Povestea timişorencei care a cumpărat eMAG. „Mi-a luat câteva luni doar ca să mă invite la sediu”

Postat la 28 decembrie 2019 98477 afişări

De-a lungul activităţii sale în companie, românca a realizat 10 tranzacţii mari cu o valoare însumată de peste 5 miliarde de dolari; explică însă că un număr şi mai mare de tranzacţii eşuează, din diferite motive. În cei şase ani în cadrul grupului sud-afican, a fost implicată „probabil în peste 50 de negocieri”. Unul dintre cele mai satisfăcătoare deal-uri pentru ea a fost exitul de la Allegro, „companie pe care am susţinut-o, am crescut-o. A fost un deznodământ al faptului că am construit o companie bună”. Un alt deal pe care îl menţionează este fuziunea a două platforme de călătorii din India, în urma căreia valoarea companiei a depăşit 3 miliarde de dolari. „Este foarte greu ca doi competitori să cadă de acord şi să găsească un echilibru”, spune ea.

REŢETĂ DE INVESTITOR

La ce se uită Naspers când investeşte şi ce trebuie să facă companiile din România pentru a atrage atenţia fondului sud-african? „Totul începe şi se termină cu antreprenorul şi echipa. Trebuie să existe ambiţie, viziune, un interes în a face afaceri, dincolo de bani”, consideră ea. O companie trebuie să rezolve o problemă cu mare potenţial de creştere. De asemenea, contează mult momentul în care o firmă atacă o anumită nişă, „când compania este destul de tânără dar conjunctura e propice, poţi avea câţiva ani avantaj până când alţii să vadă oportunitatea din piaţă”. Timişoreanca mai spune că are încredere în piaţa românească, mai ales în sfera companiilor cu activităţi de tehnologie, dar nu îmi dă exemple concrete despre ce anume urmăreşte.

Grupul Naspers este specializat în comerţul electronic, iar Cristina Berta Jones susţine că ecommerce-ul este eficientizarea unui proces nu foarte eficace - retailul offline - cu sprijunul datelor şi al tehnologiei. Cu toate acestea, crede în continuare în spaţiile fizice de vânzare, „tot timpul va exista beneficiul unei interacţiuni fizice”; în opinia sa, retailul trebuie ajutat de online, altfel nu poate fi competitiv.

Amazon este regele comerţului online, fiind evaluat la 430 de miliarde de dolari, de două ori mai mult decât valoarea de piaţă a rivalului Walmart; o acţiune a Amazon se învârte în jurul preţului de 1.000 de dolari.  Unul dintre motivele pentru care celebrul Warren Buffett nu a investit în Amazon este că nu putea vedea „moat-ul” companiei. Acest termen a fost popularizat de Buffet şi face referire la abilitatea unei afaceri de a-şi menţine avantajul competitiv asupra concurenţilor astfel încât să-şi protejeze profitul şi cota de piaţă. „Moat-ul este un zid ce este pus în jurul unei cetăţi, iar în jurul zidului este un şanţ cu apă prin care umblă crocodilii”, spune românca; ea adaugă că Buffett nu a înţeles cum se aplică un «moat» într-o companie de tehnologie. „Modelul de ecommerce pe care-l aplică Amazon şi eMAG este un «moat» foarte complex, construit de-a lungul timpului. Dacă faci bine ecosistemul, platforma aduce valoare pentru mulţi participanţi în piaţă şi este foarte greu să te provoace cineva. Pentru că efectiv în fiecare zi devii din ce în ce mai puternic”, explică Cristina Berta Jones.

Ea povesteşte că jobul de investitor are o dimensiune analitică şi una umană, a negocierii. „Mi se potrivesc şi îmi plac foarte mult. Greu de spus dacă aş putea găsi asta şi în antreprenoriat. Cea mai mare satisfacţie a mea în toate deal-urile nu este deal-ul în sine, ci ceea ce urmează după, anii în care am privilegiul de a lucra cu antreprenorul, de a ajuta compania”, explică ea. Pentru a fi investitor trebuie să înţelegi strategia, afacerea la nivel înalt, să ai înţelegerea financiară de bază, lucruri „care se pot învăţa destul de uşor, dar cel mai greu este să ai acea intuiţie”. Tânăra vorbeşte despre abilitatea unui investitor de a intui debutul unui trend, de a ghici ceea ce vine după colţ, „să vezi de unde vine următorul punct de inflexiune”, spune ea; în timpul discuţiei, un cap se iţeşte de după uşă. Se uită în direcţia lui, dar nu spune nimic. Continuă discuţia.

Ce ar fi făcut dacă nu era la un interviu cu Business Magazin? Cel mai probabil „mergeam la companie din portofoliul nostru, pentru o şedinţă de board sau pentru o tranzacţie; şi călătoresc ca să cunosc alte companii”.

Românca spune răspicat că pune foarte mult accent pe lectură. „Experienţa pe care o poţi câştiga din cărţi de ajută să comprimi timpul şi să te ajuţi de experienţa de sute de mii de ani a altora. Este o putere incredibilă.” Acum, povesteşte ea, este foarte intrigată de modul în care luăm decizii, atât în viaţa personală, cât şi în investiţii. „Este un subiect fascinant. Cu cât te înţelegi pe tine mai bine, cu atât înţelegi lumea din jur şi cu atât mai iei decizii mai bune.” Un alt cap apare pe uşă. Trebuie să plece. Trebuie să prindă un avion către Amsterdam, unde locuieşte cu soţul şi copilul lor.

Automat, apare întrebarea: „Cum administraţi o carieră de succes cu viaţa personală?”. Râde şi spune că este foarte important să te căsătoreşti cu soţul potrivit şi „să-ţi consumi energia acolo unde este important; învăţ pe parcurs, este o artă pe care încă o perfecţionez”.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.