Clubul select: secretele aplicaţiilor de un miliard de dolari

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 16 iulie 2014 663 afişări

Există o mare diferenţă între milioanele de idei ce vin şi pleacă şi cele câteva care ajung la stadiul de proiect, devenind ulterior afaceri de succes. Chiar şi dintre acestea, însă, puţine ajung să fie evaluate la un miliard de dolari.

Clubul select: secretele aplicaţiilor de un miliard de dolari

19 MILIARDE PENTRU 500 DE MILIOANE DE UTILIZATORI

Poate cea mai impresionantă tranzacţie a ultimilor ani a fost cea dintre Facebook şi WhatsApp. WhatsApp este o aplicaţie de mesagerie care are peste 500 de milioane de utilizatori, iar un milion de persoane îşi deschid cont în fiecare lună. Volumul de mesaje trimise se apropie de ”volumul total al SMS-urilor operatorilor de telecomunicaţii la nivel mondial“, conform unui comunicat al companiei. Lansată în 2009 de Jan Koum, WhatsApp a fost cumpărată de Facebook în februarie pentru 19 miliarde de dolari. Bazele de utilizatori ale celor două entităţi au peste 1,5 miliarde de utilizatori; cu alte cuvinte, Facebook a cumpărat accesul la peste 20% din populaţia lumii. ”WhatsApp este pe punctul de a conecta un miliard de persoane. Serviciile care ating un astfel de nivel au o valoare neverosimilă“, a afirmat Mark Zuckerberg la momentul tranzacţiei.

Aplicaţia WhatsApp a avut un succes remarcabil datorită sistemului simplu pe care l-a implementat: pentru o taxă anuală de 1 dolar, orice utilizator poate trimite un număr nelimitat de mesaje scrise sau multimedia.

MATRIMONIALE HI-TECH

Tinder este o aplicaţie ce permite comunicarea între utilizatori cu scopul de a găsi interese comune şi de a stabili întâlniri. Cu alte cuvinte, o variantă modernă a anunţurilor matrimoniale. Aplicaţia a avut un succes mai mult sau mai puţin neaşteptat în colegiile şi universităţile americane, atrăgând atenţia celor de la IAC/InterActiveCorp, care deţineau deja bradurile Match şi OkCupid. Lansată la începutul anului 2013, Tinder a ajuns într-un an şi jumătate să aibă peste zece milioane de membri.

La începutul lunii aprilie, Bloomberg a publicat o ştire conform căreia cei la IAC (care deţineau deja pachetul majoritar) ar fi cumpărat 10% din acţiunile Tinder, pentru 500 de milioane de euro, ducând valoarea de piaţă a aplicaţiei la 5 miliarde de euro. Cei de la IAC au negat însă ştirea, spunând că sumele sunt incorecte. ”Pot confirma că am realizat o tranzacţie cu Chamath (investitorul Tinder care şi-a vândut acţiunile - n.r.), însă valoarea este departe de cea adevărată“, a declarat Sam Yagan, CEO al IAC Match Group. Cu toate acestea, toate părţile implicate recunosc valoarea Tinder ca fiind de peste un miliard de dolari.

NAVIGAŢIE PE BANII GOOGLE

Waze, o aplicaţie destinată şoferilor, a fost cumpărată de Google în iunie 2013 pentru un miliard de dolari. Lansată în Israel, Waze a devenit repede una dintre cele mai căutate aplicaţii de navigaţie. Fondată în 2007 de Ehud Shabtai, Amir Shinar şi Uri Levine, Waze are o bază de date de aproape 50 de milioane de utilizatori. În primele runde de investiţii, compania a reuşit să strângă 67 milioane de dolari.

Noutatea pe care a adus-o Waze a fost posibilitatea de a transmite celorlalţi şoferi incidentele din trafic sau punctele aglomerate. Mai mult, utilizatorii sunt răsplătiţi cu puncte dacă activitatea lor este constantă; aceste puncte reprezintă credibilitatea utilizatorului. La momentul vânzării, CEO-ul Noam Bardin a explicat de ce a preferat să vândă compania în locul unei listări pe bursă: ”Ne-am întrebat dacă Waze va fi în continuare un proiect la care să participăm cu plăcere şi un loc de muncă plăcut. Dacă am fi ales o ofertă publică iniţială în locul afacerii cu cei de la Google, am fi atras atenţia celor de pe Wall Street, a băncilor şi a altor persoane interesate. Am preferat să petrecem timpul cu comunitatea de utilizatori“.

