Marissa Mayer, vedeta Google care a uscat Yahoo de bani

Autor: Bogdan Cojocaru Postat la 16 iunie 2017 3038 afişări

Bani, frumuseţe, o carieră fabuloasă, chiar şi iubire. Pe toate le avea la Google, companie pe care a ajutat-o să crească şi căreia i-a dedicat tinereţea. Două lucruri nu-i satisfăceau ambiţia: controlul şi puterea. Dar le-a găsit la Yahoo.

Marissa Mayer, vedeta Google care a uscat Yahoo de bani

Când Alibaba a vândut pentru prima dată publicului acţiuni, în 2014, Yahoo a participat cu 140 milioane de acţiuni la ofertă. A păstrat 384 milioane de acţiuni, care acum valorează aproximativ 48 de miliarde de dolari.

De asemenea, Yahoo deţine aproximativ 36% din Yahoo Japan, active în prezent în valoare de aproximativ 9 miliarde de dolari obţinute ca parte a unei înţelegeri încheiate în 1996, la scurt timp după înfiinţarea Yahoo.

Creşterea valorii acestor investiţii, şi nu vreo mutare isteaţă de afaceri a lui Mayer, este motivul pentru care acţiunile Yahoo au crescut. ”Este ca şi cum cineva intră într-o companie petrolieră şi preţurile petrolului se ridică brusc şi acţiunile cresc“, spune Charles M. Elson, directorul Centrului de Guvernare Corporativă Weinberg din cadrul Universităţii din Delaware.

Totuşi, administrarea acestor investiţii a reprezentat un motiv esenţial pentru care boardul Yahoo a angajat-o pe Mayer. Loeb le-a reproşat executivilor anteriori ai Yahoo că nu au reuşit să adminsitreze cum trebuie nici afacerea de bază şi nici relaţia cu Alibaba. Când acesta şi doi aliaţi au câştigat locuri în consiliul de administraţie în 2012, au vrut un nou director executiv care să remedieze ambele probleme.

În relaţia cu Alibaba, Mayer a delegat-o pe Jacqueline Reses, un negociator priceput, să fie principala legătură cu compania chineză şi cu liderii acesteia, Jack Ma şi Joseph Tsai. Reses a ajutat Alibaba cu oferta sa publică iniţială de vînzare de acţiuni. De asemenea, ea a renegociat un acord, încheiat chiar înainte de venirea Marissei Mayer, care ar fi obligat Yahoo să vândă încă 122 milioane de acţiuni în cadrul ofertei. Aceste acţiuni suplimentare valorează acum 15 miliarde de dolari.

Între timp, Mayer s-a concentrat pe revigorarea operaţiunilor de internet ale Yahoo. Compania a ratat revoluţia terminalelor mobile şi se confrunta cu scăderi constante ale publicităţii. Acolo, realizările ei sunt în mod clar amestecate.

Când Mayer a preluat conducerea companiei, Yahoo nu avea o strategie reală pentru a ajunge la clienţi pe dispozitivele mobile – o cale sigură spre eşec în condiţiile în care smartphone-urile deveneau principala cale de acces la internet pentru majoritatea oamenilor. Printr-o combinaţie de achiziţii şi angajări, ea a extins foarte mult departamentul dispozitive mobile, care a dat la început câteva lovituri cum ar fi aplicaţiile Yahoo Weather şi Yahoo News Digest, precum şi actualizări ale produselor de bază ale Yahoo, ca poşta electronică. Cu toate acestea, Mayer a eşuat în mare măsură în încercările ei de a face vizitarea Yahoo un obicei zilnic pentru mai mulţi utilizatori în sectoarele clipuri online, căutare şi mesagerie.

De asemenea, Mayer a făcut un pariu îndrăzneţ pe social media, cumpărând site-ul de bloguri Tumblr, care mergea în pierdere, pentru 1,1 miliarde de dolari în 2013. Însă a realizat puţine cu această achiziţie şi, în cele din urmă, a fost nevoită să treacă la pierderi o mare parte din preţul de cumpărare.

