Agendă de CEO - izolat la domiciliu - 7 întrebări pentru liderii din business

Autor: Ioana Matei, Andra Stroe Postat la 27 aprilie 2020 2005 afişări

Am scris recent despre noua realitate a angajaţilor din România, despre cum îşi împart timpul între sarcinile de birou şi viaţa de acasă, precum şi despre faptul că mulţi dintre ei îşi doresc să păstreze o parte din lecţiile deprinse în ultimele săptămâni.

Vladimir Sterescu, country manager şi SVP CGS EMEA

„Este evident că întreaga lume a prins o «macroîncredere» în lucrul de acasă. Deja lucrăm la planul de întoarcere în birouri, dar la cum vedem acum lucrurile ne vom afla într-o situaţie de model mixt în care vom lăsa anumite părţi de linii de business să continue să lucreze de acasă.”

1. Ultimele săptămâni se împart în primele săptămâni, respectiv actualele ultime săptămâni. La început a fost anticiparea situaţiei de pandemie, când a trebuit să ne pregătim de planul pentru situaţia cea mai grea, când s-a lucrat de dimineaţă până a doua zi la aceleaşi ore continuu pentru ca aproape 4.000 de oameni să fie apţi de muncă. Apoi a devenit totul business as usual, când am continuat să ne uităm la calitatea serviciilor, adaptarea unor proceduri de lucru la noua realitate, îmbunătăţirea comunicării cu colegii noştri. Pe scurt, de la o agendă pe care în general o ţineam flexibilă, adaptabilă oportunităţilor zilnice şi care lăsa loc creativităţii mele şi a colegilor mei, acum avem o agendă bazată pe 5-8 şedinţe destul de formale pe zi, comunicare multă la telefon, dar şi presărată pe alocuri cu momente în care ne vedem sau auzim doar ca să socializăm. E nevoie de aceste momente.

2. Cel mai mult îmi lipseşte acel „bună dimineaţa” pe care îl dau colegilor mei. Simt că ceva mă ţine departe de acest moment pe care îl îndrăgeam în fiecare zi şi cu care, de altfel, îmi începeam ziua. Apoi obişnuiam să mă duc să îmi vizitez colegii şi să le zic „bună ziua”, sau să îmi arate la ce lucrează. Nu mai pot să fac asta deocamdată.

3. Cred că în România încă nu avem o cultură a lucratului de acasă. Nu încă. Da, acum funcţionează, toată lumea este productivă, însă mă întreb pentru cât timp, sau cât de productivi vom fi când totuşi vom putea să ieşim la un film, la un magazin sau o terasă. Dar cu timpul maturitatea lucrului de acasă va apărea şi vom realiza că indiferent că nu avem şeful lângă noi, trebuie să lucrăm la fel ca şi la birou. Ca să fim mai productivi acasă eu cred că trebuie să realizăm că trebuie să avem disciplină, rutină, pornind de la a te îmbrăca adecvat pentru o nouă zi de muncă, continuând cu alternarea lucrului cu pauze normale, şi terminând cu realizarea că, dintr-o dată, în spaţiul personal de acasă avem şi familie dar şi colegi de muncă, iar pentru asta trebuie să introduci limite.

4. Este evident că întreaga lume a prins o „macro-încredere” în lucrul de acasă. Deja lucrăm la planul de întoarcere în birouri, dar la cum vedem acum lucrurile ne vom afla într-o situaţie de model mixt în care vom lăsa anumite părţi de linii de business să continue să lucreze de acasă. Motivele vor fi redundanţa la cazul la care ne putem întoarce curând la o situaţie de pandemie, dar şi de a ţine cont de nivelul de mulţumire ridicat al angajaţilor noştri care acum lucrează de la distanţă şi care ne spun că este ceea ce îşi doresc. Avantajele lucrului de acasă sunt clare: mai puţin timp petrecut pe drum între casă şi serviciu, nivel de concentrare mai ridicat, absenteism şi concedii medicale mai puţine, nivel de satisfacţie al angajaţilor mai ridicat, deci şi un nivel ridicat al serviciilor. Dezavantajele există şi ele: lipsa posibilităţii creării în timp a unei echipe unite, nevoia de mai mult suport, nemaifiind lângă tine colegii mai vechi şi mai experimentaţi.

