Ce şanse are în România o firmă nouă în industria IT: "Nu mai e loc pentru importatori de cutii sau call centere"

Postat la 21 iulie 2013 3782 afişări

Am început să visez la propria mea firma încă înainte de a şti ce să fac cu ea. În liceu, râdeam despre asta cu Daniel, colegul meu de bancă şi viitor partener. Cum o să ne facem noi FIRMĂ şi o să facem ceva despre IT cu ea. Nişte SOFTWARE în mod clar, ceva tare. (Text de BOGDAN PUTINICĂ - Group VP Global Services, ENEA / antreprenor)

Ce şanse are în România o firmă nouă în industria IT: "Nu mai e loc pentru importatori de cutii sau call centere"

Dintr-o industrie bazată măcar 80% pe outsourcing, au apărut în timp şi Produse dar şi IP-ul, adică proprietatea intelectuală. Tehnologii inventate sau uneori copiate, dar mai bine, de către câţiva români, care au şi reuşit să se impună într-o lume care la momentul 2000-2005 nu era încă perfect globalizată. În care tehnologia încă se forma, în care Google şi Yahoo de abia începeau. Mai ţine cineva minte motorul de căutare altavista.com? Au fost puţine astfel de reuşite. Majoritatea cumpărate de străini, pe bani puţini sau mulţi, de la caz la caz, şi mutate în America. Sau pe cine ştie unde.

Au rămas puţine firme de IT independente în România. Ţintele de achiziţie au cam fost cumpărate. Au mai rămas câteva stele - mari sau foarte mari. Dar despre cei mici şi foarte mici, care să formeze noul val al IT-ul românesc, nu prea am mai auzit în ultimii cinci ani. Pentru că sunt puţini oameni în România care să creadă atât de tare într-o idee, să reinventeze roata mai bine sau să aibă suficienţi bani de investit încât să zică „eu pot să o fac mai bine". Multe idei cred că se zbat în anonimat. Sau poate îşi găsesc un investitor sau doi care să tragă de ele un pic. Să le crească. Şi să încerce să le dea aripi.

Personal, cred că e foarte greu să mai reuşeşti în industria de IT românească, cu o idee nouă. Pentru că e prea scump şi pentru că idei noi nu prea mai sunt. Ceea ce cred însă că se poate face, şi chiar cu şanse bune de reuşită, este să utilizăm potenţialul imens al inteligenţei româneşti – ca naţie suntem probabil printrei cei mai buni „problem solver„-i din lume, pentru a creea concepte de cercetare. Aşa numitul R&D. Cu aceste concepte, care nici măcar nu costă foarte mult să le produci, se poate merge după finanţare „în afară„. Pentru că acolo sunt bani. Se pot construi firme şi afaceri care să pună la masă resursele foarte bine pregătite cu capitalul necesar. Se poate construi o industrie de IT bazată pe inteligenţă. Nu pe costuri mici sau PFA-uri care fentează taxele. De ce nu ar fi România un centru de excelenţă şi inovaţie în IT?

E suficient doar să canalizăm o parte dintre bugetele generoase pe care statul încă le alocă pentru sprijinirea industriei locale de IT, dar care sfârşesc în proiecte inutile şi călătorii fără rezultate în cine ştie ce colţ al lumii, pentru a încuraja generaţia tânără să gândească şi să-şi pună în aplicare ideile într-un mediu care să sprijine şi să faciliteze inteligenţa şi creativitatea.

Mai este loc pe piaţa românească de IT. Dar nu pentru importatori de cutii sau call centere. Ci pentru valoare adevărată.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
firma,
incepere,
it,
banca
/business-hi-tech/it/ce-sanse-are-in-romania-o-firma-noua-in-industria-it-nu-mai-e-loc-pentru-importatori-de-cutii-sau-call-centere-11135280
11135280
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.