Ce a fost în 2023, la ce ne aşteptăm în 2024? 17 perspective ale şefilor de companii din domenii diverse aduc piese care completează această imagine, asemeni unui puzzle

Postat la 15 ianuarie 2024 170 afişări

Gilda Lazăr, director corporate affairs & communications JTI România, Moldova şi Bulgaria

EVENIMENTE CHEIE DIN 2023

Pentru companie:

•  2023 a fost pentru JTI un punct de referinţă, pentru că am aniversat 30 de ani în România. A fost un prilej de sărbătoare, dar şi de bilanţ. De la intrarea pe piaţa locală am investit 300 de milioane de euro, exportăm circa 75% din producţie în peste 60 de ţări din toată lumea şi avem în prezent peste 1.300 de angajaţi. Tot în 2023, am fost certificaţi pentru a zecea oară consecutiv Top Employer, pentru condiţiile excelente de muncă oferite angajaţilor.

•  Un alt element important în 2023 pentru JTI Romania a fost intrarea pe piaţa produselor cu tutun încălzit, prin lansarea Ploom X, un produs de ultimă generaţie, cel mai nou din portofoliul JT Group, care e  disponibil deocamdată într-o serie de magazine din Bucureşti şi pe

www.ploom.ro.

•  De asemenea, în acest an am reuşit să investim mai mult în comunitate, prin utilizarea posibilităţii de redirecţionare a 20% din impozitul pe profit. Astfel, am alocat suplimentar peste 1,5 milioane de euro pentru proiecte culturale şi sociale, care vor fi anunţate în 2024 pe parcurs ce se vor realiza.

În domeniu:

•  JTI este o companie care produce şi comercializează ţigarete. Iar pentru sectorul tutunului acest an a fost fără precedent, în sens negativ. Mai precis, ne-au dat peste cap: 1. lipsa de predictibilitate 2. lipsa de transparenţă 3. instabilitatea legislativă.

•  Primele două au aruncat în confuzie nu doar domeniul nostru, ci întreg mediul de afaceri. Începând din iulie 2023, s-a discutat luni întregi despre majorări de accize şi alte taxe în mod lipsit de transparenţă, fără un document scris la care să se facă referire. În cele din urmă, calendarul de majorare a accizelor pentru produsele din tutun, stabilit în 2022 pentru cinci ani, a fost modificat, urmând ca accizele să fie majorate mai mult decât era prevăzut şi mai repede. La final de an, în decembrie, am ajuns în acelaşi punct. Au apărut iar zvonuri pe surse despre posibile amendări la amendamente şi tot felul de controverse. Sperăm ca măcar acest calendar abia modificat să fie menţinut, fără alte intervenţii.

•  Pe lângă toate aceste improvizaţii fiscale, ne confruntăm cu instabilitatea legislativă. O duzină de iniţiative se află în momentul de faţă în diverse stadii de dezbatere în Parlament. Dintre cele 12, una transpune o directivă europeană, iar o alta conţine prevederi de bun-simţ, cum ar fi interzicerea comercializării ţigaretelor electronice către minori. Restul, reprezintă prilej de declaraţii populiste pentru că, să nu uităm, 2024 va fi an electoral. Ca urmare, îndeosebi opoziţia, dar nu numai, mimează îngrijorarea şi preocuparea pentru binele public. Această instabilitate se poate traduce însă în cifre îngrijorătoare, pentru că iniţiativele menţionate includ prevederi radicale, de tipul ascunderii pachetelor în dulapuri, interzicerea sponsorizărilor sau a oricărei comunicări cu consumatorii. Astfel, dacă în prezent contribuim cu circa 1,8% din PIB, conform unui studiu realizat de ASPES (Asociaţia pentru Studii şi Prognoze Economico-Sociale), într-un scenariu de instabilitate şi recesiune, contribuţia industriei s-ar diminua la 2,1 miliarde de euro, ceea ce ar însemna sub 1% din PIB. Un scenariu destul de sumbru. Suntem mari producători, avem fabrici, exportăm, ceea ce ne oferă greutate în economia românească. România este al doilea mare producător de ţigarete după Polonia, la egalitate cu Germania. Ca urmare, ceea ce ni se întâmplă, contează. Şi va continua să conteze şi în 2024.

PREVIZIUNI PENTRU 2024

Pentru companie:

•  Sperăm să putem raporta şi în 2024 rezultate bune, o cifră de afaceri şi profit în creştere, aşa cum a fost cazul în ultimii ani, JTI aflându-se printre cele mai profitabile companii din România. Ceea ce înseamnă că şi taxele virate la buget vor creşte, dat fiind că aproximativ 80% din cifra de afaceri reprezintă accize, TVA şi alte taxe şi contribuţii. În 2022, am virat circa 5,5 miliarde lei la stat.

•  Ne dorim, totodată, să creştem în categoria produselor din tutun încălzit, să continuăm să investim în capacităţile de producţie şi în mărcile pe care le comercializăm în România.

•  De asemenea, ne dorim să investim în continuare în afacerea din România şi în comunitatea în care muncim şi trăim. În 2024, Întâlnirile JTI, organizate anual din 2000 şi devenite un brand cultural naţional pentru iubitorii dansului contemporan, vor aniversa 25 de ani. De asemenea, Bursele JTI pentru Jurnalişti, program dedicat profesionalizării presei, pe care îl organizăm an de an tot din 2000, va aniversa un sfert de veac de existenţă.

În domeniu:

•  2024 va fi an electoral, deci pentru domeniul în care activăm va fi foarte dificil. Spun asta pentru că tutunul a devenit inamicul public numărul unu şi cine este anti câştigă capital politic şi e la modă. Aşadar, iniţiativele aflate în Parlament vor fi, aşa cum am menţionat mai sus, mană cerească pentru politicieni, mai ales pentru cei din opoziţie.

•  Pe scurt, anul 2024 pentru sectorul tutunului va fi caracterizat de incertitudine şi declaraţii belicoase la adresa unora dintre cei mai mari contribuabili la bugetul ţării. Anual, industria virează statului necondiţionat circa 4 miliarde de euro, însemnând 14% din totalul PNRR (care cuprinde şi împrumuturi, nu doar fonduri nerambursabile).

•  În cazul în care vor mai apărea surprize pe plan fiscal şi continuă instabilitatea legislativă, posibil să asistăm la o disturbare a pieţei legale şi, în consecinţă, la o creştere a comerţului ilegal cu ţigarete. În 2023, media anuală a contrabandei a crescut cu peste un punct procentual, până la 8,2%, comparativ cu 7,1% în 2022. Acest nivel anualizat înseamnă prejudicii aduse bugetului de peste 300 mil. euro. Aşadar, ar fi bine ca în anul care vine Parlamentul să trateze cu luciditate un sector strategic pentru economia ţării, iar decidenţii în materie de politici fiscale să înţeleagă că predictibilitatea nu e doar un principiu învechit, ci un element esenţial pe care ne bazăm planurile de afaceri şi investiţiile.

Michał Mrowiec, preşedinte, Ursus Breweries

EVENIMENTE CHEIE DIN 2023

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
predictii,
perspective,

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.