Strategia noului şef al Romtelecom şi Cosmote: ce va însemna fuziunea pentru clienţi
Capacitatea de organizare nemţească, puterea de muncă a românilor şi atuul unor poziţii fruntaşe pe piaţă: Nikolai Beckers, CEO al Romtelecom şi Cosmote România, vorbeşte despre elementele fuziunii Cosmote-Romtelecom şi despre ce va aduce aceasta pentru clienţi.
ASIA, FRANŢA ŞI BALCANII. Beckers şi-a făcut studiile în Germania şi în Franţa, incluzând un MBA la Universitatea din Köln, după care s-a gândit să aleagă o industrie cu reputaţie bună: bankingul, începându-şi cariera la Deutsche Bank în 1989, ca Account Manager. „Vorbesc fluent franceza, astfel încât interviul meu de atunci a fost cu şeful Deutsche Bank din Paris şi a fost destul de simplu să obţin promisiunea că după o perioadă de training voi veni acolo„. A lucrat la sediile băncii din Düsseldorf şi Frankfurt, iar după trei luni a aflat că postul din Paris nu mai exista, aşa încât i-a fost oferită în schimb o mutare în Singapore.
A acceptat şi n-a regretat - consideră experienţa din Asia ca un fel de învăţare a înotului direct prin aruncarea în apă. Era începutul boomului economic asiatic dinainte de criză şi din perioada respectivă a rămas nu doar cu o simpatie durabilă faţă de Asia, dar şi cu o imagine utilă despre pieţele emergente asiatice, despre care consideră că au destule elemente comune cu ceea ce vede acum în România.
În 1991, după reunificarea Germaniei, şefii l-au chemat în ţară, însă Beckers a refuzat oferta şi a plecat din bancă. N-a schimbat însă şi sectorul - s-a mutat în consultanţa financiară, la firma Wayss & Freytag, care avea un contract legat de un proiect guvernamental în Malaezia de construcţie a unui turn de telecomunicaţii. Aşa a luat contact pentru prima oară cu industria telecom.
În 1995, Deutsche Telekom a fost privatizată, iar printre primele sale achiziţii în afara Europei a fost Satelindo din Indonezia. „Un prieten mi-a dat ideea să-mi depun CV-ul acolo, fiindcă am experienţă în domeniul financiar, şi deşi nu aveam experienţă în telecom, am fost acceptat„ - e vorba de poziţia de conducere a departamentului de Finance Controlling. începutul la Deutsche Telekom îl descrie drept fascinant, fiindcă potenţialul de afaceri era uriaş - Indonezia era o ţară cu peste 200 de milioane de locuitori, dar cu o penetrare a telefoniei mobile total neglijabilă.
„De fapt, multe dintre ţările asiatice au început să adopte telefonia mobilă înaintea Europei.„ Afacerile „au explodat, aşadar, într-un sens bun, înainte de a exploda însă în 1997-1998 într-un sens negativ, odată cu criza asiatică„, rezumă Beckers. Ulterior, în 2000, a devenit Managing Director al unei alte filiale Deutsche Telekom - Globe Telecom dn Filipine, însă după un an, efectele crizei dot-com au făcut compania germană să decidă să-şi vândă afacerile din Asia. Nikolai Beckers a primit o ofertă de a pleca la Deutsche Telekom Franţa, ca CFO al T-Online, şi a acceptat-o (de data aceasta, franceza i-a fost într-adevăr de ajutor, aşa cum i-au fost de ajutor şi celelalte limbi străine în care se descurcă - engleza, indoneziana şi japoneza).
„După atâţia ani petrecuţi în Asia, plecarea în Franţa a fost un fel de şoc cultural invers„, glumeşte neamţul. A fost însă şi o experienţă diferită profesional, fiindcă filiala de la Paris era un fel de start-up în comparaţie cu operaţiunile în stil mare din Asia, ceea ce punea probleme de ordin strategic. „În IT&C, câştigătorul ia toată piaţa, iar dacă nu faci investiţii suficient de repede încât să devii jucătorul dominant, supravieţuirea devine în scurt timp dificilă. Piaţa hipercompetitivă şi concurenţa pentru infrastructură - vă sună cunoscut asta? - ne-au făcut viaţa dificilă.
„ În cele din urmă, grupul german a decis în 2007 să vândă afacerea, iar Beckers, care între timp ajunsese CEO al Deutsche Telekom Franţa, a plecat să conducă, timp de aproape cinci ani, filiala din Macedonia, unde structura businessului era foarte asemănătoare cu cea de acum din România - un operator centrat pe telefonie fixă şi unul pe telefonie mobilă, ambii cu un acţionar comun şi cu o participaţie a statului. Deşi a întâmpinat perspectiva cu scepticismul inevitabil pentru un manager german care părăseşte Parisul pentru Skopje, mutarea a fost o decizie foarte bună din toate punctele de vedere, susţine Beckers, în primul rând ca rentabilitate - Makedonski Telekom a ajuns cel mai profitabil operator al grupului, cu EBITDA de 54% şi un profit net de 30%.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro