Cum arata jumatatea plina a paharului

Postat la 31 ianuarie 2011 69 afişări

La inceput au fost magazinele de lux ivite pe Calea Victoriei: Hugo Boss, Mengotti, Max Mara Mont Blanc, Emporio Armani si Gucci au deschis sau au preluat aici spatii. Pe urma, omul de afaceri Radu Georgescu a vandut compania ePayent catre Allegro, parte a grupului sud-african Naspers. Ulterior, cladirea Floreasca Business Park isi schimba proprietarul, intr-o tranzactie de 100 de milioane de euro. Vin noi companii, cresc fondurile europene atrase, se deschid investitii in apa minerala si in medicina. Fata de tristetea din urma cu un an, lucrurile par sa se miste. E momentul sa devenim mai optimisti?

Un semnal pozitiv este si cresterea numarului de utilitare si camioane vandute. "Anul acesta piata totala de vehicule comerciale nu mai are cum sa scada. Din piata primim semnale bune, iar portofoliul de comenzi nu a mai fost asa sanatos de doi ani. In ultimele luni am avut o medie a comenzilor de 70-100 de unitati pe luna", spune Stefano Albarosa, directorul executiv al Cefin, cel mai important dealer Iveco. Estimarile indica vanzarea a circa 4.400 de camioane grele, volum dublu fata de cel din 2010.

In industria bunurilor de larg consum dezvoltarea nu treneaza: in domeniul apelor minerale trei noi investitii au fost finalizate deja, dintre care doua sunt investitii greenfield si una o tranzactie prin care Ioan Balan, fost actionar la Covalact, a preluat divizia de ape minerale de la Bere Mures (care a fost cumparata de Heineken). Aqua Carpatica este o investitie a omului de afaceri Jean Valvis, artizanul marcilor Dorna, aflate acum in portofoliul Coca-Cola. Si imbuteliatorul marcii Tuborg a investit in domeniul apelor minerale, lansand anul trecut marca Bilbor.

Mergand cumva contra curentului, intr-un an cand cele mai multe companii s-au dovedit precaute la capitolul investitii, Procter & Gamble a inaugurat o fabrica, in care a investit 100 de milioane de dolari, aceasta fiind cea mai mare investitie de anul trecut, la Urlati, Ploiesti, compania mai avand o fabrica la Timisoara. La deschidere, Bob McDonald, director executiv general si presedinte al Consiliului de Administratie al P&G, a declarat ca se asteapta ca pe viitor "sa extindem investitia", dar nu a oferit detalii suplimentare asupra acestui subiect. In fabrica de la Urlati, P&G va produce sampoane si balsamuri de par care vor fi destinate, in proportie de 90%, exportului catre 20 de tari.

Poate una dintre cele mai ferite de criza prin comparatie cu altele, industria IT&C a dat destule semnale optimiste in 2010, cu toate ca si aici cifrele au fost in scadere. Multe companii din domeniu au facut anul trecut angajari, pe cand in restul sectoarelor din economie tendinta a fost inversa. Cateva mii de oameni si-au gasit un loc de munca in industrie, la Alcatel-Lucent, HP sau Oracle, dar si in centre de cercetare si dezvoltare sau birouri noi inaugurate pe piata locala, cum s-a intamplat in cazul Intel, IBM sau Google. Evident, au existat si companii care au facut disponibilizari pe fondul reorganizarii si optimizarii operatiunilor, Romtelecom fiind poate cel mai bun exemplu - operatorul telecom a incheiat 2010 cu 8.600 de angajati, cu 1.400 mai putini fata de anul precedent, si va continua si anul acesta, insa in ansamblu nivelul a fost echilibrat de valul de angajari, lucru care n-a fost valabil in aproape nicio alta industrie. Neintroducerea unui impozit pe veniturile programatorilor, pe marginea caruia s-a discutat aprins anul trecut, a fost de asemenea o hotarare buna pentru companiile din domeniu care altfel riscau sa piarda din interesul pentru Romania si sa ia in calcul mutarea operatiunilor in alte tari, unde costurile ar fi fost mai mici.

In ceea ce priveste segmentul electronicelor, cateva companii romanesti au inceput sa produca tablete si cititoare de carti electronice, impulsionate de interesul ridicat al consumatorilor pentru astfel de produse. Brasovenii de la VisualFan, spre exemplu, au lansat tableta Allview AllDro si smartphone-ul Allview Q1 G3T, in timp ce Televoice a lansat cititorul Evobook, oferind astfel o alternativa mai ieftina pentru produse consacrate precum iPad sau Kindle si contribuind totodata la revenirea consumului. In acelasi registru, un rol important au avut anul trecut si site-uri de cumparaturi colective, care ofera cupoane de reduceri pentru varii produse si servicii cata vreme exista un numar minim de cumparatori. Majoritatea au fost lansate in 2009, dar au prins elan pe parcursul ultimelor luni, mai ales odata cu intrarea in competitie a companiei renumite la nivel mondial Groupon.

Nu in ultimul rand, desi mai putine si la valori mai mici, tranzactiile din domeniul IT&C de anul trecut au fost un semnal ca lucrurile totusi se misca. Achizitia Gecad ePayment, furnizorul de solutii de plati electronice al omului de afaceri Radu Georgescu, de catre fondul de investitii sud-african Naspers, preluarea distribuitorului Scop Computers de polonezii de la ABC Data, vanzarea a 51% din actiunile producatorului de echipamente telecom Topex catre Rohde & Schwarz sau achizitiile operatorului NextGen detinut de Romtelecom, printre care si New Com pentru sase milioane de euro, sunt doar cateva dintre cele mai importante tranzactii ale anului trecut.

Iata un tablou dinamic, sigur incomplet, al economiei in miscare: tranzactii, investitii, achizitii, deschideri de fabrici. Pentru a-l completa, cititi discutiile de la ultimul Club BUSINESS Magazin, chiar pe tema optimismului.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cum-arata-jumatatea-plina-a-paharului-7934288
7934288
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.