In nisa cu clientul

Postat la 01 aprilie 2008 72 afişări

Proliferarea posturilor de radio sau de televiziune de nisa confirma o tendinta pe piata de media. Aceeasi orientare spre nise se remarca si in comunicare, prin aparitia agentiilor specializate, cu clienti exclusiv dintr-un anumit domeniu.

In privinta obiectivelor agentiei pentru acest an, seful MPC spune ca isi doreste ca PNL, partidul cu care firma are la nivel national contract de consultanta politica, sa obtina aproximativ 20% dintre voturi in alegerile generale, iar in cele locale posturile de conducere din trei orase mari, dintre care unul sa fie Bucurestiul. Iar in rest, exista si cazuri cand unii politicieni sau partide sunt refuzati. “Imi pot permite sa refuz, pentru ca nu mai suntem in situatia in care sa alergam pentru un contract. Si nici nu e neaparat o problema de bani - de exemplu, nu as lucra niciodata cu Romania Mare”, afirma Andronic, recunoscand si ca s-a aflat in situatia de a refuza o persoana din PD din cauza contractului cu PNL, chiar daca sansele de castig si recompensa materiala erau atractive.

Daca specializarea in marketing politic vine dupa contactul cu oameni politici ori din postura ziaristului, ori din cea a functionarului public, specializarea in marketingul sportiv vine uneori pur si simplu din lucrul cu advertiseri concentrati pe piata sportiva. “Ideea de a deschide agentia a venit de la faptul ca am lucrat in departamentul de marketing specializat pe sport al furnizorului de bere Inbev, unde ma ocupam de relatia cu echipa nationala”, spune Gigi Loghin, directorul Kick Off Events. Agentia, lansata la sfarsitul lui 2005, isi disputa primul loc pe piata marketingului sportiv cu Sport Evolution Group (firma care detine drepturile de marketing ale Federatiei Romane de Fotbal) si cu International Sport Management, firma specializata in publicitatea pe stadioane.

Ce inseamna in acest caz specializare? “Este greu sa spunem ca vrem sa ne ocupam numai de sport. La un moment dat s-ar putea ca agentia sa se imparta si sa fie una care se va ocupa numai de sport (Kick Off Sports) si una va face orice altfel de evenimente in afara de sport (Kick Off Events), pentru ca avem clienti si in domeniul sportului, si in afara lui”, afirma Loghin. Mai exact, dintre cei sapte-opt clienti stabili ai agentiei, segmentul de sport inseamna aproximativ 80%, clientii de baza fiind Inbev, Gillette si Samsung.Reprezentantul Kick Off spune ca desi 99% din activitatea de marketing sportiv a agentiei inseamna fotbal, niciun club romanesc nu e pregatit totusi sa-si delege drepturile de marketing, pana acum agentia colaborand cu cluburile doar pentru cumpararea de spatiu de panotaj sau pentru obtinerea de drepturi TV. Dupa Loghin, managerii echipelor de fotbal nu apeleaza deocamdata la agentii pentru ca nu au experienta in acest domeniu. “Nu stiu ce sa vanda, ce pot sa vanda si exista temerea ca isi vor vinde drepturile, iar cineva se va imbogati de pe urma lor”, explica el. Cu toate acestea Loghin spune ca s-au mai facut pasi printre acestia numarandu-se meciurile demonstrative, comertul cu materiale promotionale, magazinele proprii ale cluburilor. Iar aici, Gigi Loghin considera ca una dintre principalele obstacole in calea dezvoltarii marketingului sportiv este lipsa sustinerii suporterilor. “Trebuie sa ai suporteri care sa te sustina in demersurile tale de marketing, iar in Romania sunt doar cateva cluburi care pot face asta: Steaua, Dinamo, Timisoara si, mai nou, Clujul. Dar in primul rand ar trebui sa delege drepturile de marketing, pentru ca niciun club mare nu-si face singur marketingul”, isi pledeaza cauza reprezentantul Kick Off, care spera ca piata va fi pregatita cam in trei-cinci ani pentru sistemul occidental de externalizare a activitatilor de marketing sportiv.

Loghin declara ca 80% dintre serviciile oferite de Kick Off sunt reprezentate de organizarea de evenimente si PR, iar restul de campanii integrate si serviciile online. In legatura cu sumele necesare promovarii in acest domeniu, un buget rezonabil al unei campanii ar trebui sa fie de cel putin 500.000 de euro. Pana acum, singura campanie integrata realizata de agentie a fost cea pentru Gillette din 2007, insa acum negociaza cu unii dintre clienti si pentru campanii in acest an.

Gigi Loghin adauga ca pregatirea unei campanii poate dura intre aproximativ o luna si o jumatate de an, acest lucru depinzand si de clienti, ale caror decizii se iau in unele cazuri in Romania, alteori la nivel regional si international. Totodata, in cazul clientilor mari exista si o etapa de cercetare a ideilor de campanie, a compatibilitatii dintre brand si sportivul ce va deveni imaginea sa ori ii va promova un produs. In selectarea sportivilor, Kick Off lucreaza impreuna cu agentia Making Off Promotion, iar pana acum cele doua agentii au lucrat cu Hagi, Popescu si Petrescu, pentru care s-au ocupat de partea de relatii publice in cadrul campaniei Gillette.

De curand agentia a devenit si reprezentantul oficial pe piata romaneasca al celei mai mari ligi de gaming europene, Electronic Sports League, obtinand astfel drepturile pentru competitiile “e-sports”, ale caror etape au loc pe internet, dar ale caror finale se vor desfasura intr-un cadru public cu audienta. Loghin spune ca aceste competitii sunt atragatoare pentru clientii de publicitate, in special companii IT si furnizori de bunuri de larg consum, deoarece pe site (esports.com si site-urile adiacente) exista un public format in principal din barbati intre 15 si 28 de ani, care petrec in medie acolo 15-20 minute zilnic. Din Romania pana acum s-au inscris insa doar 3.000 de oameni la astfel de competitii, in timp ce din Germania sunt aproximativ 700.000 de participanti, iar in Franta in jur de 60.000.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
media,
radio,
televiziune,
TV,
nisa,
tendinte
/media-marketing/in-nisa-cu-clientul-2507520
2507520
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.