Una dintre cele mai mari greşeli ale sale a fost angajarea unui fost coleg de la Google, Henrique de Castro, ca director executiv şi pentru supravegherea eforturilor privind atragerea de publicitate. Mayer l-a concediat după doar 14 luni, mutare care a costat compania compensaţii de 58 de milioane de dolari. În total, De Castro a plecat cu 108 milioane de dolari. Yahoo a încercat să recupereze banii prin două procese în care s-a argumentat că Mayer şi boardul l-au plătit exagerat pe fostul director, care n-a reuşit să protejeze interesele acţionarilor.

De asemenea, Mayer, care la Google s-a ocupat şi cu motorul de căutare (a trecut prin diferite departamente, mutată uneori pentru a calma colegii enervaţi de stilul ei), a alocat peste 1.000 de persoane pentru produse de căutare, afaceri pe care compania le abandonase în mare parte în 2009, când şi-a vândut operaţiunile de căutare către Microsoft. Echipei i s-a cerut să caute Sfântul Graal personal al lui Mayer: un produs de căutare personalizat care să se detaşeze de produsul similar al Apple, Siri, de Assistant al Google şi de Cortana al Microsoft. Efortul n-a avut rezultate. Yahoo a cumpărat tehnologie de publicitate şi a construit de la temelie un nou sistem de publicitate, dar clienţii nu au fost încântaţi.

Boardul Yahoo a recunoscut eşecul doamnei Mayer în a atinge obiectivele de afaceri şi i-a retras bonusurile şi recompensele în patru din cei cinci ani de mandat la conducere. Dar, sub imperiul contractului său iniţial de angajare, i-a acordat noi plăţi anuale în acţiuni, făcând astfel mai suportabilă ”înţepătura“. Cel mai mare preţ financiar plătit pentru greşelile sale a venit în acest an, când a renunţat la bonusul în numerar pentru 2016 şi la recompensele în acţiuni pentru 2017 – aproximativ 14 milioane de dolari – o sancţiune pentru că nu a trecut la acţiune decât atunci când existau semnele unui furt de date privind 500 de milioane de conturi în 2014. Acest incident, la care se adaugă o scurgere de informaţii în 2013 din aproape un miliard de conturi, a încurajat Verizon să renegocieze acordul iniţial de achiziţie cu Yahoo, reducând preţul cu 350 de milioane de dolari de la cel iniţial de 4,83 miliarde de dolari.

Nici modul în care Mayer s-a ocupat de investiţia în Alibaba nu este lipsit de critici. Yahoo a consumat atât de mult timp schimbându-şi planul original pentru separarea participaţiei într-o tranzacţie scutită de la plata taxelor, că Fiscul american şi-a schimbat punctul de vedere privind astfel de afaceri. Compania a trebuit s-o ia de la început.

Îşi merită Mayer banii? Ar fi putut acţionarii să obţină mai mult? Greu de spus. Mayer a adus şi schimbări în bine. O spune Peter Monaco, vicepreşedintele departamentului de inginerie timp de trei ani la Yahoo înainte de a pleca la Facebook în septembrie anul trecut. ”A eliminat lemnul putred, a eliminat politica, a implementat sisteme de compensare care-i răsplătesc pe cei care fac performanţă şi a adus energie nouă pentru crearea de produse grozave.“ Cei din interiorul Yahoo spun că a încercat să recreeze pentru angajaţi atmosfera de la Google (smartphone-uri pentru toată lumea şi mâncare gratuită).

Unii specialişti spun că Yahoo nu mai putea fi reparat. ADN-ul şi tehnologia companiei erau construite în jurul identităţii originare de portal web – o poziţie puternică la începutul anilor 2000, dar depăşită în era internetului mobil, în care aplicaţiile şi platformele de pe telefoanele mobile au devenit ferestrele către internet.

Mayer, care în tinereţe s-a căţărat până pe vârful muntelui Kilimanjaro, cel mai înalt din Africa, a comparat repararea Yahoo cu ascensiunea pe un munte. ”Este un vârf înalt şi, evident, am început de foarte de jos.“ Spre deosebire de Kilimanjaro, Mayer n-a reuşit să ajungă până în vârf cu Yahoo.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.