Anatomia unui succes - studiu de caz: Groupon

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 17 noiembrie 2011 127 afişări

Avea toate ingredientele pentru un eşec: este un start-up pornit în urmă cu numai trei ani, foloseşte un model de business destul de criticat şi este poate cea mai clonată afacere din lume. Cum a reuşit totuşi Groupon a doua cea mai mare listare din domeniul tehnologiei la bursă de la Google încoace?

Fapt care explică practic cum a reuşit Groupon prin listarea la bursă să atragă o ofertă iniţială de 700 de milioane de dolari (508,3 milioane de euro), o sumă întrecută doar de oferta publică de 1,7 miliarde de dolari (1,23 miliarde de euro) a Google din 2004. Un câştig uriaş nu doar pentru managementul companiei, investitori sau pentru imaginea Groupon, dar şi pentru participanţii la procesul de listare, printre care Morgan Stanley, Goldman Sachs sau Credit Suisse Securities, care au câştigat în total 42 de milioane de dolari. "Investitorii au mizat pe Groupon ca următorul business IT major care să ocupe în mod decisiv o piaţă, cum au făcut şi Microsoft, Apple, Amazon, Google sau Facebook la vremea lor", spune Paşol. La fel ca Groupon, toate aceste companii au fost şi sunt copiate în mod continuu, dar rămân lideri detaşaţi pe segmentele lor de piaţă. Şi, la fel ca Groupon, viitorul nu este asigurat pentru niciuna dintre companiile menţionate, dar investitorii continuă să mizeze pe asemenea afaceri.

"Până una-alta, Groupon este unul din puţinele businessuri mari din domeniul tehnologiei care au decis să devină publice în această perioadă, iar investitorii nu au ratat ocazia", adaugă Răzvan Paşol de la Intercapital Invest. De altfel, mulţi sunt de părere că greul de-abia acum începe pentru afacerea cu reduceri de grup. Compania trebuie să demonstreze că merită valoarea atinsă la listare şi că poate nu doar să menţină afacerea la nivelul actual, ci şi să o crească. "Afacerile cu reduceri de grup se confruntă cu o serie de probleme care ameninţă să încetinească, dacă nu chiar să încheie businessul", apreciază Sucharita Mulpuru, analist specializat pe zona de comerţ electronic din cadrul companiei de cercetare de piaţă Forrester Research.

Se bazează în linii mari pe rezultatele unui studiu recent al companiei potrivit căruia 51% dintre clienţii unor site-uri precum Groupon spun că ar fi cumpărat produsele şi serviciile companiilor care oferă cupoane de reduceri şi la preţ întreg, iar 56% spun că înainte de a cumpăra ceva anume verifică agregatoarele de reduceri pentru a vedea dacă găsesc sau nu vreo ofertă. Practic, micile afaceri de care depind atât de mult site-urile de reduceri de grup ar putea realiza mai devreme sau mai târziu fie că îşi canibalizează baza de potenţiali cumpărători, fie că puţini dintre cei care vin prin intermediul cupoanelor de reduceri devin clienţi fideli. Optimiştii şi fanii Groupon preferă însă să ignore deocamdată acest aspect şi fac acum o comparaţie (care poate nu-şi are locul) cu Amazon, retailerul care s-a listat la bursă în 1997 pe baza unei evaluări la 500 de milioane de dolari şi a ajuns acum să valoreze 99 de miliarde de dolari.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
groupon,
listare,
bursa,
clonare,
afacere
/business-hi-tech/anatomia-unui-succes-studiu-de-caz-groupon-8963451
8963451
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.