Cineva sa-l opreasca pe Mark

Postat la 14 octombrie 2007 33 afişări

Intr-o fabrica de biciclete, un muncitor fura constant piese ca sa-si faca propria bicicleta, insa de fiecare data rezultatul era o mitraliera. Daca ar fi sa adaptam bancul, pe care nu mi-l mai amintesc exact, la industria online, fie ca e vorba de un motor de cautare, de o retea de socializare sau de un site de jocuri, in final va rezulta tot un mediu prin care se va vinde publicitate.

Pe de alta parte, Facebook Platform inseamna posibilitatea implicarii companiei lui Zuckerberg in viitoare start-up-uri. Reteaua sociala a lansat in septembrie fbFund, prin care finanteaza cu sume de pana la 250.000 de dolari (aproape 180.000 de euro) orice antreprenor care doreste sa dezvolte un business pe platforma Facebook, cu conditia ca ideea de afaceri sa nu fi fost finantata anterior de fonduri de investitii. „Acest fond contribuie la ecosistemul de aplicatii sofware al Facebook. Speram astfel sa determinam un numar cat mai mare de utilizatori cu idei de afaceri sa dezvolte un business pe platforma noastra“, scria pe blogul companiei, fara a fi mentionat insa si faptul ca reteaua sociala va detine o participatie in fiecare dintre aceste afaceri online.

Revenind la planurile MySpace, specialistii sunt de parere ca platforma pe care o pregateste ar putea intampina probleme inca de la inceput. „Trebuie sa intelegi ce vor utilizatorii, astfel incat sa-i poti convinge sa descarce si sa foloseasca aplicatiile software pe care le oferi pe site“, spune Jia Shen, directorul de tehnologie al RockYou, furnizor de aplicatii software pe Internet pentru retele sociale, facand aluzie la faptul ca paginile MySpace arata deja foarte incarcat, pe cand Facebook a adoptat un stil mult mai aerisit, care permite mai usor adaugarea de noi servicii.

In plus, dupa cum puncteaza Shen, exista anumite diferente semnificative intre cele doua retele sociale, diferente care ar putea fi resimtite si in ceea ce priveste succesul platformelor software. „MySpace este o retea sociala unde vii ca sa cunosti foarte multi oameni noi, iar aplicatiile ar trebui orientate catre latura emotionala a relatiilor virtuale, pe cand Facebook este in esenta locul unde se intalnesc utilizatorii care deja se cunosc, aplicatiile fiind dedicate mai mult modului cum acestia interactioneaza“. Dupa cum recunoaste si Zuckerberg: „Noi nu incercam sa-i ajutam pe utilizatori sa-si faca prieteni noi pe Facebook, ci vrem sa imbunatatim prin diferite metode relatiile deja existente“.

Provocarea lui Zuckerberg pentru marii sai concurenti conteaza prin modelul de business integrat pe care il propune. Facebook ar putea ajunge una dintre cele mai importante baze de date din lume, intrucat pe langa informatiile publice despre utilizatori, va cumula si aplicatii software. Un model care combina socializarea online cu publicitatea, aplicatiile soft si comertul, o abordare radicala a potentialului pe care-l ofera Internetul. Deloc de mirare ca reteaua lui Zuckerberg a facut si face obiectul mai multor tentative de achizitie. In ultimul an si jumatate, fondatorul retelei sociale a primit cateva oferte de cumparare pe care insa le-a refuzat, cel mai recent exemplu fiind cel al Yahoo!, care a inaintat un pret de un miliard de dolari (aproximativ 713 mil. euro). Potrivit unor surse din industria online apropiate Facebook, citate la vremea respectiva de BusinessWeek, refuzul ofertelor ar fi venit din dorinta proprietarilor Facebook de a obtine cel putin doua miliarde de dolari (1,4 miliarde de euro).

Acum, pe masura ce Facebook castiga popularitate si utilizatori, numarul lor crescand cu aproximativ 100.000 in fiecare zi, dupa propriile estimari, asteptarile sunt mai mari. Cei de la Microsoft ar fi pregatiti sa-i ofere intre 300 si 500 de milioane de dolari (214-356 de milioane de euro) pentru un procent de cel mult 5% din companie, conform unor surse neoficiale citate de publicatia The Wall Street Journal. Ceea ce inseamna ca reteaua Facebook ar valora intre 6 si 10 miliarde de dolari. Google si-ar fi exprimat de asemenea interesul, discutiile fiind deocamdata la inceput. Cat despre Yahoo!, care a pierdut o data trenul, se zvonea la inceputul anului ca si-ar fi crescut deja oferta cu peste 50% din valoarea oferita initial.

Dar daca scenariul vanzarii catre Yahoo! nu pare plauzibil, intrucat atunci cand i-a refuzat oferta, Zuckerberg a motivat ca portalul online nu pare a fi „un partener serios de afaceri“ pentru Facebook, celelalte doua variante ar putea avea sanse ceva mai mari de realizare. Pe de-o parte, Microsoft are avantajul unui parteneriat deja incheiat cu Facebook pentru livrarea de publicitate online pe paginile retelei. Interesul companiei lui Bill Gates pentru o astfel de achizitie ar putea fi justificat si de rivalitatea cu Google, fata de care ar putea capata un avantaj. Mai mult insa, Facebook ar putea reprezenta o oportunitate pentru cel mai mare producator de software din lume, a carui strategie pe termen lung se concentreaza si asupra livrarii de aplicatii software pe Internet. De cealalta parte, Google poate aduce mai multe beneficii Facebook, incepand chiar de la veniturile din publicitate, segment in care Google este expert. In plus, oferta Google ar putea fi mai mare decat cea inaintata de Microsoft. Iar istoria de pana acum a demonstrat ca Google este gata sa plateasca un pret oricat de mare pentru a intra in posesia companiei vizate, din moment ce a platit 1,65 de miliarde de dolari (1,17 miliarde de euro) pentru YouTube intr-o perioada cand nimeni n-ar fi evaluat atat de sus site-ul cu clipuri video.

Exista fonduri de investitii care evalueaza Facebook chiar si peste 10 miliarde de dolari (7,1 miliarde de euro). „Facebook are un potential urias. Toate sansele sunt ca in 18 luni, Facebook sa ajunga la mai mult de 200 de milioane de utilizatori si sa valoreze 100 de miliarde de dolari“ (71,3 miliarde de euro), sustine Lee Lorenzen, directorul executiv al Altura Ventures. Astfel de evaluari se raporteaza tocmai la forta Facebook de a face valuri la varful unor giganti ca Google, ceea ce a explicat pana acum si incercarea acestora de a cumpara sau de a incheia parteneriate cu Facebook, in loc sa concureze reteaua lui Zuckerberg. „Asa cum Netscape a provocat la duel dominatia Microsoft pe segmentul browserelor web, la fel si Facebook va concura Google pe Internet“, crede David Henderson, fondatorul Social Media, com-panie online care furnizeaza aplicatii software pentru retele sociale. „E drept, asta nu se va intampla peste noapte, dar se va intampla cu siguranta.“

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
afaceri,
online,
retele de socializare,
Facebook
/business-hi-tech/cineva-sa-l-opreasca-pe-mark-955085
955085
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.