Arma secretă a Samsung. Cum au ajuns sud-coreenii să domine piaţa telefoanelor mobile

Autor: Anca Barbulescu Postat la 04 martie 2013 210 afişări

Sud-coreenii de la Samsung domină de doi ani piaţa mondială a telefoanelor mobile, unde Nokia a avut supremaţia timp de aproape 15 ani. Cum au făcut?

SAMSUNG, APPLE, ZTE, HUAWEI ŞI TCS COMMUNICATION AU AVUT VÂNZĂRI MAI MARI, în timp ce nume consacrate precum Nokia, LG, Research in Motion, Motorola şi HTC au fost de partea cealaltă a barierei. Procentual, cel mai mult de câştigat a avut Apple, cu un avans de 45,8% anul trecut comparativ cu 2011, urmat de Sam-sung cu 22% şi de ZTE cu o creştere de 18,4% a vânzărilor de telefoane, însă valoric, Apple a vândut în 2012 cu 40,9 de milioane de iPhone-uri mai mult decât în anul precedent, pe când la restul producătorilor numărul a fost mai mare cu valori de ordinul milioanelor de dispozitive. În total, piaţa mondială de telefoane mobile a scăzut anul trecut pentru prima oară din 2009 încoace, cu toate că minusul a fost destul de mic, de 1,5% sau aproape 30 de milioane de telefoane mobile mai puţin faţă de 2011. Cu toate investiţiile în marketing şi lansările de modele noi, Samsung nu se poate totuşi culca pe o ureche, mizând că va avea aceeaşi evoluţie şi de-acum înainte.

Bătălia în domeniu este foarte aprigă, iar sud-coreenii au totuşi de furcă nu numai cu competitorii, dar şi cu câteva probleme de fond. Mai precis, spre deosebire de Apple care are propriul sistem de operare, telefoanele companiei asiatice funcţionează cu sistemul de operare al Google, aşa cum se întâmplă, de altfel, şi în cazul altor producători care, însă, n-au avut realizări spectaculoase anul trecut. Nu este o problemă deocamdată, pentru că Google încă este dispusă să ofere sistemul de operare Android oricărui producător doreşte să îl folosească, însă într-un viitor nu foarte îndepărtat situaţia ar putea să se schimbe.

Pentru că Google deţine din 2011 Motorola, pentru care a plătit 12,5 miliarde de dolari. Iar la un moment dat este foarte probabil să ajungă la concluzia că măcar o parte din profiturile foarte frumoase care intră în buzunarele competitorilor de pe piaţa de terminale mobile ar putea intra în conturile proprii dacă ar oferi Motorola avantajul de a fi unicul producător de terminale cu sistem de operare Android. Mai ales că, deşi a avut în 2011 un avans simbolic al numărului de terminale vândute, anul trecut vânzările de telefoane Motorola s-au prăbuşit chiar sub nivelul din 2010, la aproape 34 de milioane de unităţi în toată lumea. Pe de altă parte, nu numai Samsung, ci toţi producătorii trebuie să ia în calcul faptul că piaţa se maturizează din ce în ce mai mult şi să realizeze faptul că evoluţia pozitivă de până acum nu va mai veni la fel de uşor.

Analistul român Horaţiu Dediu de la compania de consultanţă Asymco estima în presa internaţională, cândva în 2010, că telefoanele mobile inteligente însemnau 50% din piaţă până în septembrie 2012, lucru care s-a adeverit cu o lună mai devreme decât predicţia lui. Acelaşi Dediu spune acum că procentul va ajunge la 80% în 2014, moment în care vânzările de terminale se vor limita destul de mult, lucru care se va resimţi tocmai în afacerile companiilor care acum profită fix de pe urma acestui segment, cum este şi cazul Samsung. Cel puţin în cazul producătorului sud-coreean, perspectiva înseamnă că principalul motor de profit al diviziei de telefoane mobile inteligente, anume adopţia în masă a produselor sale, va dispărea. Nu se ştie atunci dacă diversitatea produselor sau bugetul consistent de marketing vor mai putea menţine Samsung în poziţia de acum sau măcar salva compania de soarta pe care au avut-o alţi competitori precum HTC, cândva cel mai de succes producător de dispozitive cu Android.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
samsung,
afaceri,
smartphone,
profit,
nokia
/business-hi-tech/arma-secreta-a-samsung-cum-au-ajuns-sud-coreenii-sa-domine-piata-telefoanelor-mobile-10632116
10632116
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.