Idei de afaceri online: vreti informatia, puteti s-o platiti prin SMS

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 22 septembrie 2010 135 afişări

Cat costa o informatie disponibila pe internet? Teoretic, nu costa nimic. Practic, intr-o perioada in care problema platii pentru continut online e tot mai presanta, mai ales pentru companiile media, un sistem prin care sa fie taxate informatiile poate fi tocmai raspunsul la intrebare. Si nu e nevoie decat de un SMS.

In linii mari, un asemenea sistem permite taxarea unui continut care pana acum era oferit gratuit pe internet si pentru care taxarea era dificila de aplicat, mai ales in cazul utilizatorilor mici pentru care dezvoltarea unei metode proprii de taxare a continutului presupunea un efort nejustificat. Pe de alta parte insa, lipsa continutului contra cost pe internet nu este rezultatul lipsei metodelor de taxare, ci mai degraba a reticentei consumatorilor romani de a efectua asemenea plati.

E adevarat, jocurile online au deschis in ultimii ani apetitul pentru plata, mai ales ca metoda platilor prin SMS a insemnat o alternativa facila pentru utilizatori, insa nu suficient incat sa convinga utilizatorii sa plateasca si pentru informatia cu care s-au obisnuit sa fie gratuita pe internet. Iar daca in alte tari din Uniunea Europeana, consumatorii s-au aratat macar interesati sa plateasca pentru stiri, spre exemplu, romanii par a fi mai reticenti.

Romania este insa doar punctul de pornire pentru NN.bb, sistemul fiind destinat mai degraba pietelor internationale, cu precadere vest-europene. Lansarea sistemului a fost insa amanata de mai multe ori tocmai din cauza dificultatilor de activare a unui numar de telefon pentru plata din SMS in alte piete din Europa, si mai ales in SUA. "Solutia de plata este deocamdata disponibila in cateva tari europene, insa va fi extinsa in 40 de tari", spune antreprenorul, cu mentiunea ca va exista astfel un acces minim pe toate continentele, mai putin Africa, unde termenele de plata mai mari de sase luni impiedica dezvoltarea.

Pe termen mediu, cel mai mult de castigat de pe urma unei platforme de monetizare a continutului online ar avea companiile de media, NN.bb urmand sa fie folosit de cel putin doua din fiecare tara dupa primul an de functionare, cu toate ca estimarile financiare sunt destul de greu de facut. In tot cazul, pentru industria media unde problema platilor pentru continut a devenit in ultimii ani tot mai presanta, mai ales odata cu scaderea veniturilor din publicitate, sistemul poate fi una dintre solutiile cele mai la indemana.

"Abonamentele sunt totusi un model clasic, dar care nu isi mai gaseste locul in online", mai spune Boabes. Alti potentiali clienti ar fi si utilizatorii de Twitter sau Facebook, dar si bloggerii, compania estimand un numar total de cel putin cateva zeci de mii de utilizatori in primul an de functionare. "Platile prin SMS au in general valoare mica si sunt bazate foarte mult pe impuls, factori care asigura un potential mare de crestere", sustine Boabes, estimand ca platile vor fi in prima faza destul de mici, de doi-trei euro, suma care va putea fi folosita pentru mai mult decat un fisier pus spre vanzare prin NN.bb, dat fiind ca preturile pornesc de la 5 eurocenti.

O spune din experienta deja acumulata pe piata platilor prin SMS din Romania, cifrata anul trecut la aproximativ 15 milioane de euro, dar si pe baza evolutiei inregistrate in SUA, unde piata de ordinul miliardelor de euro a microplatilor, cum mai sunt numite aceste plati, s-a dublat anul trecut comparativ cu 2008. Simplus activeaza pe piata serviciilor de plata prin SMS de cativa ani, oferind servicii inclusiv pe alte piete europene, printre care Italia, Spania, Turcia, Bulgaria, Ungaria si Republica Moldova, iar planuri exista pentru extindere si in alte tari. Polonia, Cehia si Azerbaidjan sunt doar cateva dintre tarile unde compania a intrat incepand cu acest an, iar Ucraina si Belarus vor intra si ele pe harta Simplus dupa ce vor fi negociate parteneriatele cu operatorii de telefonie mobila. Anul trecut, afacerile companiei au atins pragul de cinci milioane de euro, in crestere cu 150% fata de nivelul din 2008, evolutie pozitiva care se va mentine si in acest an, chiar daca avansul asteptat este de numai 15%, pana spre sase milioane de euro.

De altfel, intreaga piata romaneasca a avut un progres pozitiv, urmand modelul american. Procesatorul de plati prin SMS Netopia Sistem, spre exemplu, a procesat cu 36% mai multe plati in prima jumatate a acestui an prin serviciul MobilPay comparativ cu anul trecut, tendinta care se va mentine si in a doua parte a anului. Ce-i drept insa, desi platile s-au inmultit, valoarea medie a unei plati s-a diminuat, fapt care justifica avansul de la 3,5 milioane de euro din 2009 la 3,85 milioane de euro anul acesta, potrivit estimarilor lui Antonio Eram, directorul executiv al companiei. In medie, romanii cumparau produse online prin SMS cu o medie de 7 euro per tranzactie, valoare care pare sa se fi injumatatit anul acesta.

"Fenomenul a fost determinat de intrarea in zona platilor prin SMS a comerciantilor cu produse la preturi mici, dar si de scaderea tarifelor in majoritatea magazinelor online", explica Eram. Ceea ce nu e in mod neaparat un lucru rau, mai ales daca se va mentine tendinta de crestere a numarului de site-uri care monetizeaza continutul online prin intermediul microplatilor, cum s-a intamplat in prima parte a acestui an, cand numarul furnizorilor locali a crescut cu 20% fata de 2009, pana la 720. In fond, mai multi furnizori care pun la dispozitie pe internet un volum mai mare de continut contra cost ar putea duce la cresterea pietei. Sau, din contra, daca se reduce si mai mult consumul si se dovedeste ca romanii nu mai sunt atat de dispusi sa cheltuie chiar si sume mici pentru diverse tipuri de continut online, tocmai la declinul ei.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/it/idei-de-afaceri-online-vreti-informatia-puteti-s-o-platiti-prin-sms-7286534
7286534
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.