Miracolul romanesc, la bani marunti

Postat la 24 iunie 2008 26 afişări

Performanta economiei romanesti din primele trei luni ale anului - o crestere uimitoare cu 8,2% fata de 2007, printre cele mai bune din Uniunea Europeana - aduce si mai acut in discutie o tema ades dezbatuta in ultima vreme: avem motive reale de bucurie ca venim atat de tare din urma in raport cu vecinii de la vest sau e vorba de o conjunctura care se va razbuna mai devreme sau mai tarziu?

In afara de software, telefonia si turismul sunt domenii care se plaseaza de partea castigatorilor in ansamblul serviciilor. Piata de telefonie a atins inca de la sfarsitul anului trecut pragul de saturatie, la inceputul acestui an atingand o rata a penetrarii de 120%, spune Arda Arkun, director de marketing al Zapp. Estimarile agentiilor de turism arata ca anul acesta sectorul calatoriilor va creste cu putin peste 20%, ca medie intre cresterea calatoriilor in strainatate (despre care agentiile spun ca ar putea fi de aproximativ 30%), vacantele de tip city-break (a caror crestere este de 15%) si contributia litoralului, care va atrage mai multi turisti decat anul trecut, cand numarul acestora a crescut cu mai mult de 20%. “Un asemenea procent are o foarte stransa legatura cu cresterea economica si a veniturilor populatiei”, spune Dan Goicea, director al agentiei de turism Cocktail Holidays.

Exista insa si domenii care par a-si pierde suflul, cel putin temporar, in lupta cu efervescenta din constructii. In comert, reprezentantii companiilor semnaleaza o temperare a vanzarilor: “Pentru Domo, prima jumatate de an a fost o perioada cu vanzari normale, dar in niciun caz exceptionala”, declara Lorand Szarvadi, CEO al retelei de electronice si electrocasnice Domo, adaugand ca desi cei mai multi retaileri din Romania au avut cresteri de volume, prin expansiunea geografica, au raportat vanzari in stagnare sau in scadere pe metrul patrat in magazinele existente si anul trecut. Si in IT se simte o temperare: “Piata de echipamente IT nu a mai avut anul acesta cresterile spectaculoase inregistrate in ultimii ani”, spune Iulian Stanciu, directorul general al Asesoft Distribution, chiar daca ramane totusi in crestere cu 10-15%. In fine, dar nu in cele din urma, pe piata auto, cunoscuta pentru cresterile substantiale raportate de-a lungul ultimului an, vanzarile de autoturisme au scazut pentru prima data cu 1,6% in perioada ianuarie-mai, atat la masinile autohtone, cat si la o serie de marci din import. Pe ansamblu, daca anul trecut vanzarile de autovehicule au crescut cu aproape 24%, iar importurile cu circa 50%, in primele patru luni ale anului vanzarile au sporit doar cu 14%, iar importurile

doar cu 23%.

In urma constructiilor si a serviciilor, industria a avut in trimestrul intai un avans de doar 5,4%, ceea ce atrage atentia asupra unei evolutii de ansamblu relativ lente, importanta in perspectiva ponderii detinute de acest sector in PIB. Cu o pondere de 26,7% din produsul intern brut, industria ramane dominata de varfuri ca Petrom (afaceri de 3,8 miliarde de euro anul trecut), Lukoil si Rompetrol tot din sectorul de petrol si gaze, respectiv Automobile Dacia (2,15 miliarde) si furnizorul de otel Arcelor Mittal Galati (2,14 miliarde), ilustrand domeniile industriale care anul trecut au produs si au vandut cel mai mult in Romania. Dincolo de varfuri insa, exista destule semne de intrebare: reprezentantii patronatelor deplangeau recent competitivitatea insuficienta a industriei romanesti in UE, afectata de lipsa de personal calificat, de salariile care cresc mai repede decat productivitatea (aceasta a crescut cu 8,7% in primul trimestru, in timp ce salariile din industrie au avut in martie o crestere anuala de 13%), de instabilitatea sistemului fiscal si de starea proasta a infrastructurii (al carei cel mai recent efect a fost faptul ca Mercedes a renuntat la investitia sa de productie in Romania in favoarea Ungariei).

Asa arata situatia acum, in spatele tabloului festiv al unei performante economice care a surprins pe toata lumea. Ce se va intampla mai departe? Greu de spus, in viziunea lui Dan Bunea, pentru ca “depindem de prea multi factori conjuncturali”, notand aici agricultura, dar si evolutiile de pe piata imobiliara. “Nu avem inca niciun fel de capacitate, la nivel general, de a anticipa, noi doar stam si constatam retroactiv cat de bine sau de rau au mers lucrurile”, spune Bunea. “Teribil de greu de anticipat, mai ales ca suntem intr-un an electoral - un an in care eu, personal, nu prea am incredere in cifre si declaratii”, spune si Liviu Voinea de la GEA. Iar daca guvernatorul BNR Mugur Isarescu compara economia cu un motor care, turat prea mult, scoate mai mult fum, Voinea continua comparatia: “Economia romaneasca e ca o masina care a prins viteza. Din pacate pare sa o cam ia la vale, si tot ce putem sa speram e sa nu urmeze vreo curba, pentru ca iesim rapid in decor”.

  

Asii constructiilor

Sectorul constructiilor a avut in Romania cel mai inalt ritm de crestere, in luna aprilie, pe ansamblul UE.

Tara

Crestere constructii

Romania

30%

Slovenia

23,3%

Polonia

22,8%

Bulgaria

21%

 

Sursa: Eurostat

 

 

Avem de recuperat

Chiar daca a depasit Bulgaria, Romania este inca in urma tarilor de la vest.

Tara

PIB per capita (2007)

Cehia

12.400 de euro

Polonia

8.090 de euro

Romania

5.650 de euro

Bulgaria

3.780 de euro

Sursa: UniCredit Group


Printre primii

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
economie,
crestere,
statistici,
piata,
banci
/cover-story/miracolul-romanesc-la-bani-marunti-2735832
2735832
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.