Romanii declara razboi Apple

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 21 noiembrie 2010 85 afişări

Doua companii romanesti se pregatesc sa atace, din decembrie, o piata controlata de Apple si Amazon. Una vine cu o tableta care sa se bata cu iPad, alta cu un cititor de carti electronice capabil sa concureze cu Kindle si altele asemenea. Lupta reala se da insa intre pret si brand.

"Pentru anul in curs este destul de greu de calculat care vor fi vanzarile, dat fiind ca tabletele au ajuns in magazine pe parcursul anului, dar in 2011 cred ca vor fi vandute cam 15.000", estimeaza Iulian Stanciu, directorul general al eMAG si actionarul distribuitorului Asesoft Distribution si al magazinelor de electroIT Flanco. Astfel, la un pret mediu de 700 de euro, fara a lua in calcul subventiile acordate de operatorii de telefonie mobila (Galaxy Tab porneste de la 350 de euro in oferta Orange si Vodafone), piata ar trebui sa ajunga in 2011 la peste 10 milioane de euro.

La acelasi nivel vor ajunge si vanzarile de cititoare de carti electronice, dar de-abia in 2013. "Pentru anul urmator, piata locala de cititoare va fi cifrata la trei milioane de euro", estimeaza Nistoran, care se asteapta sa vanda in decembrie intre 500 si 1.000 de dispozitive Evobook, ceea ce inseamna incasari intre 75.000 si 150.000 de euro, Televoice urmand sa incheie anul cu afaceri de 3,5 milioane de euro anul acesta. Ceva mai mici sunt asteptarile rusilor de la Prestigio, companie care imparte acelasi actionariat cu distribuitorul Asbis si care a lansat saptamana trecuta pe piata locala un e-reader care costa 250 de euro. "Pana la finalul anului, vom vinde pe piata locala intre 300 si 500 de dispozitive", a spus Monica Aluas, directorul general al Asbis Romania.

Vanzarile de astfel de produse sunt deocamdata mici, prin natura lor tabletele si cititoarele de carti electronice neavand cum sa genereze volume mari, mai ales in perioada actuala de criza, asa incat companiile producatoare se intrec pentru fiecare produs vandut. Iar batalia se da inclusiv intre comercianti, cei autohtoni fiind dezavantajati in fata celor straini. "Parerea mea este ca multe dintre tabletele pe care le vedem acum in piata nu sunt cumparate din Romania, ci aduse in principal din SUA, din cauza cursului valutar care face produsul semnificativ mai ieftin fata de UE sau Marea Britanie", apreciaza Marius Ghenea, presedintele Fit Distribution, care detine o serie de magazine online de IT, in frunte cu PCFun.

Costul mai mic fata de cel din Romania este insa doar un miraj, crede Iulian Stanciu. Lasand la o parte situatiile in care sunt cumparate direct din magazine din SUA si aduse in tara personal, produsele comandate pe internet ascund o serie de taxe precum cea de transport, cea vamala si TVA, care diminueaza astfel diferenta, ca sa nu mai punem la socoteala si timpul mai mare de livrare. Principalul argument al producatorilor locali de tablete in competitia cu brandurile internationale ramane totusi in primul rand pretul. "Exista destui consumatori care sprijina economia romaneasca prin achizitii de produse <made in Romania>, comparabile din toate punctele de vedere cu celelalte de pe piata, dar la un pret extrem de bun", apreciaza Lucian Peticila. Din punctul de vedere al lui Stanciu insa, pretul este mai putin important in mintea consumatorilor, criteriul de baza pentru o achizitie de acest fel tinand de capacitatile produsului si ce pot face utilizatorii concret cu el. La randul sau, Ghenea observa ca o tableta este deocamdata un simbol al statutului social, asa incat consumatorii se gandesc in primul rand la brand si de-abia apoi se uita si la ce poate face produsul si la pret.

Tableta AllDro integreaza functii multimedia, office si de comunicare, permite efectuarea de apeluri prin internet, iar cu ajutorul cablului HDMI permite redarea filmelor FullHD din memorie pe televizor. In cazul Evobook, miza o reprezinta suportul pentru limba romana, de la meniul dispozitivului si pana la manual, fonturi si dictionare, dar mai ales continutul, respectiv oferta de carte disponibila. "Pe portalul Evobook.ro va fi disponibil continut local pentru care suntem in discutii cu mai multe edituri, pretul unui titlu urmand sa fie in medie de noua lei (aproximativ doi euro)", spune Liviu Nistoran, cu mentiunea ca dispozitivul va putea reda carti in aproape orice format curent, indiferent de site-ul de unde sunt descarcate, si ca pachetul de pornire include aproximativ 120 de titluri din literatura romana si internationala.

Oferta de carti electronice in limbi straine este de cateva sute de mii de titluri, in timp ce in limba romana plaja este limitata la doar cateva sute de titluri si patru portaluri care ofera spre vanzare carti digitale. In primul trimestru din 2011 sunt sanse ca oferta de carte in limba romana sa depaseasca insa 1.000 de titluri, ceea ce pentru Nistoran este un motiv suficient de bun pentru a intra pe acest segment. Si nu numai pentru Nistoran. "Cu siguranta vor mai aparea produse din categoria <me too> in acest domeniu si in urmatoarea perioada", sustine Ghenea.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
IT&C,
romani,
razboi,
Apple,
companii,
pret,
brand
/business-hi-tech/it/romanii-declara-razboi-apple-7732220
7732220
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.