Afacerea reclamelor pe mobil

Postat la 15 martie 2009 165 afişări

Piata de publicitate trece printr-o perioada destul de dificila, cand tot mai multe companii reduc din cheltuielile cu promovarea. Pentru unii insa, reclamele pe telefonul mobil pot sa dea sperante ca 2009 ar putea totusi sa sune bine.

“Volumele de investitii ale companiilor sunt foarte mici; in Marea Britanie, spre exemplu, cheltuielile cu reclamele pe telefonul mobil ajung la 5% din bugetele de publicitate”, sustine Mircea Gheorghe, digital director in cadrul agentiei de media Starcom. Desi multe companii par a fi reticente cand vine vorba de promovare pe telefonul mobil, argumentele in favoarea acestui tip de publicitate pot fi destul de evidente - costuri mai reduse, un timp de realizare mai mic decat in cazul campaniilor traditionale de promovare si, cel mai important, un public larg, avand in vedere ca numarul utilizatorilor de telefonie mobila a depasit 22 de milioane la finalul anului trecut. Este drept, nu toti pot primi mesaje publicitare pe telefonul mobil, intrucat trebuie sa-si dea acordul inainte.

Dintre cei aproape 10 milioane de clienti ai Vodafone Romania, 40% primesc insa deja SMS -uri ce contin reclame. “Daca luam in calcul clientii tuturor operatorilor de telecomunicatii din Romania, numarul celor care pot in acest moment sa primeasca mesaje de promovare pe telefonul mobil ar ajunge la 8 milioane”, apreciaza Adrian Pavelescu de la Mercury360. Numarul celor la care ar putea ajunge companiile interesate sa-si faca reclama pe mobil ar putea fi insa mai mare, cu conditia sa existe si beneficii directe pentru utilizatori. Conform unui studiu realizat anul trecut de Unlock Research, dintre cei 34% dintre clientii romani de telefonie mobila care nu sunt de acord sa primeasca mesaje promotionale pe celular, 98% spun ca si-ar schima parerea daca ar obtine la schimb posibilitatea de a trimite mesaje multimedia (MMS ) gratuite.

Totodata, 84% dintre respondenti s-ar multumi si cu SMS -uri, 71% ar accepta sa primeasca mesaje de promovare in schimbul unei recompense materiale, iar 67% sa capete acces gratuit la internet pe mobil. Studiul a fost realizat pe un esantion de 150 de persoane din Bucures ti, cu varsta cuprinsa intre 19 si 35 de ani. Pentru moment, cel putin in ce priveste Vodafone, nu exista recompense pentru clientii care accepta sa primeasca reclame pe telefonul mobil, dar “pe masura ce piata de publicitate pe mobil din Romania se va maturiza, vom diversifica beneficiile”, spune Stephanie Jackson. Deocamdata, beneficii nu le ofera clientilor nici Cosmote Romania, care le ofera partenerilor posibilitatea sa desfasoare campanii de marketing prin intermediul mesajelor scrise si multimedia. Cel mai probabil, operatorii mobili vor decide sa ofere gratuit servicii de voce in schimbul derularii de campanii publicitare pe mobil, chiar daca nu acum, ci intrun orizont de timp de cel mult trei ani.

Numai firmele care ofera o baza de clienti companiilor interesate de promovare pe telefonul mobil, de genul Shareban Media, care opereaza ssms.ro, un site care numara in prezent 25.000 de membri, s-au gandit la acest aspect, oferindu-le deja clientilor avantaje sub forma continutului gratuit sau a reducerilor de facturi de telefonie. Un argument in favoarea celor ce cred ca publicitatea pe mobil se va extinde ar fi costurile. “Costurile unei campanii de promovare pe mobil variaza intre 5.000 si 50.000 de euro, mai putin decat un astfel de proiect lunar pe print, spre exemplu, care poate depasi cu usurinta 100.000 de euro”, compara Mircea Gheorghe de la Starcom.

In ce priveste Vodafone Romania, costul unei proiect prin AdPlus nu depaseste cinci cifre, Stephanie Jackson precizand ca desi o campanie mare poate ajunge sa coste chiar si cateva sute de mii de euro, nicio companie din Romania nu a desfasurat pana acum un proiect de asemenea dimensiuni. “In afara de costuri, telefonul mobil este atragator ca mediu de promovare in primul rand pentru ca mesajul poate fi directionat catre un anumit public-tinta”, sustine Gabriel Ionita, manager in cadrul departamentului de dezvoltare de produse si servicii al Cosmote Romania. Probabil ca posibilitatea de a masura mai bine eficienta mesajului ar putea functiona ca argument mai ales de-acum inainte.

Pentru moment insa, avand in vedere volumele de media pentru toate canalele de publicitate, cele doua milioane de euro estimate la nivelul anului trecut din publicitatea pe telefonul mobil reprezinta o cota infima. Cat un purice pe langa elefantul de 600 de milioane de euro, cat a fost anul trecut piata totala de publicitate, conform lui Felix Tataru, directorul general al agentiei GMP si presedintele International Advertising Association. “Asa e acum, dar peste cativa ani, cand numai serviciile Vodafone vor insemna 3% din piata de publicitate, situatia va fi cu totul alta”, sustine Stephanie Jackson.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/media-marketing/afacerea-reclamelor-pe-mobil-4052024
4052024
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.