5. Pentru compania pe care o conduc efectele pandemiei au fost multiple: pe de-o parte am avut clienţi al căror business a avut de suferit, iar volumele primite de la ei au scăzut. Însă au fost şi alţii ale căror volume au crescut exponenţial, iar nevoia de suport a generat business nou pentru noi. Per total au crescut comenzile noastre şi facem angajări de aproape 400 de oameni cât putem de repede. Cel mai mult trebuie să adaptăm atent recrutarea în mediul virtual, respectiv trainingul remote în actualele condiţii, însă în general noi angajăm oameni tineri şi ei sunt foarte deschişi la tot ce este virtual.

6. Priorităţile nu s-au schimbat deloc: clienţii au avut continuitatea businessului, angajaţii sunt continuare în siguranţă, toţi indicatorii de calitate ai serviciilor au fost în limitele obiectivelor contractuale.

7. Am învăţat că businessul nostru se poate acomoda mai uşor decât mi-am imaginat la work from home. De asemenea, am învăţat că echipa mea de management face faţă bine în momente de criză. Am învăţat totodată că pot rămâne conectat emoţional cu echipa de management chiar dacă ne aflăm la distanţă. Şi am mai învăţat că ceea ce facem noi aici în România facem bine şi că toţi clienţii noştri ne-au apreciat munca depusă până acum sau ceea ce am reuşit să facem în această situaţie pentru ei.


Rucsandra Hurezeanu, fondator şi CEO Ivatherm

„Felul în care liderii se comportă în perioade de criză şi de încercări, măsura în care ei ştiu să fie empatici, atenţi la ceilalţi, suportivi, se vede şi se simte mai mult acum, când suntem cu toţii mai vulnerabili şi avem multe incertitudini.”

1. În această experienţă nouă, în casă de mai bine de o lună, schimbarea rutinei noastre zilnice ne aduce provocări noi pe toate planurile. Copiii fac şcoală online şi noi, părinţii, supraveghem oarecum programul lor încercând să şi muncim în condiţiile date. Un copil cere mâncare, unul vrea să facă teme în timp ce eu răspund la telefoane, fac întâlniri virtuale, pregătesc mâncarea, nu e uşor. Iar ca manager, pentru Ivatherm simt că muncesc de trei ori mai mult. Colegii mei mă sună la orice oră, toţi vor acordul meu pentru toate deciziile, nu mai sunt siguri că avem aceleaşi priorităţi şi aceleaşi bugetele în condiţiile în care businessul scade. 

2. Îmi dau seama cât de mult îmi lipsesc călătoriile. Eu călătoream cel puţin o dată sau de două ori pe lună în Asia sau în Orientul Mijlociu, unde Ivatherm este prezent de câţiva ani. Făceam vizite pe teren, aveam întâlniri cu clienţii din toate ţările, cu agenţiile de marketing, cu distribuitorii. Aveam pulsul rapid şi corect al experienţei consumatorilor cu produsele noastre. Pe de altă parte realizez acum cât de important era să ne vedem cu toţi colegii la birou, să bem dimineaţă cafeaua împreună, să avem mici discuţii în bucătărie şi la prânz, să stăm în întîlniri lungi până găsim cele mai bune soluţii. Sigur, avem întâlniri virtuale, conferinţe video şi telefonice, dar am senzaţia continuă că aş putea sau ar trebui să fac mai mult.

3. Cred că managerii şi liderii de organizaţii trebuie să fie vizibili în această perioadă prin conferinţe video şi mesaje înregistrate, ca să ofere asigurări şi suport celor din echipă care au nevoie. Pentru părinţii singuri sau cei care împart un spaţiu mic cu o familie foarte numeroasă, e greu să fie productivi. E nevoie de reguli noi acasă şi de organizare în aşa fel încât fiecare părinte să poată munci, iar copiii să fie supravegheaţi.

4. Sinceră să fiu nu văd avantaje, abia aştept să revin la birou. Noi suntem o echipă deja destul de mare şi lucrăm bine împreună, venim cu mare plăcere la birou. Nici unul din colegii mei nu îşi doreşte să muncească de acasă. Munca virtuală şi intrarea într-o rutină nouă ne vor lărgi însă repertoriul. Învăţăm noi metode de comunicare, învăţăm să lucrăm în regim de urgenţă şi sub stres. Cred că vom continua să facem în schimb sport acasă, aşa cum facem acum. Am descoperit aplicaţii foarte bune de sport şi sunt într-o stare fizică excelentă. Un avantaj ar fi faptul că am devenit buni bucătari cu toţii, şi probabil toată lumea are deja ordine în toate dulapurile.

