Strategie de unicorn

Autor: Ioana Matei Postat la 16 ianuarie 2017 387 afişări

Strategie de unicorn

Există mai multe motive pentru care Fitbit a decis să cumpere Vector. Dezvoltarea unui produs revoluţionar pare să fie critică în condiţiile în care anul trecut acţiunile companiei au scăzut cu mai mult de 50%. CEO-ul companiei a anunţat în octombrie anul trecut că Fitbit trece printr-o transformare majoră de la ceea ce numeau „o companie de electronice pentru consumatori”, la statutul de „companie digitală în sănătate”.

Unul dintre oamenii cheie ai Vector Watch, Joe Santana, CEO-ul Vector, a petrecut 20 de ani la Timex; el a evoluat din funcţia de inginer spre cea de CEO, aşa că va aduce echipei multă experienţă din industria ceasurilor. Sistemul de operare al ceasurilor inteligente Vector Watch aduce caracteristici deosebite precum fluxurile de informaţii şi notificări discrete. Calitatea ce a impresionat cel mai mult a fost însă durata de viaţă a bateriei: 30 de zile.

Fitbit nu a confirmat că lucrează la construirea unui smartwatch – la târgul internaţional de tehnologie CES, desfăşurat în Las Vegas, compania nu a dezvăluit nimic în acest sens – dar dovezile continuă să se adune. CEO-ul companiei americane, James Park, a sugerat prin declaraţiile sale în presa internaţională că se uită la noi forme de dezvoltare a companiei şi a dezvăluit că Fitbit vrea să construiască un app store pentru dispozitive portabile anul acesta. În noiembrie, Fitbit a cumpărat pionierul din industria ceasurilor inteligente Pebble, tot talentul de inginerie al acesteia fiind astfel absorbit de Fitbit. Aceeaşi soartă o are şi Vector Watch: „Compania a strâns o finanţare redusă, dar a întors capetele datorită inteligenţei cu care au fost dezvoltate hardware‑ul, software-ul şi designul”, spun jurnaliştii internaţionali.

După cumpărarea Pebble şi Vector, presa internaţională spune că Fitbit se îndreaptă încet spre realizarea unui smartwatch care va da emoţii jucătorilor care deţin supremaţia pe această piaţă: Apple, Samsung şi Google. „Este un exit relativ rapid. În martie anul trecut, un brand nou de ceasuri a apărut, sperând să ofere ceva diferit. Combinând incredibilul talent ingineresc din România Europei Centrale, cu abilităţile de business din Londra şi foşti executivi din industria ceasurilor, start-up-ul Vector a săpat o poziţie foarte credibilă în sectorul ceasurilor inteligente încadrate în categoria luxului accesibil”, scriu şi jurnaliştii de la Techcrunch.

Decizia vânzării pare a fi cea mai bună variantă pentru Vector, dacă luăm în considerare faptul că, deşi iniţial avântul luat de piaţa de smartwatch-uri era promiţător şi se spunea că aceasta va avea un ritm de creştere anuală de 22,07%, în prezent aceasta este în cădere liberă. Potrivit IDC, livrările de ceasuri inteligente au scăzut cu 51,6% în trim. III 2016 prin comparaţie cu 2015, iar livrările de Apple Watches, liderul pieţei, s-au redus până la pragul de doar un milion de unităţi în cel de-al trimestru al anului trecut; în aceeaşi perioadă a anului 2015, numărul unităţilor livrate de Apple era de aproape patru ori mai mare: 3,9 milioane.

Drumul unui unicorn spre România

Fitbit, cel mai mare producător de dispozitive portabile, a fost înfiinţat pe 1 mai 2007 de James Park (CEO-ul companiei în prezent) şi Eric Friedman (CTO). Primul produs al companiei a fost Fitbit Tracker, un dispozitiv de urmărire a activităţii fizice. Pe 7 mai 2015, Fitbit a anunţat că lansează oferta publică iniţială pentru listarea companiei şi a strâns astfel 358 de milioane de dolari; tranzacţionarea pe bursă a început pe 18 iunie 2015 cu simbolul Fit. După ce acţiunile companiei au scăzut cu mai mult de 50% în 2016, CEO-ul companiei a anunţat în octombrie anul trecut că Fitbit trece printr-o transformare majoră de la ceea ce numeau „o companie de electronice pentru consumatori” la statutul de „companie digitală în sănătate”. Următorul pas a fost achiziţia activelor companiei producătorare de smartwatch-uri Pebble. Pe 7 decembrie 2016, Fitbit a anunţat oficial că a cumpărat active ale Pebble, iar tranzacţia stipulează menţinerea angajaţilor cheie, după ce compania a decis să nu mai producă tehnologie wearable. Achiziţia Pebble exclude dezvoltarea produselor hardware ale acesteia. Următorul pas a fost achiziţia producătorului autohton de ceasuri inteligente Vector Watch. Potrivit ZF, Fitbit a înfiinţat în luna noiembrie a anului trecut în România o companie care să gestioneze aceste activităţi, denumită FitBit Development SRL. Cererea de înfiinţare a fost depusă în data de 4 noiembrie, ceea ce arată că la acea dată, cel mai probabil, FitBit şi Vector agreaseră deja mare parte din detaliile legate de tranzacţie.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.