Când istoria se scrie în direct

Autor: Razvan Muresan Postat la 25 iulie 2012 36 afişări

1,2 milioane de minute video - echivalentul a 833 de zile sau mai mult de doi ani - se vor transmite pe internet în fiecare secundă în 2016. La ce se uită oamenii pe internet şi cine produce clipurile cu cel mai mare succes?

Cetăţenii joacă un rol important în furnizarea şi producerea de conţinut. 39% din clipurile de pe YouTube vin cu certitudine de la cetăţeni, în timp ce 51% provin de la instituţii de presă, dar multe dintre ele par a fi filmate de alţi utilizatori decât de jurnalişti. Cetăţenii sunt de asemenea responsabili pentru schimbarea modului în care instituţiile de presă îşi ambalează informaţia. La fel ca impactul social media, dimensiunea video oferă mai multă expunere unor evenimente de talie internaţională, însă are avantajul de a obţine imagini de la milioane de utilizatori comparativ cu numărul limitat al corespondenţilor sau jurnaliştilor angajaţi. "Cu siguranţă, vremurile se schimbă dacă ne gândim că numărul gospodăriilor cu internet va ajunge la 72 de milioane în 2016, generând peste 200 gigabiţi pe lună, iar numărul dispozitivelor în reţea va ajunge la 19 miliarde. Reţeaua nu a fost niciodată mai importantă ca acum, tot mai mulţi oameni bazându-se pe ea în fiecare zi atât în viaţa personală, cât şi în cea profesională", susţine Suraj Shetty, vicepreşedinte de marketing produse şi soluţii în cadrul Cisco. 19 miliarde de dispozitive înseamnă mai bine de dublu faţă de populaţia mondială. Cetăţeanul anului 2016 va putea, mai mult chiar ca astăzi, să furnizeze oricând conţinut video şi, deci, să participe activ la jurnalismul de tip cetăţenesc.

Cele mai populare videoclipuri vizua-lizate pe internet sunt un amestec de mate-rial brut (42%) şi prelucrat (58%). Nicio personalitate nu se situează în primele cinci procente ale topului căutărilor, în timp ce două treimi dintre videoclipurile existente nu se referă la o persoană cunoscută. La ni-vel mondial, Barack Obama e persoana cu cea mai crescută notorietate, preşedintele american apărând în discursuri şi intervenţii publice, dar şi în parodii produse de adver-sa-rii săi. Spre deosebire de televiziunea tra-diţională, lungimea medie a clipurilor de pe YouTube este de două minute şi o secundă, uşor mai scurtă decât un grupaj video

dintr-un buletin de ştiri, iar cele mai populare au în medie doar 41 de secunde, semn că în era video răbdarea nu e tocmai punctul forte al publicului.

Dintre instituţiile de presă, furnizorul numărul unu la nivel mondial este Russia Today. Alegerile pentru cele 450 de locuri din Duma de la Moscova din decembrie 2011 şi prezidenţialele din martie 2012 au fost reflectate la nivel mondial prin platforma YouTube, multe dintre clipurile ruseşti reflectând opinii contrare Kremlinului sau parodiind autorităţile.

La şapte ani de la dezvoltarea platformei de către trei foşti angajaţi ai PayPal, avansul platformei video YouTube este considerabil. A devenit al treilea cel mai vizitat site, după Google - proprietarul YouTube - şi Facebook, conform datelor colectate de Netcraft, un serviciu de cercetare britanic. Potrivit statisticilor companiei, mai bine de 72 de ore de conţinut sunt încărcate în fiecare minut. Jurnalismul cetăţenesc prinde tot mai mult contur într-o societate în care din ce în ce mai mulţi oameni au camera foto şi internetul în buzunar. Dreptul la liberă exprimare şi abilitatea de a putea filma şi trasmite în timp real vor duce la o şi mai mare transparentizare a transmiterii de conţinut, dat fiind că, cel mai adesea, un videoclip poate furniza informaţie mai clară, obiectivă şi nepărtinitoare decât un text sau o imagine. Fie ele şi ale unor instituţii de presă de prestigiu.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
youtube,
video,
cisco,
vni,
internet,
informare,
jurnalism
/business-hi-tech/cand-istoria-se-scrie-in-direct-9893261
9893261
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.