5. Ivatherm este un brand de farmacie şi din fericire farmaciile sunt deschise. Avem scăderi de vânzări deja, dar nu mă aştept la o scădere mai mare de 20% faţă de planul iniţial pentru 2020. Consumatorii Ivatherm fac parte din clasa de mijloc, care nu va fi afectată de criză atât de mult. Există însă întârzieri în furnizarea de materii prime şi întârzieri în producţie pentru că fabricile lucrează la capacităţi reduse. Îmi e greu să estimez impactul real în business în acest moment.

6. Este evidentă creşterea mai accelerată a businessului online, iar marketingul digital va câştiga în greutate şi social media se va învăţa în şcolile de business probabil. Apar noi obiceiuri de cumpărare şi noi produse, cum sunt gelurile alcoolice antibacteriene şi produsele de îngrijire a mâinilor. Privind într-o perspectivă mai largă, sunt companii care au disponibilizat rapid toţi angajaţii fără explicaţii, fără a păstra cel mai mic contact cu ei. Cei care trăiesc astfel de situaţii se vor gândi de două ori dacă se întorc la acelaşi loc de muncă şi unii dintre ei la aceeaşi profesie sau meserie. E o cumpănă, o încercare lungă, atât pentru businessuri cât şi pentru cupluri, din care unii vor ieşi mai puternici, alţii dimpotrivă. Felul în care liderii se comportă în perioade de criză şi de încercări, măsura în care ei ştiu să fie empatici, atenţi la ceilalţi, suportivi, se vede şi se simte mai mult acum, când suntem cu toţii mai vulnerabili şi avem multe incertitudini.


Raluca Radu, country manager Answear România

„Cred că această stare de incertitudine ne-a testat la maxim şi unii dintre noi am simţit din nou pe pielea noastră ce înseamnă să îţi asumi un drum atunci când nu vezi foarte mult în faţă.”  

1. Dat fiind că lucrăm în online şi echipa Answear.ro este deja o echipă sudată, cu o componenţă aproape neschimbată de patru ani şi jumătate, de la lansare, adaptarea noastră a fost destul de uşoară. Întâlnirile au fost înlocuite de videoconferinţe şi videocalluri pe Skype şi Zoom, dar oricum în cazul nostru predomină comunicarea prin e-mail, iar comunicarea cu echipa internaţională Answear era oricum realizată prin videocalluri şi videoconferinţe şi înainte, iar toolurile e-commerce şi de digital marketing pe care le folosim sunt toate online, lucram şi înainte în cloud, deci pot spune că s-au schimbat puţine lucruri. Dat fiind că a fost o perioadă plină de provocări, în care a trebuit să ne adaptăm strategia de promovare la noul context, pot spune că am lucrat toţi din echipă cu 40% mai mult decât înainte, iar perioada de work from home s-a dovedit până acum foarte intensă şi productivă. 

2. Întâlnirile cu partenerii şi echipa, dar şi conferinţele şi evenimentele de business din domeniul meu, evenimente care pentru mine au fost mereu o sursă de inspiraţie. Cred că este mai uşor să fii creativ şi să naşti idei noi prin întâlnirile fizice şi cred că tot aşa e şi mai uşor să legi relaţii noi. În colaborările existente, nu pot spune că au intervenit provocări din lucrul la distanţă, dar pentru relaţiile noi, pentru networking clar este o provocare. 

3. Cred că este important să avem mailuri trasate cu sumarul discuţiilor şi cred că este important să ne menţinem organizaţi printr-un sistem de task management. Altfel, dacă sari dintr-un call în altul este la fel de neproductiv ca şi cum ai sări dintr-o întâlnire în alta. Dacă la final nu rămân nişte idei şi „to do”-uri concrete notate, este dificil să te asiguri că lucrurile se vor întâmpla şi că întâlnirile sau call-urile respective au fost productive. 

4. Eu am fost dintotdeauna adepta unui program flexibil şi a unui mediu de lucru flexibil. Pentru mine este important doar ca lucrurile să fie făcute la timp, conform valorilor şi misiunii companiei. Mai departe de asta, nu m-a interesat niciodată cât stăteau oamenii la birou sau dacă lucrau dintr-o cafenea sau de acasă. Atâta timp cât participă la întâlnirile de echipă, întâlnirile şi evenimentele cu partenerii şi atâta timp cât rezultatele de vânzări sunt atinse şi taskurile măsurabile sunt făcute conform cu viziunea companiei, eu nu am o problemă cu niciun regim de muncă. Ca urmare, lucrurile vor rămâne şi după întoarcerea din izolare la fel cum erau şi înainte. 

