Cum ajung femeile în vârful companiilor de IT din lume. Povestea lui Carmen Sebe

Autor: Corina Mirea Postat la 17 iunie 2014 1776 afişări

Chiar dacă există puţine companii cu profil IT care sunt conduse de femei, cele mai multe se află într-un top al celor mai mari şi mai cunoscute, atât în lume, cât şi în România. De ce?

Cum ajung femeile în vârful companiilor de IT din lume. Povestea lui Carmen Sebe

Simona Lăpuşan spune însă că nu doar România are o problemă în ceea ce priveşte păstrarea unui echilibru între poziţiile de conducere din industria IT ocupate de femei şi cele ocupate de bărbaţi, ci este o bilă neagră pentru aproape orice firmă de profil din lume. Cu toate acestea, unele zone geografice par să fie, cel puţin în statistici, mai aproape de balanţa perfectă. Dacă în SUA 82% din cele mai mari 100 de companii au cel puţin două femei în board, în Europa procentul este de 77%, iar în Asia scade la sub 15%.

De altfel, doar nouă femei deţin o funcţie de CEO în cadrul celor mai puternice 300 de companii din lume, potrivit ediţiei de anul acesta a unui studiu realizat de firma de consultanţă pe probleme de gen 20first. Chiar dacă în ultimii ani companii mari, chiar din industria IT, au pariat pe femei în roluri de director general (Yahoo cu Marissa Mayer şi HP cu Meg Withman), femeile urcă încă prea încet pe scara ierarhică şi ajung la masa executivilor într-un număr prea mic, în pofida unui potenţial plus la PIB-ul european de 9 mld. de euro pe an, dacă ponderea lor în roluri de conducere ar creşte.

„Un post de management într-o companie IT nu necesită studii tehnice. Iar femeile nu au arătat niciodată că ar avea mai puţine competenţe manageriale.

În schimb, un post de management necesită un nivel de disponibilitate ridicat şi o implicare totală. Femeile sunt soţii şi mame în acelaşi timp, iar alegerea unei cariere în zona de management necesită o susţinere de 100% din partea familiei. Nu există concesii în acest sens, este o alegere care trebuie asumată de la un capăt la altul, propria organizare personală fiind aliatul principal în a găsi ecuaţia perfectă între carieră şi familie“, spune şi Monica Jiman, director executiv adjunct al Pentalog, furnizor de servicii de consultanţă şi dezvoltare software cu peste 700 de angajaţi pe plan local. Ea şi-a început cariera în cadrul companiei în urmă cu unsprezece ani ca trainee, iar de-a lungul timpului s-a ocupat de punerea pe picioare a afacerii din România şi extinderea grupului pe piaţa din Vietnam. În prezent, este şi preşedinte al Comitetului de Direcţiune al grupului francez.

Chiar dacă sunt puţine companii cu profil IT în lume care sunt conduse de femei, cele mai multe se află chiar pe primele poziţii într-un top al celor mai mari şi cele mai cunoscute. Motivul?

„Femeile sunt mult mai conciliante, dispuse să asculte şi ştiu să prezinte modul în care iau o decizie fără ca nimeni să se simtă rănit. Aş spune că au un stil mai democratic. Ştiu însă şi bărbaţi care au un stil de a conduce mai liniştit şi femei care sunt precum tigrii, nu mişcă nimeni în front“, explică Sebe.

Pe de altă parte, unii susţin că a lucra cu o femeie este una dintre cele mai mari provocări de business. Andrei Pitiş, spre exemplu, preşedintele Asociaţiei Patronale a Industriei de Software şi Servicii (ANIS), este de părere că, deşi femeile sunt mai empatice şi pot deprinde mai repede decât bărbaţii competenţe de IT, sunt prea sensibile.

„La noi femeile sunt destul de bine văzute în industrie, dar încă există o reticenţă în ceea ce priveşte colaborarea cu ele sau numirea lor în funcţii de conducere din cauza modului de relaţionare. Există o frică. Dacă în majoritatea cazurilor cu un bărbat te mai poţi certa, o femeie poate să înceapă să plângă atunci când se află într-o situaţie dificilă şi lucrul acesta te blochează. Însă dacă ştii să gestionezi situaţia, îi dai timp să se liniştească, rezultatele pot fi foarte bune“, explică el.

În prezent, la nivel european există o normă în ceea ce priveşte diversitatea de gen care spune că în firmele cu mai mult de 250 de angajaţi sau o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro, 40% din boardul nonexecutiv trebuie să fie compus din femei.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/it/cum-ajung-femeile-in-varful-companiilor-de-it-din-lume-povestea-lui-carmen-sebe-12774655
12774655
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.