Cel mai riscant pariu de pana acum al lui Mark Zuckerberg: @facebook.com

Autor: Roxana Cristea Postat la 23 noiembrie 2010 106 afişări

Facebook a mai facut un pas in lupta pentru a castiga o felie cat mai mare din internet, prin lansarea unui sistem care include e-mail, mesaje instant si SMS-uri. Problema ramane insa, ca si la tot ce a creat Facebook pana acum, confidentialitatea datelor personale ale utilizatorilor.

Tot Facebook va ierarhiza dupa importanta mesajele si notele inca nedeschise pe care le considera mai urgente sau mai putin urgente. "Pentru ca noi stim cine sunt prietenii vostri", a spus cu sinceritate Mark Zuckerberg. "Noi putem sa facem foarte bine operatiunea de filtrare a mesajelor pentru voi." Daca avem in vedere si faptul ca sistemul de mesaje nu ii exclude pe cei care nu au cont de Facebook, adica un mesaj trimis de cineva care nu are cont este scanat si inventariat la fel ca si cele schimbate intre membrii retelei, indrazneala echipei lui Zuckerberg de a stabili in locul posesorilor de conturi ce mesaje sunt mai importante pentru ei pare obraznicie de-a dreptul, iar faptul ca ea atrage repetarea acuzatiei ca Facebook intra cu bocancii in viata personala a oamenilor nu mira pe nimeni.

"Cu cat Facebook se pune mai mult in postura de a gazdui, pastra si pazi cele mai intime discutii ale noastre, cu atat mai mult va trebui sa fie vigilent in a proteja confidentialitatea si sa previna furtul de date", a comentat Augie Ray, analist al Forrester Research. "Aplicatii ca Facebook Groups, Messages sau Places fac necesar ca reteaua sa faca mai mult pentru a proteja datele. Daca nu reuseste sa pastreze private mesajele, reteaua va pierde increderea utilizatorilor." Deja, luna trecuta, doi membri ai Congresului i-au trimis o scrisoare lui Mark Zuckerberg, punandu-i problema confidentialitatii in cazul aplicatiilor facute pentru retea, precum FarmVille, Texas HoldEm Poker si FrontierVille, care au trimis informatiile personale ale utilizatorilor la zeci de companii de marketing si monitorizare a internetului. Iar in luna august, dezvoltatorii Facebook a trebuit sa rezolve o bresa de securitate care le permitea spammerilor sa ia numele si fotografiile utilizatorilor de pe site. In permanenta, reteaua a fost criticata pentru lipsa sa de scrupule in a comunica informatiile personale ale membrilor catre terti si pentru ca le ofera membrilor o serie interminabila de setari de confidentialitate, care sunt greu de urmarit si de configurat.

Cu un astfel de istoric in spate, a spus Rob Enderle, analist la Enderle Group, nu ar fi o surpriza daca multi vor ezita sa se increada in Facebook si sa trimita mesaje nestingheriti prin intermediul platformei. Mai ales ca, la prezentarea Facebook Messages, Zuckerberg n-a scos nicio vorba despre protectia datelor si confidentialitatea mesajelor, preferand sa puna accentul doar pe aspectele distractive si "tineresti" ale noului sistem, care ar fi, sustine el, mai placut, mai simplu si mai rapid de folosit decat e-mailul. "Platforma sociala face bani din publicitate si din vanzarea de informatii despre utilizatorii sai, asadar confidentialitatea totala este impotriva modelului sau de business", comenteaza Enderle. "Daca ei promit ceva ce nu pot oferi, isi pierd credibilitatea, asadar de aceea lasa deoparte subiectul confidentialitatii. Pot sa promita ca nu vor oferi nimanui acces la continutul mesajelor, nici macar angajatilor lor neautorizati? Acest ultim lucru va fi foarte greu de realizat." Hadley Reynolds, analist al IDC, merge chiar mai departe, sustinand ca daca Facebook rateaza inca o data pariul cu protectia datelor personale, exploatand acest nou sistem de mesagerie, atunci isi risca pur si simplu toata afacerea.

Pe de alta parte, un succes al Facebook ar insemna o lovitura teribila la adresa concurentei si un semn ca Zuckerberg si ai lui interpreteaza corect semnele timpului si nevoile clientilor lui. "Cineva m-a intrebat de ce a trebuit ca Facebook sa intre in afacerea cu e-mailul si i-am spus ca are 500 de milioane de motive excelente", spunea un analist american. Pe de alta parte, membrii Facebook s-ar putea sa se plictiseasca de celelalte servicii de e-mail fiindca nu le ofera aceeasi deschidere spre socializarea online si aceeasi usurinta de a-si manevra toate mesajele (sau, in fine, de a le fi manevrate si ierarhizate de un Big Brother). Mai ales ca si Microsoft, Yahoo si Google au incercat deja sa combine retelele sociale cu e-mailul, dar din cealalta directie - de la contul de e-mail catre socializare - iar procesul s-a dovedit a fi foarte dificil. Oamenii n-au incredere in e-mailul care vrea sa devina retea sociala, mai ales atunci cand vine vorba de confiscarea si publicarea contactelor personale, iar asta a fost problema cu Buzz, reteaua sociala lansata de Google in acest an. Or, Facebook a invatat cu siguranta din lectia amara a Google.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/cel-mai-riscant-pariu-de-pana-acum-al-lui-mark-zuckerberg-facebook-com-7732342
7732342
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.