CEI CARE L-AU REFUZAT PE ZUCKERBERG

Deşi la prima vedere pare o simplă aplicaţie de mesagerie, Snapchat este un serviciu unic prin faptul că nu salvează informaţiile transmise între utilizatori. Fiecare persoană care foloseşte Snapchat îşi setează o limită de timp în care informaţia (fotografie, clip sau pur şi simplu text) este disponibilă celui care a recepţionat-o. Când timpul a expirat, fişierele sunt şterse fără a mai putea fi recuperate.

Având în vedere toate discuţiile legate de intimitatea utilizatorilor şi expunerea excesivă a acestora, Snapchat a venit ca o idee salvatoare.

Poate şi diferenţele de viziune între cele două companii au dus la decizia surprinzătoare a celor doi cofondatori, Evan Spiegel (23 de ani) şi Bobby Murphy (24 de ani), de a respinge oferta de 3 miliarde de dolari venită din partea lui Mark Zuckerberg în octombrie 2013. ”Sunt foarte puţini oameni în lume care pot construi o asemenea afacere“, a declarat Evan Spiegel. ”Nu cred că cedarea unui astfel de business pentru un câştig pe termen scurt este un lucru de dorit.“ Conform specialiştilor, Evan Spiegel şi Bobby Murphy ar fi câştigat câte 750 de milioane de dolari în urma tranzacţiei propuse de Zuckerberg.

Trei luni mai târziu, Snapchat a trecut printr-o rundă de finanţări în care a obţinut 50 de milioane de dolari, bani suficienţi pentru a face faţă reţelei sociale, însă la începutul lui 2014 a fost victima unei serii de atacuri cibernetice care au scăzut valoarea aplicaţiei.

UN ALT DRUM SPRE MILIARD: ACEEAŞI FIRMĂ, MAI MULTE APLICAŢII

Există însă şi companii cu mai multe produse care au depăşit valoarea magică de un miliard de euro. Firme precum Supercell sau King nu se bazează pe un singur brand, dar reuşesc să adune sume impresionante folosind platformele AppStore sau Google Play.

În 2013, vânzarile de pe AppStore au depăşit 10 miliarde de dolari, inclusiv o sumă record de peste 1 miliard de dolari în luna decembrie, ceea ce înseamnă peste trei miliarde de aplicaţii descărcate în ultima lună a anului precedent. În mai 2013, Apple a anunţat că a atins numărul de 50 de miliarde de aplicaţii descărcate la nivel mondial. ”Vrem să le mulţumim clienţilor noştri pentru că au făcut din 2013 cel mai bun an al nostru de până acum“, a spus Eddy Cue, vicepreşedinte al Apple.

Dintre cele mai de succes cinci aplicaţii din AppStore, adică jocurile care au generat cele mai mari venituri, patru au fost realizate de două companii: King din Marea Britanie şi Supercell din Finlanda. Supercell, ”responsabilă“ pentru Clash of Clans şi HayDay, a atras în octombrie 2013 cea mai mare investiţie de care a beneficiat vreodată o companie de aplicaţii mobile: compania japoneză SoftBank a plătit 1,5 miliarde dolari pentru 51% din companie.

Supercell şi-a început activitatea în mai 2010 într-un birou din Helsinki, iar în 2011 cifra de afaceri a fost de doar 203.000 dolari. Anul următor, însă, compania a înregistrat un profit de 40 de milioane de dolari la vânzări de 105 milioane de dolari. În primul trimestru din 2013, vânzările au atins 178 de milioane de dolari, sume provenite de la cele două jocuri de succes ale companiei. O singură companie atinsese, în trecut, o valoare de piaţă mai mare decât Supercell: Rovio, tot din Finlanda, care dezvoltase seria Angry Birds. Vânzările Rovio au scăzut însă, şi odată cu ele şi evaluarea companiei.

Clubul aplicaţiilor evaluate la peste un miliard de dolari este unul select, din care mai fac parte branduri precum Evernote, Tango, Spotify sau BuzzFeed. Privind lupta dintre giganţi precum Facebook, Google sau Microsoft, este de aşteptat ca în următorii ani să asistăm la noi tranzacţii de ordinul miliardelor de dolari.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/it/clubul-select-secretele-aplicatiilor-de-un-miliard-de-dolari-12937006
12937006
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.