5. La început ne-am temut de o scădere a puterii de cumpărare. Ce am realizat însă a fost că e-commerce-ul a fost avantajat până acum de pandemia COVID-19. Mai ales după închiderea magazinelor fizice, oamenii au început să comande online ceea ce până acum cumpărau din mall-uri. Ca urmare, noi suntem în creştere cu 40% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, mult peste aşteptările noastre, iar investiţia în promovare este sub nivelul de anul trecut. Strategia noastră acum este să atragem noi clienţi, clienţi care sperăm să ne păstreze ca destinaţie de shopping online şi după perioada de izolare. 

6.Mi-am amintit că leadership înseamnă incertitudine şi risc. Înseamnă să nu ştii şi să continui pe un drum, chiar atunci când ai puţine garanţii. Mi-am amintit că este important să construieşti o strategie, să analizezi cât de mare grad de succes are şi apoi să motivezi echipa să meargă înainte pe acest drum. Cred că această stare de incertitudine ne-a testat la maximum şi unii dintre noi am simţit din nou pe pielea noastră ce înseamnă să îţi asumi un drum atunci când nu vezi foarte mult în faţă. Mi-am reamintit cât de important este să simţi că ai o misiune comună de echipă şi cât de important este să ai în jur oameni cu aceleaşi valori. În amalgamul de ştiri negative despre economie şi business, e greu să îţi asumi să spui că tu nu crezi că vor exista scăderi şi să îţi asumi să mergi înainte fără să faci tăieri. Totuşi, noi asta am făcut şi am decis să mergem înainte şi să transformăm această pandemie într-un avantaj de business - trecerea către e-commerce. Rămâne de văzut care vor fi rezultatele, dar până acum vedem că suntem pe drumul cel bun. 

7. Că certitudinea nu există şi că e important să fii mereu agil şi adaptabil. Că este important să îţi asumi o direcţie, chiar atunci când nu ai suporteri mulţi ai acestei direcţii. Şi că există părţi pozitive în orice situaţie negativă - am văzut cât de mult rău pot face ştirile şi opiniile negative şi prăpăstioase - te pot face să ratezi oportunităţi.


Oana Iliescu, managing director Cushman & Wakefield Echinox

„Criza economică precedentă a restructurat fundamental sectorul imobilar din România şi l-a aşezat pe o bază solidă, de la care a cunoscut o evoluţie lentă, dar sănătoasă. Experienţa acestei pandemii ne aduce în faţA unei noi perspective de restructurare profundă şi ne reaminteşte, într-un mod brutal, despre importanţa rezilienţei, a creativităţii şi a relaţiilor - atât cu angajaţii, cât şi cu clienţii.”

1. Începând cu mijlocul lunii martie, odată cu decretarea stării de urgenţă, alături de majoritatea echipei am migrat către lucrul de acasă. Pentru activitatea de intermediere şi consultanţă imobiliară, întâlnirile cu clienţii, sesiunile de brainstorming cu colegii şi vizionarea imobilelor sunt esenţiale. Toate întâlnirile s-au mutat în mediul virtual şi numărul lor a crescut considerabil în agenda mea, în lipsa interacţiunii obişnuite din birou şi din nevoia de a fi cât mai aproape de toate echipele şi de clienţii noştri. Ziua de lucru începe dimineaţă ca de obicei, dar deconectarea de la „modul de birou” nu se mai produce la fel ca înainte, având în vedere că toată activitatea unei zile este acum concentrată în casă. La finalul zilei, este important să mă deconectez pentru câteva ore, aşa că încerc să mă ţin zilnic de rutina de sport, iar weekendul îl rezerv pentru a citi sau a urmări noi seriale şi documentare online.

2. Sunt foarte multe lucruri care îmi lipsesc: de la energia din birou de la primele ore ale zilei, la cafeaua to go de la coffee-shop-urile de specialitate din apropierea biroului nostru, la dezbaterile cu colegii şi întâlnirile cu clienţii. Toate acestea au în comun interacţiunea umană fără de care businessul nostru nu poate funcţiona pe termen lung.

3. În această perioadă, în care alături de majoritatea echipei am migrat către lucrul de acasă, am observat că mă ajută să păstrez rutina unei zile normale la birou şi să o adaptez la lucrul de acasă: îmi încep ziua devreme şi mă pregătesc ca şi cum ar trebui să plec la birou. În lipsa unui birou propriu-zis în casă, am improvizat un loc de lucru în care să îmi pot desfăşura activitatea în linişte. În ceea ce priveşte lucrul cu colegii, deşi întâlnirile virtuale au limitările lor, cred că cele succinte, organizate pe grupuri mici de lucru pot fi eficiente, astfel încât fiecare membru al echipei să ştie exact care îi sunt taskurile, să poată cere lămuriri şi să primească feedback rapid.

