Cum scapi de criza? Iti faci o firma!

Postat la 28 iulie 2009 271 afişări

Criza a fost o palma grea pentru multe afaceri, mari si mici. Dar aceeasi palma i-a trimis pe multi pe calea antreprenoriatului. In cautarea stabilitatii pierdute la locul de munca, zeci de mii de romani incearca, mai mult ca oricand, sa-si valorifice la maximum abilitatile profesionale si, sub acelasi imbold care a caracterizat inceputurile capitalismului in Romania, sa dea nastere unui nou val de antreprenori.

De fapt, de cele mai multe ori, costurile sunt minimale, in conditiile in care nu exista investitii in echipamente si tehnica si nici in angajati. “Nu trebuie sa ai decat un laptop, conexiune la internet si o minte limpede si agera”, sustine Cristian Calugaru. “Numarul celor ce doresc infiintarea unei societati comerciale pentru a desfasura o activitate de comert cu diverse produse, de pilda, este foarte mic, fapt explicabil prin scaderea accentuata a consumului in aceasta perioada de criza”, spune avocatul Daniel Cornea. Recordul de peste 100.000 de firme deschise anul trecut s-a datorat, conform lui Cornea, preferintei antreprenorilor respectivi pentru domeniile atunci la moda - intermedieri de credite, agentii imobiliare si societati de constructii, dar si firme de consultanta, “pentru ca exista o piata foarte mare de ”, dupa cum spune Cosmin Alexandru, fondator al companiei de training Erudio si actionar al firmei de branding Brandivia.

Cu exceptia consultantei, celelalte domenii nu mai sunt rentabile - “trei firme de intermedieri de credite pe care le-am deschis in februarie anul trecut le-am inchis anul asta”, marturiseste avocatul Cornea. Cine ar vrea acum sa castige repede niste bani, fara investitii prea mari, ar putea sa-si faca o firma specializata in restructurari, zona de consultanta care se cere cel mai mult in acest moment, sustine Cosmin Alexandru. Si alte afaceri (baruri, cafenele, pensiuni, diverse proiecte cu finantare europeana) au potential, numai ca sunt din categoria celor care cer investitii initiale niciodata neglijabile. In plus, perspectivele sunt destul de sumbre: impozitul forfetar, blocajul financiar, costurile mari ale imprumuturilor si imposibilitatea de a obtine o finantare care sa asigure depasirea acestei perioade sunt, la mijlocul lui 2009, piedici in dezvoltarea unei afaceri si motive serioase de ingrijorare pentru orice nou intreprinzator. “Ca varianta de impozitare se opteaza mai curand pentru impozitul de 3% din venit datorat de microintreprinderi”, adauga Cornea.

Daca infiintarea unei firme se face relativ repede si fara costuri prea mari, aspectele care tin de fiscalitate pun bete in roate si dau dureri de cap celor care vor sa fie propriii lor sefi. Expertii in fiscalitate spun ca introducerea impozitului forfetar, de exemplu, a fost o dovada de lipsa de fair-play economic din partea guvernantilor. “In conditii de criza, niciodata nu se inaspreste fiscalitatea, pentru ca in aceasta perioada, in mod inerent, apar pierderi care trebuie suportate impreuna de stat si investitori, asa cum in perioadele de boom economic, statul beneficiaza de o parte din profiturile investitorilor”, este de parere Emilian Duca de la BDO Conti Tax Advisors. Asa incat, daca in momentul de fata se infiinteaza aproximativ 30-40 de societati pe zi, mai mult de trei sferturi sunt firme de dimensiuni mici, cu capital social minim, fara angajati si care au ca domeniu de activitate consultanta. Numarul total ramane insa mult mai mic decat in aceeasi perioada a anului trecut, cand se infiintau, zilnic, in medie, cate 100 de societati comerciale.

Prin urmare, asa sa arate, in cazul nostru, boom-ul antreprenorial specific perioadelor de criza? “Daca analizam istoric perioadele de criza, observam ca in aceste momente se nasc foarte multe afaceri, inovatia si antreprenoriatul fiind stimulate de lipsa altor optiuni”, este de parere Dragos Gheban. “E greu totusi sa observi efectele atat de repede, deoarece este un decalaj de cateva luni intre momentul cand te hotarasti sa pornesti un business si momentul cand devine activ in piata”, continua el, adaugand ca in mediul online e de asteptat o crestere “exponentiala” a initiativelor antreprenoriale. Criza se dovedeste, intr-adevar, un bun imbold pentru clasa de mijloc, inchegata in ultimii ani, de a-si investi experienta si banii acumulati din cresterea economica.

Viitorul e insa incert. Pentru economie, categoria noilor intreprinzatori va fi un test de anduranta - cat de mult ii poate sprijini ea pe micii intreprinzatori care isi incearca acum norocul, asa cum se intampla, acum aproape 20 de ani, cu generatia care a fundamentat mediul de afaceri de acum. Intrebarea care se pune este deci nu numai cat de mult vor rezista ei, ci si ce sanse au ca din randul lor sa se dezvolte afaceri de milioane si zeci de milioane de euro, asa cum a fost cu unele dintre cele care au pornit in anii ‘90.

“Sansele sunt destul de mici, pentru ca micii intreprinzatori risca sa fie anihilati de companiile mai mari din piata, care au experienta si clienti fideli”, considera Emilian Duca. Unii isi vor confirma insa competentele, iar in functie de cat de multi vor fi ei se va putea vorbi (sau nu) de o regenerare a economiei romanesti.


Ce trebuie sa stiti cand infiintati o afacere.

 


 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cum-scapi-de-criza-iti-faci-o-firma-4703110
4703110
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.