Viitorul după Gartner

Autor: Bogdan Cioc Postat la 23 noiembrie 2011 226 afişări

Pe 18 octombrie 2011 compania de analiză de piaţă Gartner a publicat, aşa cum face către finalul fiecărui an, lista cu cele mai importante zece tehnologii ce vor influenţa, în opinia sa, strategile de consum IT în anii ce urmează. Previziunile Gartner sunt importante nu doar pentru că anticipează tendinţe tehnologice, ci şi pentru că influenţează comportamente viitoare.

Ca efect secundar, tehnologiile tradiţionale de stocare structurată a datelor - bazele de date relaţionale - vor deveni insuficient de rapide şi de agile şi vor vedea apariţia concurenţială a unor noi tehnologii de baze de date: tehnologiile In-Memory, ce vor folosi pentru stocarea cantităţilor crescânde de date memorii flash în locul discurilor dure. Datorită mediului nou de stocare a datelor, devenit accesibil acum datorită preţurilor mereu în scădere ale hardware-ului, bazele de date In-Memory vor folosi algoritmi diferiţi de căutare (pe coloane) decât în cazul bazelor de date tradiţionale, relaţionale, cu organizare pe linii. Există deja un număr de produse In-Memory pe piaţă, ce generează entuziasm şi aşteptări înalte, ce mai au însă până să devină centrale şi să ameninţe status-quo-ul.

În final, Gartner reconfirmă tendinţa mai largă de comoditizare a IT-ului ce, asemeni electricităţii, e anticipat a fi livrat industrial, standardizat şi ieftin (previziunea 9) de furnizori specializaţi din Cloud (previziunea 10). Ultima remarcă m-a dus cu gândul la previziunile Gartner din anii trecuţi - ultima oară când le-am analizat cu atenţie era în 2010, când tendinţe fierbinţi era Cloud Computing şi Social Computing (Social Media, Enterprise 2.0).

Aşa că, pentru a vedea contextul mai larg, pentru a examina retroactiv impactul real al unei tehnologii sau al alteia, am alcătuit tabelul alăturat. Se pot face multe observaţii pe baza acestui tabel. De pildă, se pot observa din când în când apariţii exotice precum "Video" în 2011, "Green IT" - când sus, când jos, când deloc - ceea ce poate arăta că nu e suficientă o constrângere legală pentru a impune un trend, ori "Internet of Things" sau, altfel spus, "Real World Web" în 2008 şi 2012, tendinţă care ar putea fi încă prea anticipativă. În alte dăţi, succesul unei companii este supraevaluat şi considerat ca tendinţă strategică mai largă. E poate cazul cu Facebook şi reţelele sociale, ce nu au avut încă un impact important în mediul organizaţional, nu au produs încă Enterprise 2.0. Pe termen lung însă, Gartner pare să îşi investească banii în comoditizarea IT-ului (virtualizare, servere optimizate si cu consum scăzut de energie, Software-As-A-Service), în Business Intelligence (Big Data, In-Memory) şi cel mai recent în dispozitivele mobile ca sursă de date şi platformă de consum IT.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
business hi-tech,
gartner,
consum,
strategii
/business-hi-tech/viitorul-dupa-gartner-8987654
8987654
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.