Strategii de vreme rea: ce au de gand sa faca operatorii telecom

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 16 mai 2011 60 afişări

Pentru al treilea an la rand, piata de telecomunicatii este in declin si nu da prea multe semne de revenire. Un context care a impins cei mai multi dintre operatorii de telefonie sa ia in calcul miscari cel putin neasteptate.

Strategii de vreme rea: ce au de gand sa faca operatorii telecom

"Situatia a dus la cresterea puterii de negociere a clientilor. Iar portabilitatea le-a oferit o alternativa viabila", apreciaza Adrian Ciobanu, managing partener la Reimens Group, o companie care se ocupa cu optimizarea costurilor pentru servicii de telecomunicatii. Drept dovada, numarul de clienti care si-au schimbat operatorul de telefonie mobila, pastrand insa acelasi numar de telefon a crescut simtitor din 2008 incoace, cand autoritatea de reglementare in comunicatii a permis aceasta schimbare. In 2009, peste 1,1 milioane de clienti si-au portat numarul in alta retea, in crestere fata de nivelul de nici 15.000 din anul precedent, in timp ce estimarile pentru 2010 indica un avans pana la peste 1,2 de milioane de numere portate. Drept reactie la situatia economica si la reducerea bugetului alocat de consumatori pentru telecomunicatii, precum si la fluctuatia bazei de clienti, operatorii au cautat sa optimizeze propriile operatiuni si au redus din costurile operationale.

Scaderea veniturilor a fost insa inevitabila. Din punctul de vedere al veniturilor din servicii, Orange a pierdut in ultimii trei ani 10%, in timp ce la Vodafone scaderea a fost de 9%, potrivit analizei realizate de A.T. Kearney. "Singurul operator care a reusit crestere in ultimii ani a fost Cosmote, care are venituri cu 23% mai mari fata de acum trei ani", spune Marcin Jedrzejewski. Iar situatia s-a reflectat inclusiv in cotele de piata ale furnizorilor locali de servicii telecom, operatorul de origine elena inregistrand cea mai mare crestere, urmat de serviciul DigiMobil al RCS&RDS.

"Cosmote a fost principalul beneficiar al migratiei clientilor", spune Adrian Ciobanu de la Reimens Group, mai ales odata ce impreuna cu Romtelecom a lansat oferte comune de servicii integrate - telefonie fixa si mobila, televiziune si internet. Fata de 2006, cand avea o cota de numai 4% din piata, Cosmote si-a ocupat anul trecut aproape un sfert de piata, iar serviciul de telefonie mobila al RCS&RDS a castigat de la momentul lansarii opt procente. De partea cealalta, primii doi operatori din industrie si-au diminuat simtitor cota din piata. In ultimii cinci ani, Orange a pierdut constant cate 4-5%, ajungand in 2009 la o cota de 36% din piata, conform A.T. Kearney, nivel care s-a mentinut cat de cat stabil anul trecut, la 35%. Aceeasi evolutie s-a vazut si in cazul Vodafone, care de la o cota de 45% in 2006, cu trei puncte procentuale mai putin fata de principalul competitor, si-a asumat in ultimii doi ani 33% din piata.

Tot ca parte a unei miscari strategice se vorbea recent de un parteneriat intre France Telecom si Deutsche Telekom, care detine indirect pe piata locala operatorii Cosmote si Romtelecom, pentru exploatarea in comun a unor parti din retelele de telefonie mobila inclusiv din Romania, vizand reducerea costurilor operationale. "Folosim infrastructura comuna cu Vodafone si Cosmote inca de acum trei ani, dar cautam acum noi oportuniti", a spus Millet. Astfel, dincolo de RCS&RDS, care nu a intrat in joc, toti operatorii au luat in calcul diverse parteneriate, cu exceptia Vodafone, singura companie pentru care asemenea miscari n-au fost necesare si care a reusit sa reactioneze la scaderea pietei si a numarului de clienti prin forte proprii. Insa consolidarea celorlalti ar putea schimba datele problemei.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/telecom/strategii-de-vreme-rea-ce-au-de-gand-sa-faca-operatorii-telecom-8265859
8265859
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.