A venit în România pentru două zile şi a ajuns să conducă una dintre cele mai mari companii locale de leasing operaţional

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 07 martie 2016 3186 afişări

Hezi Shayb a venit în România pentru două zile şi a ajuns să conducă una dintre cele mai mari companii locale de leasing operaţional. Liderul New Kopel Group a vorbit la evenimentul Meet the CEO despre momentele care i-au definit personalitatea, despre experienţa sa din armată şi despre faptul că nu poate conduce o companie la care totul merge bine. Spune că, deşi nu este un jucător, îi place ca, din când în când, să pună toate cărţile pe masă.

„Dacă ne uităm care divizie va creşte cel mai mult în profitabilitate anul acesta, acela este businessul de închirieri auto. Spre exemplu, în această perioadă închiriem maşini în weekend cu 10 euro pe zi, iar oferta a atras clienţi locali, care până anul trecut nu existau pentru noi. Spre exemplu, închiriem aproape 100 de maşini pe weekend prin acest sistem în această pe-rioa-dă“, a spus şeful gru-pului New Ko-pel în Ro-mânia. „Acum în Bucureşti nu are sens să ai maşină deoarece cu 10 lei poţi ajunge oriunde cu taxiul, metroul este rapid şi condiţiile din transportul în comun vor deveni tot mai bune şi implicit mulţi vor decide să nu mai cumpere o maşină, ci să închirieze la nevoie.“ În opinia sa, pe piaţa locală se va extinde trendul european din marile oraşe, unde tot mai mulţi tineri preferă să utilizeze transportul în comun sau taxiul în timpul săptămânii şi să închirieze un autoturism în weekend, atunci când vor să plece din oraş.

Compania mizează în continuare pe creş-terea vânzărilor de automobile la mâna a doua, în contextul în care anul trecut s-au im-por-tat în Ro-mânia peste 250.000 de auto-turis-me second-hand, iar alte 225.000 au fost tranzacţionate pe piaţa locală, conform datelor poliţiei, în timp ce au fost înma-triculate numai 81.000 de maşini noi.

Din acest motiv, la jumătatea anului trecut, grupul condus de Hezi Shayb a lansat programul Prima maşină second-hand, condiţiile de creditare fiind asemănătoare cu programul guvernamental Prima maşină, cu o perioadă de creditare de 36 de luni şi dobânda de 4,5%.

„53,4% dintre români vor să-şi achiziţioneze în maşină în perioada următoare, iar dintre aceştia 63% vor să îşi ia o maşină second-hand, iar 37% vor să cumpere una nouă. Împreună cu cei de la Ideal Leasing am lansat programul nostru, Prima maşină second-hand, prin care doritorii îşi pot achiziţiona o maşină în aceleaşi condiţii cu programul guvernamental Prima maşină, cu o dobândă de 4,5%. Dobânda este cam la jumătate din ceea ce se găseşte pe piaţă“, a declarat atunci Shayb. „Este o cerere uriaşă pentru maşini second- hand. Problema noastră nu este câte maşini să vindem în acest an, ci de unde cumpărăm altele, să le pregătim şi să le livrăm clienţilor. Este o cerere foarte mare pentru maşinile second-hand de provenienţă germană. Maşinile le luăm din flota noastră folosită în leasing operaţional sau din cele închiriate. Preţurile actuale sunt scăzute faţă de alte ţări, majoritatea românilor fiind dispuşi să ofere între 3.000 şi 10.000 de euro pentru un autoturism“, a completat Shayb.

El a menţionat că numărul maşinilor oferite în sistem leasing operaţional în România este la un nivel foarte scăzut faţă de restul ţărilor din Europa. „Numărul maşinilor folosite în sistem de leasing operaţional este cu mult sub ţările din vestul Europei. 46% dintre companii aleg leasingul operaţional pentru costurile mai scăzute, 25% pentru că îşi externalizează flota, iar 29% pentru că au parte de soluţii personalizate şi integrate. Ne vom concentra pe companiile mici şi medii“, a mai spus Shayb, care a precizat că cifra de afaceri a grupului a fost de 43,5 milioane de euro în 2014. „Perioada medie a leasingului operaţional este de trei-patru ani, dar sunt şi firme care au nevoie de maşini pe o perioadă mai lungă de timp, însă atunci le închiriem maşinile în condiţii avantajoase. Dacia este printre cele mai solicitate modele, urmată de Opel Corsa, Ford Fiesta şi maşinile compacte“, a explicat Alex Bojincă, manager leasing operaţional în cadrul companiei.

Piaţa locală de leasing operaţional va ajunge la 60.000 de autoturisme până la finalul anului, cu o creştere de aproximativ 10% faţă de nivelul din 2015, potrivit estimărilor Asociaţiei Societăţilor de Leasing Operaţional (ASLO). Anul trecut, numărul autoturismelor din flota companiilor de leasing operaţional a ajuns la 55.000 de unităţi, în creştere cu 13% faţă de 2014. Astfel, într-un singur an, în parcul auto al firmelor de leasing operaţional au intrat încă 15.000 de autoturisme. „Piaţa de leasing operaţional şi-a continuat trendul ascendent, în linie cu dezvoltarea economică şi cea a înmatriculărilor auto. Acest lucru se datorează, pe de o parte, clienţilor existenţi şi, pe de altă parte, unor noi categorii de clienţi (în special firme locale şi IMM-uri), care au făcut trecerea la leasingul operaţional. Perspectivele macroeconomice pozitive şi relaxarea fiscală sunt premise ca şi în 2016 piaţa să continue creşterea. Pentru finalul anului estimez circa 60.000 de unităţi în administrare, ceea ce ar însemna o creştere de aproape 10%“, a spus Bogdan Apahidean, preşedintele ASLO.

