Tehnologia 4G cucereşte România: sfârşitul tuturor restricţiilor

Autor: Dorin Oancea, Adrian Seceleanu Postat la 08 decembrie 2013 2117 afişări

La nouă ani de la momentul când Vodafone (Connex) lansa în premieră în România serviciile de date 3G, piaţa locală va marca în aprilie 2014 o nouă revoluţie tehnologică: mai multe reţele mobile cu tehnologia 4G vor oferi în majoritatea oraşelor din ţară nu doar viteze de acces la internet de aproape 300 de ori mai mari, ci şi o stabilitate şi o calitate a serviciului ce vor putea rivaliza în sfârşit cu cele ale conexiunilor fixe.

Vor stimula însă aceste lansări o creştere a competiţiei între Orange, Vodafone şi Cosmote/Romtelecom - cele mai mari grupuri de comunicaţii de pe piaţă? Probabil că nu, estimeazăMircea. „În primul rând, sunt un sceptic al utilităţii extinse a tehnologiei LTE şi consider că aceasta ar trebui să deservească în primul rând zonele cu densitate de populaţie mai mare şi zonele care sunt sau care pot deveni în curând poli de dezvoltare economică. Pentru restul, o acoperire 3G solidă, peste ceea ce există acum, ar fi suficientă. Concurenţa între operatori nu va fi amplificată foarte mult de apariţia reţelelor 4G, aşa cum nu a suferit un impact considerabil nici după introducerea tehnologiei 3G, care a marcat un moment de cotitură chiar mai important, raportat la standardul GSM. Din punctul de vedere al concurenţei, mai important decât introducerea LTE şi a extinderii sale în teritoriu vor fi tarifele practicate de operatorii de telefonie mobilă pentru accesul la internetul mobil de mare viteză."

Operatorii de telefonie mobilă, cei care pun până la urmă banii în acest nou pariu - 4G, susţin că entuziasmul are în spate un business case şi un interes real din partea utilizatorilor.

„Vom investi anul viitor 170-180 de milioane de euro la Cosmote şi Romtelecom, iar cel mai mare efort va fi pe zona mobilă, unde vom continua investiţiile în 4G„, declară Nikolai Beckers, directorul general al celor doi operatori. „Viteza în sine a reţelelor 4G nu este punctul decisiv. Important este ce vor face oamenii cu tehnologia, care vor fi aplicaţiile ei. În mod clar aplicaţiile video vor câştiga şi mai mult teren faţă de cât au în prezent, pentru că acestea au nevoie de mai multe date şi, desigur, de viteză. Mai devreme sau mai târziu vom avea şi mai multe servicii interactive, vom avea şi servicii financiare. Trebuie să creăm mai multe ecosisteme care să le ofere consumatorilor diferite mijloace de a comunica, de a urmări servicii de entertainment", a spus Beckers.

Reţelele 4G sunt viitorul pentru comunicaţii, precizează şi Jean-François Fallacher, directorul executiv al Orange România. „Dacă ne uităm la istoricul dezvoltării reţelelor de internet mobil din România, ceea ce se observă este că tehnologia EDGE a fost introdusă în anii 2000, apoi după câţiva ani a fost lansat 3G, iar acum 4G. Evoluţia a accelerat. Dacă mă întrebaţi pe mine care este viitorul telecomunicaţiilor, vă răspund că acesta este reprezentat de date şi 4G. Este ceva foarte clar. Clienţii vor din ce în ce mai mult să cumpere de la operatorul lor toate serviciile de telecomunicaţii. Nu doar servicii de voce, să trimită SMS-uri, ci şi să aibă acces la conţinut şi la internet, inclusiv în mişcare. Vom ajunge acolo, vom investi pentru aceasta, nu este niciun dubiu că aşa se va întâmpla. Aceasta este pe termen lung viziunea mea pentru viitorul industriei mobile. Cât va dura acest drum, care va fi viteza cu care vom ajunge acolo va depinde de foarte mulţi factori,  de disponibilitatea telefoanelor 4G la un preţ accesibil. Este vorba de întregul ecosistem."

Serviciile de date 4G nu sunt şi nu vor fi doar ceva despre care companiile de telecomunicaţii vor vorbi la conferinţe, crede Till Streichert, directorul financiar al Vodafone România, care estimează că în câţiva ani această tehnologie va genera o pondere importantă din veniturile companiei sale. Cele mai recente date financiare publicate de Vodafone arată că veniturile din datele mobile au crescut cu 32% de la un an la altul în trimestrul încheiat la 30 septembrie 2013, continuând să fie motorul principal de dezvoltare a businessului companiei.

„Cred că o cotă foarte mare din veniturile noastre, în termen de câţiva ani, va putea fi creditată tehnologiei 4G. Consumatorii încep să îşi schimbe telefoanele mobile în mai puţin de doi ani de zile şi de aceea penetrarea echipamentelor compatibile cu tehnologia 4G, atât în rândul smartphone-urilor, cât şi al tabletelor, va avea o creştere rapidă.„

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
4g,
vodafone,
orange,
telecom
/cover-story/tehnologia-4g-cucereste-romania-sfarsitul-tuturor-restrictiilor-11746203
11746203
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.