Reclame, asa in joaca
Mai intai au fost SMS-urile publicitare. Acum incep sa intre in ecuatie si jocurile pe telefonul mobil, care isi fac loc timid in strategia de promovare a tot mai multor companii din Romania.
“In Romania publicitatea pe mobil se limiteaza deocamdata la trimiterea de SMS-uri si afisarea de reclame pe site-urile adaptate pentru celular”, spune Maia Novolan, directorul general al agentiei interactive Intertel Communication. Motivul popularitatii SMS-ului in campaniile de promovare este evident - peste 80% dintre utilizatorii din Romania folosesc mesageria text, conform unui studiu realizat recent de compania de cercetare de piata Unlock Research, iar 22% trimit si primesc MMS-uri.
Peste 66% dintre respondentii studiului au primit pana acum SMS-uri promotionale pe telefonul mobil, majoritatea reclame ale operatorilor de telefonie, dar o treime spun ca nu sunt de acord sa primeasca asemenea mesaje si tot o treime cred ca aceste reclame nu isi ating scopul. “Problema cea mai mare este ca mesajele nu sunt directionate catre potentiali clienti, ci sunt trimise catre toate numerele din baza de date”, declara Maia Novolan. In opinia ei, bazele de date sunt cea mai importanta resursa pentru firmele interesate sa se promoveze pe telefonul mobil. Din pacate insa pentru firme, aceste baze sunt limitate la numere de telefon, in timp ce informatiile despre nume, varsta, sex sau localitatea de resedinta lipsesc, observa Novolan, care estimeaza piata de marketing pe mobil la aproximativ 3,5 milioane de euro la nivelul anului trecut.
Tendinta catre promovarea pe telefonul mobil atat prin intermediul jocurilor, cat si prin trimiterea de mesaje publicitare este insa clara. “Pe masura ce consumatorii devin din ce in ce mai imuni la reclamele de la televizor sau cele online in forma in care sunt ele acum, companiile incep sa se uite spre metodele mai neconventionale de publicitate”, afirma Tomas Zeman, directorul companiei Wirenode din Cehia.