Publicitatea trece granita

Postat la 26 august 2008 138 afişări

Integrarea in Uniunea Europeana, noile oportunitati de castig, dar si spiritul de aventura ii determina pe din ce in mai multi manageri de agentii de publicitate independente sa se extinda in regiune, tara cea mai vizata fiind Bulgaria.

In acest proiect sunt investiti in jur de 250.000 de euro, din care o treime in primul an, spune Marcel Straut, managing director al Bigger Group, companie care anul trecut a avut o cifra de afaceri de 14,7 milioane de euro, iar pentru 2008 asteapta in jur de 15-16 milioane de euro.

 

Negocierile au inceput in primavara, dar Straut spune ca a fost atras de piata bulgara inca din 2006, cand Starlink a realizat un spot pentru un client care vindea napolitane si care a fost bine primit in Bulgaria. “Atunci ne-am dat seama de aceasta oportunitate. Industria lor de publicitate nu este foarte creativa, spre deosebire de stralucirea si galagia din industria noastra. Pun accentul mai mult pe mesaj si mai putin pe forma lui, e cam cum era Romania acum vreo zece ani”, afirma directorul Bigger Group.

 

Nu doar reclama pentru clientul care vindea napolitane l-a determinat pe Straut sa se extinda in Bulgaria, ci si evolutia diferita pe care o are piata de acolo comparativ cu cea din Romania, companiile cu cele mai mari investitii in promovare nefiind multinationale, ci locale. Straut a ales sa faca parteneriatul cu o agentie de creatie pentru ca si-a dorit sa se axeze pe aceasta specializare, dar si pentru ca in Bulgaria agentiile de media sunt concentrate in doua grupuri care detin aproape 90% din bugetele de publicitate, asa incat n-ar fi fost loc pentru lansarea unei alte agentii de media. In ceea ce priveste o posibila lansare in Serbia si Albania, Marcel Straut precizeaza ca acesta este un proiect deocamdata indepartat, insa extinderea ar putea avea loc prin intermediul agentiei bulgare, care este deja prezenta in respectivele tari.

 

O alta agentie care si-a anuntat planurile de afaceri in strainatate este Brands.On Marketing, o firma specializata in promovarea in supermarketuri si hipermarketuri prin intermediul promoterilor. Ionut Corniciuc, fost director al diviziei de outdoor la agentia de media MindShare, spune ca s-a gandit in urma cu doi ani sa deschida o filiala in strainatate a agentiei infiintate in 2003. Au deja un birou in Republica Moldova, care va functiona din septembrie, iar pana la sfarsitul anului vor mai deschide filiale in Bulgaria si Serbia: “De cand Romania a intrat pe piata europeana, barierele, de la cele vamale pana la cele juridice, nu mai sunt percepute ca inainte; de aceea si producatorii si furnizorii de servicii incep sa priveasca la o scara mai mare decat cea strict teritoriala. Disparand taxele vamale, Bulgaria pare precum Banatul, Transilvania, Moldova”.

 

Daca in Republica Moldova agentia va avea un birou direct, “pentru ca este o tara mai mica, mai usor de gestionat si este perceputa de multi jucatori internationali ca o piata aferenta Romaniei”, in Serbia si Bulgaria se vor face afilieri. Corniciuc spune ca agentia va opera in marile orase din cele trei tari si estimeaza ca la anul aceste filiale vor avea impreuna o cifra de afaceri de aproape un milion de euro. “In Moldova nu prea avem concurenti directi, in Bulgaria si Serbia piata este mai dezvoltata, dar cred ca putem fi intre primii trei jucatori”, afirma directorul Brands.On Marketing, agentie care anul trecut a avut o cifra de afaceri de 4,8 milioane de euro si un profit de aproximativ 225.000 de euro.

 

Ce parere au insa directorii altor agentii independente despre astfel de optiuni de business? “Noua ne place istoria foarte mult si inainte sa cucerim noi teritorii vrem ca aici sa fim macar cum era Mircea cel Batran”, comenteaza sceptic Adrian Tuluca, managing director al agentiei Propaganda. “Ca sa ai o baza de expansiune trebuie sa faci performanta la tine in tara. Extinderile nu le-am inventat noi, romanii, ci multinationalele dupa ce 20, 30, 50 de ani au stat la ele in tara. Pe de alta parte, businessul din publicitate este volatil. Daca iti bazezi cresterea pe un client care s-a dus in Bulgaria, iar clientul isi schimba prioritatile, te trezesti ca ai niste costuri in Bulgaria, nu stii bulgara si asa mai departe”, adauga Tuluca.

 

Si Felix Tataru, directorul GMP Advertising, exclude deocamdata o extindere regionala, chiar daca a primit astfel de oferte din partea clientilor care urmau sa lucreze si in alte tari. “Recunosc ca m-a tentat acest gand”, spune el. “Dar in acelasi timp este bine sa faci ceea ce te pricepi si unde te pricepi.”

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
publicitate,
advertising,
media
/media-marketing/publicitatea-trece-granita-2978709
2978709
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.