Cel mai mare client al New Kopel Group este Tuborg, cu o flotă ce numără aproape 400 de maşini. Se concentrează însă pe clienţi cu flote de aproximativ 50 de maşini, pentru că, spune Shayb, „acestora le putem oferi cele mai bune condiţii. Un client care are 300 de maşini este suficient de mare pentru a fi eficient dacă face lucrurile corect, nu spun că nu are nevoie de noi, dar nu cred că poate salva mai mult de 2-3% din costuri. Dacă vorbim însă de o flotă de 50 de maşini, acolo putem oferi condiţii mult mai bune datorită experienţei noastre. Este unul dintre cazurile în care mărimea nu e cel mai important aspect“, spune el râzând.

„Ne conducem afacerea cu motoarele turate, un argument pentru creşterea cotei de piaţă la 7%, pe zona de leasing operaţional. Ne vom concentra pe serviciile de management al flotei, o zonă neexploatată de noi până acum, având ca obiectiv o creştere cu 20% a businessului, începând cu flota şi portofoliul de clienţi, până la atingerea obiectivului de vânzare a 1.500 de maşini noi şi second-hand, anul acesta“, a declarat Hezi Shayb.

În zona de rent-a-car, New Kopel Group are ca obiectiv menţinerea creşterii cifrei de afaceri de 9% înregistrate în 2015 şi adăugarea a 750 de autoturisme, din toate segmentele, la flota existentă. Flota companiei este distribuită în proporţie de 60% în Bucureşti şi 40% în celelalte oraşe.

PRIMA CASĂ, NU PRIMA MAŞINĂ

Hezi Shayb spune că cel mai important sfat pe care îl poate da este ca „întotdeauna să ai un plan“. Nu se consideră un jucător, dar recunoaşte că şi-a asumat multe riscuri de-a lungul vieţii. „M-am găsit uneori în postura de a pune pe masă tot ceea ce am câştigat; nu am o problemă cu asta, dar o fac având întotdeauna un plan. Nimănui nu îi place să piardă, dar de cele mai multe ori se întâmplă pentru că nu există un plan. Plănuiesc tot ceea ce urmează să fac, caut inclusiv o cale de ieşire în caz că lucrurile nu ies aşa cum mi-am dorit“, spune CEO-ul New Kopel.

„Oricum, eu cred că banii reprezintă o unealtă, nu un scop. Banii nu au fost niciodată pe lista mea scurtă de obiective; banii sunt necesari pentru a duce o viaţă bună, pentru a asigura copiilor tot ceea ce îşi doresc, dar nu au reprezentat niciodată un obiectiv.“

Hezi Shayb este de părere că românii nu au foarte bine setate priorităţile în ceea ce priveşte investiţiile; nu crede că oamenii ar trebui să îşi cumpere o maşină dacă nu au încă un apartament. „Văd foarte mulţi oameni care vin cu 5.000 sau 6.000 de euro să îşi cumpere o maşină în loc să îi folosească drept avans pentru un apartament. Din punctul meu de vedere maşină reprezintă o unealtă, nu un avantaj. O maşină se depreciază repede, în vreme ce o casă reprezintă un bun pe care îl poţi vinde peste zece ani fără să pierzi prea mult. Nu înţeleg, de exemplu, de ce oamenii nu vor să cumpere un apartament cu 35.000 de euro în Măgurele, care e la 10 kilometri de Bucureşti şi are un mare potenţial, şi în schimb preferă să strângă bani pentru un apartament mult mai scump în Piaţa Romană.“

Programul său de CEO începe la 8 şi jumătate, când ajunge la birou şi începe ziua de lucru cu inboxul. Are însă o regulă interesantă, şi anume că nu se mai atinge de e-mail în restul zilei. „Nu vreau să îmi fie distrasă atenţia de la ce am de făcut, aşa că răspund la mesaje doar până la ora 9.“ Până la ora 6 îşi aranjează întâlnirile cu parteneri şi clienţi, iar după urmează, invariabil, programul de exerciţii fizice. În weekend aleargă câte zece kilometri şi spune că cele mai bune idei îi vin atunci când face sport; regretă, totuşi, că nu mai înoată atât cât o făcea în Israel.

Nu crede în întâlnirile lungi, în care toată lumea trebuie să ia cuvântul. „Sunt anumite întâlniri care au ca scop încheierea unui contract sau a unui proiect, acelea sunt extrem de importante. În asemenea cazuri nu mai stabilesc nimic timp de 2-3 ore, pentru că vreau să fiu sigur că totul este dus la capăt în mod corect. Şedinţele interne durează 10-15 minute, uneori le ţinem stând în picioare în biroul meu. Când eram mai tânăr, toate şedinţele de management durau o oră; de ce? Atunci când stai în picioare, toată lumea vrea să termine cât mai repede şi eficienţa e mai mare. Ceea ce nu poţi spune în 15 minute, nu vei putea spune nici într-o oră.“

Din punctul de vedere al businessului, dorinţa sa este ca toţi clienţii să privească New Kopel ca pe o companie decentă, care îşi ţine promisiunile. „Patronul nostru este suficient de bogat, nu cred că acest lucru se va schimba dacă profitul nostru va fi de 1 milion de euro sau de 1 milion şi jumătate de euro. Din nou, ţinta noastră e ca toţi clienţii să spună că suntem o companie decentă.“

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/a-venit-in-romania-pentru-doua-zile-si-a-ajuns-sa-conduca-una-dintre-cele-mai-mari-companii-locale-de-leasing-operational-15097015
15097015
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.