In televiziune se poarta digitalul

Postat la 08 martie 2010 19 afişări

Pentru a descrie directia in care se indreapta industria de cablu, executivii de top folosesc un singur cuvant: digital. Noua mina de aur a operatorilor de cablu, televiziunea digitala, a cucerit teritoriul televiziunii analogice. Batalia este insa departe de Romania.

Ce se intampla la noi? "Infrastructura din Romania nu este cu mult in urma celor din Vest, cel putin in ce priveste reteaua UPC, iar investitiile sunt facute constant", afirma Mike Fries. Compania are in plan pentru acest an o investitie de aproximativ 30 mil. euro, orientata in special in extinderea si dezvoltarea retelei, asa incat sa creasca acoperirea televiziunii digitale si sa pregateasca lansarea serviciilor de internet de mare viteza. "In mod normal, investitiile Liberty Global in fiecare tara reprezinta in jur de 20-25% din cifra de afaceri, dar in Romania proportia ajunge la 30%, piata avand inca nevoie de investitii mai consistente", spune Fries, cu mentiunea ca in Ungaria eforturile sunt poate chiar mai mari, dat fiind ca piata este la nivelul celei romanesti de acum trei ani, cand batalia preturilor era singura strategie de crestere. Investitiile sunt facute pe termen lung, sustine seful Liberty Global, argumentand ca operatorul investeste in tehnologii si servicii comparabile cu cele din Europa de Vest, desi veniturile pe aceste piete reprezinta o fractiune din cat ar trebui sa fie, prin analogie cu incasarile din acele tari.

Acum, companiile furnizoare de servicii triple-play se confrunta nu numai cu problema mentinerii si a cresterii numarului de utilizatori pentru fiecare dintre cele trei servicii, dar incearca sa creasca si venitul mediu per utilizator (ARPU - average return per user), un indicator important in industria telecom care, cel putin in ce priveste serviciile de telefonie mobila, este de cativa ani in scadere. Perspective de crestere exista, dupa cum sustine Guy Bisson, director de cercetare in cadrul Screen Digest, ARPU urmand sa ajunga in 2014 la 28 de euro pe luna in Europa, de la circa 15 euro in prezent. Dar pentru a ajunge la acest nivel, in situatia in care in telefonia fixa, spre exemplu, loc de crestere in ce priveste numarul consumatorilor nu mai este mult, operatorii trebuie sa se concentreze pe serviciile mai scumpe, de genul televiziunii digitale sau de inalta definitie, care asigura mentinerea veniturilor chiar si in cazul unei scaderi a numarului de utilizatori, apreciaza Severina Pascu, directorul financiar al UPC Romania.

"Baza de clienti si investitiile se vor stabiliza la un moment dat, dar daca operatorii reusesc sa ii faca pe consumatori sa cheltuiasca mai mult pentru serviciile triple-play, modelul de business ramane sustenabil", completeaza directorul executiv la Liberty Global. Pornind de la aceasta premisa, Fries considera ca in conditiile unei competitii dure, cu operatori agresivi in strategie, batalia preturilor in Romania nu este un model sustenabil pe termen lung, mai ales ca sensibilitatea consumatorilor la factorul pret are o limita. "Competitia in Romania este inca destul de irationala din acest punct de vedere", continua managerul, planul sau fiind transferarea bataliei preturilor in teritoriul serviciilor si al noilor tehnologii. Pentru ca, desi Europa Centrala si de Est a traversat o perioada destul de dificila in ultimul an si jumatate, regiunea este una dintre cele mai competitive din punctul de vedere al serviciilor triple-play, iar tarile din regiune sunt de asteptat sa se alinieze destul de rapid tendintelor internationale. "Insa este greu de crezut ca Romania s-a aliniat si tendintei europene de crestere a veniturilor", apreciaza Pascu. Mai ales ca intreaga piata telecom, reprezentata in cea mai mare parte de serviciile de telefonie mobila, a scazut anul trecut cu aproximativ 20%.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
IT&C,
cablu,
digital
/business-hi-tech/it/in-televiziune-se-poarta-digitalul-5722349
5722349
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.