În ce domeniu să pornim o afacere?

Autor: Ana Raduta Postat la 12 ianuarie 2012 2464 afişări

Chiar dacă încă nu există un indiciu clar despre evoluţia anului 2012 şi dacă el va fi mai bun decât anul ce tocmai s-a încheiat, oamenii de afaceri spun că în piaţă sunt destule oportunităţi pentru cei care vor să pună bazele unui start-up.

Tot în aceeaşi direcţie punctează şi Anca Bidian, CEO al Kiwi Finance, care crede că orice start-up în domeniul serviciilor este atrăgător dacă este bine făcut, "iar această oportunitate va continua să existe pe piaţa românească încă mulţi ani de aici înainte".Cei care se tem de riscurile pe care le implică intrarea pe un drum nebătătorit sau care nu au suficientă experienţă pentru a-şi asuma riscurile unei investiţii într-o afacere, au în continuare la îndemână opţiunea de a cumpăra o franciză.

Acestea vin întotdeauna cu o reţetă clară care, urmată ca atare, poate asigura câştiguri bune. Libertatea în decizii este însă limitată, astfel încât la această variantă nu apelează mai niciodată antreprenorii în serie sau cei cu un apetit crescut faţă de risc. "Am observat că în 2011 cele mai multe start-up-uri s-au direcţionat către francize - restaurante, haine. Franciza are un mare avantaj şi este preferată înfiinţării unei afaceri noi pentru că are deja un sistem bine implementat pe alte pieţe, este bine pus la punct, cu beneficii reale pentru investitori", spune Dorin Catană.

De departe însă, domeniul vedetă din punctul de vedere al atractivităţii pentru antreprenori şi viitorii antreprenori este IT-ul. Deja se ştie că acest sector a scăzut foarte puţin în anii de criză. În plus, tot mai multe activităţi au loc în mediul online, de la comunicarea între oameni, între companii şi clienţi, până la tranzacţii, achiziţii şi gestionări de afaceri. Din acest motiv, cei mai mulţi oameni de afaceri pariază şi în acest an tot pe IT. "Având în vedere că din ce în ce mai multe activităţi se mută pe internet în întreaga lume, nu vorbim doar de e-commerce, ci şi de site-uri de conţinut şi de alte modele de business online", spune Marius Ghenea, preşedintele FitDistribution şi unul dintre cei mai mari antreprenori în serie din România. Un alt avantaj al înfiinţării unei afaceri în acest domeniu constă în faptul că necesită investiţii iniţiale relativ mici, iar rezultatele apar în doi-trei ani. "Din păcate nu există suficiente opţiuni de finanţare pentru aceste businessuri şi mulţi tineri renunţă la o astfel de iniţiativă", observă Valentin Tomşa, director general al SAP România.

Dacă în ceea ce priveşte domeniile în care ar fi recomandat să apară start-up-uri lucrurile sunt în mare măsură lămurite, o întrebare la fel de importantă este dacă vom mai vedea antreprenori care au curaj să deschidă o afacere în acest climat economic. "Neîndo-ielnic că vor exista start-up-uri în multe domenii. Reaşezarea economică nu înseamnă că <mor> companiile sau nu se mai înfiinţează companii. Serviciile ultra-premium, spre exemplu, pentru cei pe care noul context i-a favorizat, au viitor. Şi în general, serviciile încă suportă multă dezvoltare în România", conchide Mihaela Nicola, CEO al The Group.

Dacă ne uităm la anul trecut, lucrurile par promiţătoare - la Registrul Comerţului au fost înmatriculate aproape 126.000 de firme noi, cel mai mare număr din 2009 încoace. Numai în luna noiembrie au fost deschise peste 9.000 de firme, în peste 90 de domenii de activitate, în timp ce numărul radierilor din aceeaşi lună a fost de aproximativ 7.200.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
afacere,
start-up,
/cover-story/in-ce-domeniu-sa-pornim-o-afacere-9130665
9130665
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.