La finalul zilei de lucru, este important să mă deconectez pentru câteva ore, aşa că încerc să mă ţin zilnic de rutina de sport, iar weekendul îl rezerv pentru a citi sau a urmări noi seriale online.

4. Compania noastră a realizat un studiu după primele trei săptămâni de „telemuncă impusă”, studiu pe care ne propunem să îl reluăm în curând pentru a surprinde evoluţia acestui fenomen. 

Principalul avantaj al lucrului de acasă a fost considerat evitarea timpului petrecut în trafic, iar lipsa interacţiunii cu colegii a reprezentat cel mai mare dezavantaj. 

Pe termen mediu-lung ne dorim să revenim cu toţii la birou, însă pe termen scurt vom fi nevoiţi să menţinem lucrul de acasă pentru o parte din echipă (aproximativ 40%), pentru a ne asigura că respectăm regulile de distanţare socială în spaţiul nostru de birou. Pentru că aceasta este o problemă cu care se confruntă azi toţi clienţii noştri, pe baza experienţei grupului Cushman & Wakefield din China am dezvoltat un nou serviciu prin care oferim suport companiilor şi proprietarilor de birouri în organizarea revenirii angajaţilor la muncă de la birou: determinarea raportului optim între WFO şi WFH, reorganizarea amenajării spaţiului, astfel încât să se respecte regulile de distanţare şi implementarea măsurilor care să asigure condiţiile de sănătate şi siguranţă a angajaţilor în birou.

5. În contextul interdicţiilor de călătorie, al închiderii centrelor comerciale şi al restrângerii activităţii în clădirile de birouri, tranzacţiile imobiliare comerciale au fost afectate imediat.

În acelaşi timp, segmentul serviciilor profesionale (Evaluări şi Consultanţă, Project Management şi Property Management) este solicitat la maximum în această perioadă. 

Observăm că încep să se cristalizeze şi oportunităţi de business pornind de la noi nevoi sau schimbări de strategie ale clienţilor, iar prin expertiza noastră atât locală, cât şi globală, suntem pregătiţi să le materializăm şi într-un astfel de context.

6. Cred că experienţa este încă în desfăşurare, la fel şi evoluţia priorităţilor noastre. Prima prioritate la declanşarea acestei situaţii de criză a fost asigurarea protecţiei sănătăţii şi siguranţei angajaţilor noştri, în paralel cu organizarea infrastucturii pentru lucrul de acasă şi asigurarea continuităţii serviciilor prestate pentru clienţii noştri. Acum ne ocupăm de organizarea revenirii la birou, de identificarea unor soluţii creative pentru a genera noi tranzacţii şi de dezvoltarea unor servicii adaptate situaţiei unice pe care o traversăm.

7. Criza economică precedentă a restructurat fundamental sectorul imobilar din România şi l-a aşezat pe o bază solidă, de la care a cunoscut o evoluţie lentă, dar sănătoasă. Experienţa acestei pandemii ne aduce în faţa unei noi perspective de restructurare profundă şi ne reaminteşte, într-un mod brutal, despre importanţa rezilienţei, a creativităţii şi a relaţiilor - atât cu angajaţii, cât şi cu clienţii.


Ioan Daniel Bălan, proprietar al companiei de prelucrare metalică şi cu laser Megatitan

„În vremuri de criză, de incertitudini care curg şi curg şi curg, echipa are nevoie de unitate, iar oamenii au nevoie încă o dată în plus de un lider în mijlocul lor şi nu izolat în «turnul de control».”

1. De când cu această criză, ajung primul la firmă şi, deşi acum lucrăm în trei schimburi, mă puteţi găsi acolo nu de puţine ori şi la orele nopţii, respectând, desigur, toate măsurile ce se impun în situaţia pe care o traversăm. În vremuri de criză, de incertitudini care curg şi curg şi curg, echipa are nevoie de unitate, iar oamenii au nevoie încă o dată în plus de un lider în mijlocul lor şi nu izolat în „turnul de control”.  Suntem într-un război psihologic şi economic şi tratăm, cu prudenţă fiecare informaţie, gândind de două ori înainte de a face ceva. Mă străduiesc să fiu sprijin şi model pentru fiecare coleg.

