Opinie Lavinia Raşca: Planul afacerii şi succesul în antreprenoriat

Postat la 25 februarie 2016 923 afişări

De cele mai multe ori, imediat ce te apropii de domeniul antreprenoriatului auzi despre „planul afacerii” sau despre „business plan” – cum i se spune tot mai des, spre supărarea celor care apără integritatea limbii române. Ce elemente urmărim în planul afacerii?

Opinie Lavinia Raşca: Planul afacerii şi succesul în antreprenoriat

ÎNDRĂZNEALĂ ŞI SOLUŢII NOI ŞI INGENIOASE

Când au nevoie de capital, angajaţi, materii prime şi multe alte resurse, antreprenorii nu precupeţesc nimic pentru a le obţine şi apelează la cele mai curajoase şi ingenioase argumente şi soluţii legale (nici nu mă gândesc să depăşesc frontiera legalului, pentru că mi se pare inutil şi obositor). Îmi amintesc de o perioadă când restaurantele din Bucureşti dădeau faliment unul după altul, pentru că aveau preţuri prea mari şi, ca urmare, clienţi prea puţini, din cauza costurilor mari şi a lăcomiei şi lipsei de înţelepciune de care dădeau dovadă unii proprietari.

În condiţiile acelea, doi tineri s-au decis să vină cu un model de business nou în România şi să ofere mâncare tradiţională gustoasă, la preţuri convenabile, unui număr foarte mare de clienţi cu venituri medii, care să mănânce foarte des la ei. Ca preţurile să fie convenabile pentru clienţii pe care doreau să-i atragă, costurile trebuia obligatoriu ţinute cu foarte mare stricteţe sub control. Şi asta fără să fie afectată în niciun fel calitatea promisă. În acel moment restaurantul în discuţie era mic şi, în mod normal, antreprenorii nu ar fi putut obţine nici discounturi de volum, nici condiţii avantajoase de plată. Ce au făcut? Şi-au compus feţe sigure şi zâmbitoare şi argumente foarte solide şi au plecat să le explice furnizorilor cum micul restaurant avea să devină un lanţ naţional important, motiv pentru care era înţelept pentru oricine să le vândă tot ce le trebuia cât de ieftin posibil şi în condiţii de plată foarte avantajoase. Au bătut la enorm de multe uşi, au suportat fără să renunţe foarte multe refuzuri, până când unii s-au lăsat convinşi. Şi bine au făcut aceia, pentru că au jucat cartea câştigătoare, intrând în relaţii de afaceri cu un client care a devenit curând foarte important.

CONCURENŢII PUTERNICI

Este înţelept ca micile afaceri să nu intre în competiţie cu jucătorii puternici din industrie. Să se lanseze fie în zone geografice, fie pe nişe pe care aceştia nu le vizează. Aşa se întâmplă în cazul numeroaselor companii IT, care îşi gândesc strategiile astfel încât să nu se întâlnească cu giganţi ca Microsoft, Oracle şi SAP.

ÎNŢELEPCIUNE ŞI RĂBDARE LA START

Am mai scris despre acest lucru. Antreprenorii înţelepţi ştiu să antreneze resursele pe rând, minimizând în fiecare moment nivelul lor. Spaţii de lucru mici, de multe ori în propriul apartament, munca proprie, a rudelor şi prietenilor, fără plată sau cu plată minimă, echipamente cumpărate doar dacă este absolut necesar, altfel împrumutate sau închiriate. Consultanţi sau mentori voluntari.

SCHIMBAREA STRATEGIEI

Viitorul nu este niciodată exact aşa cum şi l-a imaginat cineva. Apar schimbări în dorinţele clienţilor, reacţiile concurenţilor, tendinţele tehnologice sau cele de pe piaţa muncii. Apar produse şi pieţe noi. De aceea, este foarte periculoasă lipsa de agilitate atunci când devine necesară modificarea strategiei. Managementul strategic înţelept este esenţial. De aceea, îi voi dedica un articol special.

ÎNCHEIEREA TRANZACŢIILOR

În general, acest lucru este dificil pentru companiile mici, cu putere de negociere redusă, mai ales în relaţie cu corporaţiile. În lipsă de fonduri, accesul la informaţii al antreprenorilor e dificil. Sub presiunea creată, e necesar ca antreprenorii să ştie exact la ce pot şi la ce nu pot renunţa şi să ia decizii. Să aibă curajul să meargă mai departe folosindu-şi curajul, intuiţia şi experienţa, când informaţiile lipsesc. O greşeală cât de mică poate conduce la faliment.

Sigur, antreprenorilor le sunt necesare şi multe alte calităţi personale; la unele dintre ele m-am referit cu alte ocazii. Consider însă că e necesar să fie neapărat avute în vedere cele de mai sus. Şi doresc să reamintesc şi să subliniez încă o dată una pe care o consider esenţială: pasiunea antreprenorilor pentru ceea ce fac. Nu e vorba nici despre patimă, nici despre excese, ci despre plăcerea specială care îi susţine în efortul lor nebănuit de mare şi care îi ajută să treacă peste greutăţile, eşecurile şi dezamăgirile inerente oricărei afaceri.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/opinii/opinie-lavinia-rasca-planul-afacerii-si-succesul-in-antreprenoriat-15086368
15086368
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.