Opinie Lavinia Raşca: Gazelele şi speranţele societăţii

Postat la 05 decembrie 2014 278 afişări

A şasea ediţie a Peter Drucker Forum s-a desfăşurat luna aceasta la Viena. Au fost două zile de discursuri inspirate şi de dezbateri generatoare de idei ale unor gânditori mari ai managementului (Clayton Christensen, Garry Hamel, Pankaj Ghemavat sau Rita Gunther McGrath) şi ale unor lideri de companii puternice (Intel, Whirlpool, Tupperware sau HCL Technologies).

Opinie Lavinia Raşca: Gazelele şi speranţele societăţii

ESTE STRATEGIA CLARĂ? Care sunt viziunea şi misiunea companiei? Sunt în armonie cu valorile antreprenorului? Cine vor fi clienţii? Ce nevoi au? Care sunt produsele şi serviciile şi aria geografică de acţiune? Dar aşteptările şi preocupările legate de angajaţi? Precizarea concisă şi clară a acestor elemente este importantă pentru a atrage oamenii şi resursele necesare bunei desfăşurări a activităţii.

VA GENERA STRATEGIA PROFIT ŞI DEZVOLTARE? Care e sursa avantajului competitiv al afacerii, adică de ce ar veni clienţii la noi şi nu la concurenţi? Prin ce e oferta noastră mai bună decât cea a concurenţilor? Preţul acoperă costurile? Sunt costurile mai mici decât ale concurenţilor? Este cererea suficient de mare? Dacă nu, cum poate creşte: printr-o mai bună penetrare a pieţei actuale sau prin diversificare?

Cunosc o pictoriţă tânără şi talentată. Pentru a-şi creşte veniturile şi notorietatea, de care nu era mulţumită, s-a hotărât să-şi imprime picturile pe suporturi textile preţioase şi să confecţioneze mai întâi eşarfe şi apoi, pe rând, bluze, rochii, genţi şi huse pentru telefoane şi tablete. Le vinde online, sub brandul ei, ales cu multă ingeniozitate, dar şi în magazinele de lux. Brandul şi talentul ei au devenit cunoscute, atât în ţară, cât şi peste hotare. Aşa a început să primească, pe lângă comenzi de produse, comenzi pentru tablouri. Iată un exemplu fericit. Sunt însă situaţii când antreprenorul nu găseşte soluţii de creştere şi e bine să încerce să vândă afacerea. Va fi cineva dispus să o cumpere? De obicei, nu va fi. Atunci e de dorit să o lichideze cât mai rapid, altfel pierderea va creşte de la o zi la alta.

ESTE STRATEGIA PE CARE AM ALES-O DURABILĂ? Va rezista compania în timp? De multe ori, antreprenorii intră în afaceri aflate pe val, cu cerere mult mai mare decât oferta. Se aruncă în vârtejul activităţii pentru a satisface cererea consumatorilor nu foarte pretenţioşi, pentru că oferta de pe piaţă e deficitară.

Când creşte concurenţa, dorinţele şi pretenţiile consumatorilor se modifică şi cererea scade; dacă antreprenorii nu au anticipat schimbarea şi nu s-au pregătit pentru ea, dacă nu şi-au dezvoltat capabilităţi distincte, care să-i facă pe consumatori să-i prefere concurenţei, cel mai probabil vor dispărea. Să ne gândim, de exemplu, la mulţimea de grădiniţe particulare deschise în anii '90 în apartamentele educatoarelor apărute peste noapte, pentru a se ocupa de copiii femeilor din ce în ce mai ocupate. În timp, natalitatea a scăzut, grădiniţele de stat şi-au îmbunătăţit serviciile, iar veniturile părinţilor au scăzut. Foarte multe grădiniţe private, care nu şi-au creat sedii corespunzătoare, care nu s-au autorizat, care nu s-au reinventat, au dispărut.

EXECUŢIA STRATEGIEI. RĂSPUNSUL LA ÎNTREBAREA „POT AJUNGE ACOLO?“. Strategia corectă nu este suficientă pentru succes. Ea trebuie corect executată. Multe companii eşuează pentru că antreprenorul fie nu găseşte clienţi, fie nu le satisface corespunzător aşteptările, fie nu ştie să gestioneze fluxul de numerar. O bună execuţie a strategiei presupune identificarea corectă a resurselor, capabilităţilor şi relaţiilor necesare.

De asemenea, antreprenorul trebuie să-şi asume necesitatea schimbării rolului lui în organizaţie.

DISPUNE COMPANIA DE RESURSELE ŞI DE RELAŢIILE NECESARE? Dezvoltarea companiei presupune existenţa de resurse: capital, active, angajaţi. Lipsa talentelor reprezintă adesea cel mai important obstacol în implementarea strategiei. De exemplu, cum s-ar putea angaja o firmă de training în programe de dezvoltare managerială, fără traineri talentaţi, cu experienţă de management? Şi cum să atragă astfel de experţi fără să aibă relaţii şi credibilitate?

CÂT DE PUTERNICĂ ESTE ORGANIZAŢIA? Capacitatea de execuţie a strategiei depinde de infrastructura ei hard – sisteme de management şi structură organizatorică, dar şi de cea soft – cultură şi norme. Cultura se dezvoltă în timp şi este foarte importantă, suplinind lipsa regulilor scrise şi ajutând la depăşirea situaţiilor de criză. De ea depinde eficienţa interacţiunii dintre angajaţi şi calitatea comportamentului faţă de clienţi. Odată creată, cultura se schimbă cu greu.

CARE VA FI ROLUL ANTREPRENORULUI ÎN COMPANIE?

La început, compania nu poate funcţiona fără antreprenor. El cunoaşte modelul de business şi îl poate ajusta când este cazul; el elaborează strategia şi gestionează percepţia furnizorilor de resurse: investitori, angajaţi, clienţi; tot el monitorizează activitatea. Michael Roberts, expert în antreprenoriat, arată că dezvoltarea companiei cere ca rolul antreprenorului să se schimbe treptat, de la cel de a munci la a-i învăţa pe alţii să muncească, la a stabili rezultatele dorite şi a crea cadrul propice muncii. Altfel, compania va stagna.

Reuşita presupune să ai răspunsuri corecte pentru întrebările potrivite. După cum aţi văzut, întrebările pe care şi le poate pune antreprenorul sunt numeroase. Schema logică cu care ilustrez articolul, cu cele trei etape, îi ajută pe antreprenorii tentaţi să plonjeze imediat în vâltoarea activităţii de zi cu zi a companiei să se gândească la mai întâi la obiective, la strategie şi la buna ei execuţie.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
lavinia rasca,
antreprenoriat
/opinii/opinie-lavinia-rasca-gazelele-si-sperantele-societatii-13692757
13692757
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.