De ce poate fi 2011 ultimul an de declin pentru piata de publicitate din Romania

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 14 iunie 2011 84 afişări

Anul acesta ar putea fi ultimul an de declin pentru piata de publicitate din Romania, care a ajuns cu aproape 45% mai mica decat varful de 540 de milioane de euro din 2008. Declinul a inceput sa se tempereze inca de anul trecut, iar publicitarii se uita acum cu optimism spre 2012, sperand ca investitiile in reclama vor incepe sa-si revina odata cu economia. O concluzie deocamdata prea devreme de tras.

Ca si pana acum, de suferit vor avea toate canalele de comunicare, cu exceptia digitalului, care nu numai ca si-a crescut constant in ultimii ani incasarile din reclama, dar a reusit sa castige si cota de piata. Publicitatea online a atras anul trecut 26 de milioane de euro, suma care ar trebui sa creasca si anul acesta pana la 34 de milioane de euro, in timp ce cota de piata va urca de la 8% in 2010, echivalenta cu cea detinuta de print, la 11%. Pe TV, spre exemplu, s-au redus atat sumele alocate pentru reclama, de 209 de milioane de euro anul trecut, desi audientele au crescut, dupa cum spune Stefan Iordache, cat si durata spoturilor publicitare, preferat fiind acum intervalul de 20-25 de secunde pentru o reclama sau chiar mai putin de atat. In perioada de glorie a industriei, durata medie a unui spot TV era de 30 de secunde. "Totusi, cota televiziunii ca mediu de promovare a fost cea mai mare din ultimii opt sau noua ani", mentioneaza Steve Dallas, semn ca multi clienti au preferat sa directioneze bugetele ramase catre acest canal de comunicare considerat mai eficient.

Printul a ramas in continuare cel mai afectat, cu o diminuare de 30% a incasarilor, urmat de outdoor, cu un minus de 20% si radio, care a fost ceva mai rezistent si a inregistrat venituri din publicitate cu 16% mai mici, potrivit datelor Media Fact Book 2011. Iar in ansamblu, declinul din acest an va veni chiar din aceste medii, compensat fiind de avansul preconizat pentru publicitatea online. Trebuie mentionata o singura exceptie: outdoor-ul ar putea pierde din contractele comerciale, insa, la nivelul general al pietei, ar putea fi inregistrate si cresteri. 2011 este un an electoral, ceea ce

inseamna ca o buna parte din promovare se va face, asa cum se intampla in mod traditional, prin acest canal.

Unii publicitari cred totusi ca vestile bune ar putea veni chiar de la finalul acestui an. Se bazeaza pe o posibila revenire a economiei care ar putea aduce un plus si in consum. "Atunci cand creste consumul, si clientii se arata mai dispusi sa-si reconstruiasca bugetele de promovare", mai spune seful de la Leo Burnett. Ce-i drept, nimeni nu se asteapta la minuni, mai ales ca a inceput perioada concediilor si intentiile de cumparare sunt orientate in alte directii, insa, crede Radu Miu, daca indicatorii macroeconomici vor fi pozitivi, o crestere a consumului ar putea fi inregistrata chiar din septembrie. Altii insa, cred ca intre acesti indicatori si consum nu este nicio legatura, pentru ca avansul produsului intern brut nu inseamna si ca puterea de cumparare a consumatorilor este mai crescuta. Implicit, oricat de mult ar investi companiile in promovare, consumatorii vor continua sa cumpere mai putin. "In momentul de fata, nu exista niciun argument solid pentru care clientii sa creasca investitiile in publicitate", apreciaza Teddy Dumitrescu.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
media,
publicitate,
online,
venituri,
piata,
evolutie
/media-marketing/de-ce-poate-fi-2011-ultimul-an-de-declin-pentru-piata-de-publicitate-din-romania-8338003
8338003
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.