De ce au plătit cei trei giganţi din telefonia mobilă locală sute de milioane de euro statului român

Autor: Adrian Seceleanu Postat la 12 decembrie 2013 1269 afişări

După ce au lansat servicii de internet mobil 4G cu acoperire limitată, folosind „bucăţi„ de spectru radio eliberate cu multe eforturi, cei trei giganţi din telefonia mobilă locală au în sfârşit la dispoziţie, din aprilie 2014, toate benzile radio pe care au plătit statului român taxe sute de milioane de euro şi care le permit să folosească la deplină capacitate tehnologia LTE.

De ce au plătit cei trei giganţi din telefonia mobilă locală sute de milioane de euro statului român

„Operatorii vor avea tendinţa de a-şi optimiza cheltuielile operaţionale şi investiţiile în contextul scăderii tarifelor de interconectare, iar în acest context furnizorii trebuie să vină cu soluţii care să aducă o valoare în plus, să aducă soluţii tehnologice, pentru că operatorul vrea acelaşi standard în tehnologie şi dacă va avea o investiţie mai mică„, afirmă Vlad Doicaru, integrated accounts director la Huawei România. „Investiţiile în 4G au fost destul de scăzute în 2013, dar sunt promiţătoare pentru anul viitor„, adaugă el.

„În 2012 operatorii au făcut o investiţie destul de mare în licenţe, astfel că anul acesta au fost destul de puţini bani de folosit. Operatorii nu mai pariază pe venituri probabile într-o perioadă de 5-6 ani, ci acum iau în calcul o perioadă de 2-3 ani în care trebuie să recupereze banii pe investiţiile respective„, comentează şi Florin Petolea, directorul general al Alcatel Lucent România.

Orange, Vodafone şi Cosmote au plătit statului român în 2012 şi 2013 taxe de licenţă de peste 600 de milioane de euro pentru dreptul de utilizare a mai multor benzi de frecvenţă radio pentru o perioadă de 15 ani de zile. Subsidiara locală a grupului britanic Vodafone este compania care a investit cel mai mult în licenţe, respectiv o sumă de 228,5 mil. euro.

Cum vor evolua deci investiţiile operatorilor în 4G? Imediat ce va exista o cerere puternică din partea clienţilor, operatorii vor aloca sume semnificative reţelelor, afirmă Giovanni Dalla-Vedova, Head of Sales pentru Ericsson România & Moldova. „Investiţiile în 4G vor păstra mai mult sau mai puţin ritmul pe care l-am văzut şi în anii trecuţi, dar noi suntem siguri că de îndată ce utilizatorii din România vor experimenta beneficiile tehnologiei 4G, va fi o creştere a adopţiei pentru această tehnologie. Felul în care vor evolua investiţiile în următorii trei ani este imposibil de estimat, dar noi credem că imediat ce utilizatorii vor începe să experimenteze această tehnologie şi o vor adopta va exista şi o creştere a investiţiilor.„

Câţi utilizatori de servicii de date 4G sunt în acest moment în România? Dintre cei aproximativ

7-8 milioane de clienţi care folosesc servicii de date mobile, cel mai probabil în jur de 250.000 - 300.000 folosesc şi 4G, potrivit estimărilor ZF bazate pe informaţii obţinute de pe piaţa locală de telecom.

Dar 4G nu înseamnă doar costuri. Operatorii de telecomunicaţii vor putea ataca noi zone de piaţă şi vor putea genera noi fluxuri de venituri odată ce îşi vor extinde semnificativ acoperirea şi viteza serviciilor de date 4G, afirmă Vlad Doicaru de la Huawei. „De exemplu traficul de date 4G poate fi un serviciu foarte bun pentru majorarea venitului mediu lunar pe client (ARPU). Aceeaşi reţea 4G poate stimula extinderea companiilor de telecomunicaţii în alte zone din piaţă, cum este cea a întreprinderilor mici şi mijlocii, cu soluţii dedicate via 4G. Provocarea noastră este să găsim soluţii pentru operatori.„

Însă dincolo de echipamente, operatorii vor avea nevoie şi de servicii şi de produse adiacente, care să le permită să gestioneze consumul tot mai mare de servicii de date, spune Florin Petolea, directorul general al Alcatel Lucent România. „Volumul de date din reţelele mobile a crescut semnificativ. Este o explozie. Iar creşterea explozivă a volumului de date pune o problemă extrem de mare operatorilor în gestiunea acestor date, în gestiunea terminalelor.

Pentru că este extrem de costisitor şi de dificil să asiguri un suport tehnic de calitate clienţilor care sună la call center. Iar clienţii vor suna din ce în ce mai mult pentru că telefoanele sunt din ce în ce mai complicate, iar serviciile operatorilor din ce în ce mai sofisticate.„

Operatorii de telefonie mobilă au nevoie şi de noi soluţii sofisticate de administrare a reţelelor în contextul în care şi telefoanele, şi aplicaţiile utilizate de clienţi sunt mai complexe, iar o aplicaţie utilizată pe scară largă poate provoca probleme în reţea, a afirmat şi Vlad Doicaru, unul din membrii echipei de top management a subsidiarei locale a producătorului chinez de echipamente şi soluţii Huawei.

Iar în această nouă lume, în care dezvoltatorii de aplicaţii câştigă un rol tot mai important, furnizorii de tehnologie de comunicaţii vin cu soluţii care să le permită dezvol-tatorilor să simuleze ce impact va avea softul lor odată ce va ajunge să fie utilizat în masă pe smartphone-uri sau pe tablete. „Am anunţat recent o soluţie care le permite dezvoltatorilor de aplicaţii să simuleze cum vor afecta semnalizările din reţelele operatorilor de telefonie mobilă.

Ştim foarte bine că a fost un caz recent în care o simplă actualizare a aplicaţiei Facebook pentru platformele Apple iOS şi Google Android a generat o încărcare suplimentară cu până la 10% a semnalizărilor dintre smartphone-uri şi reţea, o situaţie care în mod evident poate crea probleme.„

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/telecom/de-ce-au-platit-cei-trei-giganti-din-telefonia-mobila-locala-sute-de-milioane-de-euro-statului-roman-11761331
11761331
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.