Viitorul presei prin ochii unui guru: Mor ziarele?

Postat la 08 februarie 2010 52 afişări

Pe principiul ca nimic nu se pierde, totul se transforma, presa scrisa nu va fi ingropata prea curand. Va face doar schimb de locuri cu internetul, concurent in lupta de pe piata de media pentru bugetele de publicitate si pentru rolul de principala sursa de informare a publicului.

Pana atunci insa, intreaga industrie media are nevoie de un redesign al modelului de afaceri, asa incat sa poata traversa perioada dificila actuala, cand bugetele de publicitate au intrat serios la apa, iar majoritatea cititorilor nu se arata foarte dispusi sa plateasca pentru un continut pe care s-au obisnuit pana acum sa-l aiba la dispozitie gratuit. Prioritara ar fi schimbarea modelului de business al companiilor de media, asa incat sa devina mai agresive in goana dupa publicitate, care va ramane in continuare principala sursa de venit.

"O posibila solutie pentru trusturile de media cred ca ar fi sa vanda spatiu de reclama in pachete care sa includa nu doar printul, ci si versiunile digitale de pe internet sau de pe telefonul mobil, lucru care nu prea se intampla", observa Mario Garcia. Chiar si acum, in conditii de criza, companiile media continua sa vanda doar spatiu la anumite dimensiuni si coloane in versiunea tiparita a publicatiilor, reclamele online fiind gestionate separat. Dar ca sa se intample o asemenea schimbare, e nevoie si de o redesenare a modelului jurnalistic: "multe ziare si reviste devin plicticoase din cauza ca in cea mai mare parte relateaza astazi stirile intamplate ieri". Din acest motiv, probabil ca peste cateva zeci de ani, ziarele cotidiene nu-si vor mai avea locul in piata, pe masura ce informatia de actualitate va migra spre internet, situatie care ar putea favoriza insa o dezvoltare consistenta a editiilor de weekend si a revistelor.

n ce priveste continutul, directia ar trebui sa fie oferta de informatie pe platforme multiple cu o distributie comuna, concomitent cu imbunatatirea stilului editorial si o selectie mai buna a subiectelor acoperite. "Designul este de multe ori mai putin important si nu este suficient pentru a salva o publicatie. E drept, atrage privirea curioasa a cititorului, dar daca nu reusesti sa spui povestea in maniera potrivita si sa vinzi apoi acest continut, oricum nu mai conteaza cum arata ambalajul", apreciaza un Garcia nedumerit de faptul ca presa romaneasca acorda un interes mult prea mare zonei politice, un subiect care desi inseamna 20% din preocuparile cititorilor, acopera 80% din prima pagina a ziarelor.

Internetul este, prin urmare, cel mai important pion de pe tabla in acest moment, necesar ca parte integrata a businessului de presa, dar nu este singurul. Companiile din industria media trebuie doar sa invete sa se adapteze la noua era digitala si sa renunte la obiceiurile de pana acum de constructie a unui ziar. Pentru ca pana la urma, in 2012, tinerii care vor implini 22 de ani vor reprezenta prima generatie care nu isi va mai aminti cum arata viata fara Google sau fara internet, spune Mario Garcia. Tocmai publicul de care ar trebui sa se ocupe acum industria media.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
media,
presa,
schimbari,
print,
online,
Maria Garcia,
interviu
/media-marketing/viitorul-presei-prin-ochii-unui-guru-mor-ziarele-5483520
5483520
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.