2. Îmi lipsesc starea de siguranţă şi predictibilitatea. La nivel uman îmi lipsesc îmbrăţişările. Zilnic ne îmbrăţişam „americăneşte” cu colegii de birou. Pentru că nu suntem numai colegi, ci şi un grup de prieteni, iar acum ne salutăm cu „pumnul în vânt”.

3. Acest lucru diferă foarte mult de la industrie la industrie. În domeniul nostru, al industriei prelucrătoare, e nevoie ca operatorul să fie lângă maşină. Am încercat prin rotaţie să lucrăm cu programatorii de acasă, dar lipseşte acea sinergie generată de prezenţa lor în birou şi în relaţie cu operatorul. Tocmai de aceea, atunci când nu s-a putut evita prezenţa în fabrică, ne-am luat toate măsurile de protecţie pentru a ne putea continua activitatea, respectând toate reglementările şi sfaturile date de oficialităţi.

4. Ne dorim cu toţii să se termine această perioadă cât mai repede şi să putem lucra din nou împreună, aşa cum o făceam înainte. Dar ştim că e nevoie de timp şi răbdare, de adaptare. Momentan, doar colegii noştri din vânzări, în special cei din afara României, lucrează mai mult de acasă. În domeniul nostru e necesar ca cei implicaţi direct în producţie să fie efectiv în fabrică, acesta este specificul muncii lor. Repet, însă, facem asta lucrând în ture, aplicând distanţarea, luându-ne toate măsurile de igienă şi protecţie.

5. Chiar dacă la început am fost îngrijoraţi în ceea ce priveşte starea de sănătate a colegilor şi a partenerilor noştri, ne-am suflecat mânecile, ne-am aplecat asupra managementului riscului, am luat toate măsurile potrivite şi recomandate şi ne-am continuat munca. Ne-am adaptat, cu alte cuvinte. Ne-am propus să deservim exemplar fiecare client şi sunt bucuros că toţi colegii noştri au înţeles că locurile noastre de muncă sunt o răsplată din partea clienţilor, pentru angajamentul de a face lucrurile aşa cum trebuie şi la timp. Căutăm să menţinem un ritm echilibrat de producţie şi să nu avem pierderi substanţiale. În acelaşi timp, credem că este o perioadă în care fiecare business trebuie să privească în jur să să îşi adapteze serviciile la contextul existent şi, implicit, să ajute. Noi, de exemplu, am iniţiat producerea unor tăviţe dezinfectante foarte utile ce se pot plasa la intrarea în magazine, farmacii, spaţii publice şi chiar case sau apartamente, astfel încât fiecare persoană care intră sau iese să treacă prin acest filtru dezinfectant, contribuind astfel la diminuarea răspândirii virusului. Am şi donat aproape 1.000 de astfel de produse către unităţile din prima linie şi intenţionăm să creştem producţia şi să scoatem produsul la vânzare.   

6. Această perioadă are şi o parte bună. Pentru noi a fost ca o „primăvară”, care ne-a scos din confortul şi siguranţa induse de o  economie crescândă. Este acea stare echivalentă cu situaţia în care cineva îţi toarnă o găleată cu apă rece pe cap, în timp ce tu stai pe şezlong, încins de soare. Priorităţile noastre în acest moment se concentrează pe oferirea celor mai bune servicii pentru clienţii existenţi, păstrarea intactă a echipei, protejarea ei şi adaptarea la situaţia de criză pe care o transformăm printr-un management eficient.

7. Îmi aduc aminte de înţelepciunea lui Iosif din Egipt, prezentată în Biblie, care, fiind administrator la curtea lui Faraon, economisea 20% din venituri în fiecare an. Bine ar fi ca fiecare antreprenor şi fiecare familie, în general, să încerce ca măcar în anii de belşug să aplice acest concept. Cu siguranţă această criză este o ocazie pentru mulţi dintre noi să învăţăm să gestionăm mai bine cash-flow-ul, investiţiile, clienţii. E important să învăţăm din toate situaţiile cu care ne-am confruntat în această perioadă, pentru care nu eram pregătiţi. Am descoperit că e important să te repliezi urgent în astfel de situaţii, să gestionezi cât mai bine timpul şi resursele şi să nu rămâi blocat în situţia cu care erai obişnuit. Trebuie să mergi mai departe şi să te adaptezi rapid noilor coordonate, astfel încât să diminuezi cât se poate de mult pierderile şi, pe cât posibil, să găseşti noi oportunităţi.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.