 milioane de spectatori au mers la concerte. Evoluţia numărului spectatorilor de concerte este de departe cea mai spectaculoasă, cu o creştere de 226% între 2008 şi 2012.

Ar mai fi de adăugat faptul că numărul de angajaţi din sectorul cultural (la care se adaugă şi cei care repară produse de uz casnic) a rămas, în toată această perioadă, relativ la acelaşi nivel: 250.000 de angajaţi. Se observă, însă, o schimbare în structura acestora, ponderea freelancerilor crescând la 25% din total în 2012, faţă de 13% în 2008.

Toate acestea, în condiţiile în care salariaţii României cheltuiesc lunar pentru recreare şi cultură doar 4,4% din venituri, adică 87 lei (în timp ce pensionarii consumă 3,2%, iar locuitorii de la ţară 3%).

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/opinii/opinie-mihaela-matei-ey-romania-cultura-si-reparatiile-de-produse-de-uz-casnic-acelasi-lucru-in-romania-12429631
12429631
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.