Cum să îţi creezi un brand de software. La 24 de ani a pornit compania, iar în zece ani a ajuns la venituri de 2,4 milioane de euro

Autor: Ioana Matei Postat la 17 august 2016 1981 afişări

Marius Ciupercă nu a respectat dorinţa familiei sale de a se face ofiţer şi şi-a propus, încă din facultate, să construiască un brand. La 24 de ani, a creat propria companie în IT, ce a ajuns după un deceniu la venituri de peste 10 milioane de lei şi peste 30 de angajaţi.

Cum să îţi creezi un brand de software. La 24 de ani a pornit compania, iar în zece ani a ajuns la venituri de 2,4 milioane de euro

Printre produsele dezvoltate de firma lui Ciupercă pentru Farmexpert s-a aflat iPharma, un soft de comenzi online. După un an şi jumătate au dezvoltat în paralel şi Bizpharma. „Când am început să promovez softul farmaciilor, mi s-a spus că produsul este prea complex; astfel că a trebuit să şterg o parte din acesta; să-l simplific, păstrând ideea iniţială.“ Principala dificultate legată de popularizarea acestui produs, pe o piaţă deja ocupată, se lega de rezistenţa la schimbare a clienţilor: „Schimbarea de soft este ca o operaţie pe creier; dacă v-aş propune să schimbaţi Windows cu Linux, gratuit, aţi accepta această propunere?“ exemplifică el greutatea cu care se câştigă încrederea clienţilor.

După lansarea Bizpharma, a sesizat o oportunitate împreună cu reprezentantul de vânzări al companiei din Satu Mare pentru dezvoltarea unei aplicaţii destinate medicilor. „Aveau nevoie de un program pentru gestiunea cabinetului, raportarea la casa de asigurări; au strâns o listă cu 30 de medici care să plătească 100 de lei pe lună abonament.“ De atunci, numărul medicilor care folosesc aplicaţia a ajuns la aproape 2.000, reprezentând circa 15-20% cotă de piaţă din toţi medicii de familie din România.

Între timp, după plecarea lui Eugen Banciu de la Farmexpert, cedase drepturile de folosinţă a aplicaţiei iPharma companiei. Farmexpert a fost fondată în 1996 de omul de afaceri Eugen Baciu, care a vândut în 2006 primul pachet de 60% din acţiunile companiei, către ANZAG, pentru 29,2 milioane de euro. În 2012, ANZAG a mai cumpărat 20% din distribuitorul român, ajungând la o participaţie de 80%; începutul lui 2013, acţionarul majoritar al ANZAG a fost preluat de grupul britanic Alliance Boots.

În octombrie anul trecut, britanicii au cumpărat şi restul de 20% din Farmexpert de la Banciu, în prezent deţinând integral compania. Astfel, dacă la un moment dat dezvoltau produse exclusiv pentru Farmexpert, în prezent colaborează doar pe proiecte mici. Totuşi, ieşirea din portofoliul firmei lui Ciupercă a acestui client va duce la scăderea până la 10,2 milioane de lei a cifrei de afaceri de anul acesta, potrivit lui Ciupercă. „Noi facturam la ei în jur de 1 milion de lei pe an; a fost o decizie a lor, pe care am respectat-o şi asta este, mergem înainte.“

În prezent, compania îşi vinde produsele prin intermediul a 24 de reprezentanţi în toată ţara. Ei se ocupă atât de vânzarea, cât şi de implementarea software-ului. Abia în linia a doua se află call centerul: „Considerăm că proximitatea este mai importantă decât call centerul, majoritatea clienţilor nu preferă call centerul, ci să ştie că îl pot suna pe Marian sau Ionuţ“. Potrivit celor mai recente informaţii, retailul farmaceutic includea 8.200 de farmacii la nivelul lui 2014 şi circa 4.700 de companii operaţionale, ce generau afaceri de 10,5 miliarde de lei, potrivit companiei de cercetare de piaţă PMR.

Antreprenorul a lansat recent şi GoPharma, o platformă online B2B prin care micile depozite de medicamente sau produse parafarmaceutice îşi pot publica ofertele pentru farmacii. În prezent 20 distribuitori folosesc platforma, iar Ciupercă şi-a propus să ajungă la 30 până la finalul anului. La capitolul planurilor enumeră, pentru perioada următoare, şi să dezvolte softul GoPharma, pentru care sesizează o nouă oportunitate de creştere. „Avem 20 de clienţi şi există 500 de utilizatorii potenţiali.“ O altă investiţie este în clinica soţiei sale, de profesie gastroenteorolog, unde spune că ocupă funcţia de director financiar. Au investit în clinica de gastroenteorologie circa 80.000 de euro, din fonduri proprii şi credit bancar.

Marius Ciupercă spune că unul dintre motivele pentru care afacerea sa a înregistrat creşteri în fiecare an a fost reinvestirea profitului. „Ca să îţi iasă o afacere îţi trebuie trei ingrediente: cineva care să facă produsul bine, cineva care să investească, să suporte financiar asta, şi cineva care să îl vândă. Dacă faci asta, îţi iese sigur“, descrie el modul în care şi-a dezvoltat afacerea. Spune că toţi banii pe care i-a câştigat în primii zece ani de activitate a firmei i-a reinvestit. 

Despre lipsa de programatori din piaţă, afirmă că în prezent nu îl afectează. „Noi am dat programatori afară fiindcă nu erau buni. Avem sistem de planificare, de evaluare; programatorii vor să vină şi să câştige câte în lună şi în stele, şi să muncească o oră. La noi nu se poate aşa - nu avem interdicţie la Facebook, dar fiecare are un obiectiv. Nu prea întârziem, iar în domeniul softiştilor cam întârzie livrările“. Are şi un sfat pentru programatori: „Să nu facă outsourcing; acolo azi eşti, mâine nu. Dacă faci o marcă, investiţia se contabilizează pe parcursul timpului. Spre exemplu, brandul Coca-Cola este mai valoros decât toate activele lor.“

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.