Povestea unei bule editoriale şi a unui business antistres: cărţile de colorat pentru adulţi

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 16 iunie 2016 730 afişări

Povestea cărţilor de colorat începe în biroul unei tinere de 30 de ani pe nume Johanna Basford, de profesie grafician. În 2013 Basford realiza ilustraţii pentru cutiile de parfumuri şi etichete pentru diverse sticle de vin; într-o bună zi, a observat că mulţi dintre clienţi dezlipeau etichetele şi se apucau să le coloreze. Drept urmare, Johanna Basford a stabilit o întâlnire cu editorii de la Lawrence King şi le-a propus să publice o carte de colorat destinată unui public mai puţin obişnuit: adulţii.

Povestea unei bule editoriale şi a unui business antistres: cărţile de colorat pentru adulţi

Cel mai bine vândute titluri pe Libris.ro sunt „Grădina secretă“, „Oceanul dispărut“ şi „Tărâmul viselor“, acestea fiind şi printre primele apărute pe piaţa din România.

„N-am făcut neapărat o strategie de vânzări pentru această categorie, de aceea nu ne-am propus o cifră de vânzări. Succesul lor a fost o surpriză plăcută pentru toată lumea, având în vedere că acesta a fost unul organic. Coloratul, ca activitate antistres, pentru adulţi, nu are legătură cu activitatea premergătoare scrierii şi exersării motricităţii fine, ca în cazul copiilor. Cărţile de colorat pentru adulţi ţin mai degrabă de terapia prin artă, ajută la relaxare, eliberarea anxietăţilor şi a stresului. Într-o lume tot mai agitată şi mai solicitantă, adulţii au nevoie, şi este bine că folosesc această formă de terapie“, subliniază Laura Ţeposu.

Cărţile de colorat au intrat, anul trecut, şi în oferta eMAG. „La începutul anului 2015, am observat în căutări un interes crescut pentru cărţile de colorat pentru adulţi (sau cărţile antistres, cum le numesc specialiştii), determinat de trendul pozitiv de pe pieţele internaţionale. Am inclus în ofertă şi aceste cărţi, care au prins teren începând cu a doua jumătate a anului trecut“, spun reprezentanţii eMAG. Potrivit acestora, în prezent clienţii găsesc pe eMAG un număr triplu de titluri şi sute de exemplare, acest lucru determinând şi o creştere de aproximativ 500% a vânzărilor, atât în valoare, cât şi în cantitate. „Credem că potenţialul aceste categorii de produse este abia la început, piaţa de carte antistres fiind în continuare pe un trend crescător. Mai mult, credem că interesul crescut al clienţilor pentru acest segment va genera o creştere şi în alte sectoare, precum industria de print sau producţia de creioane colorate.“

În România, preţul mediu al unei cărţi de colorat pentru adulţi este de 30 de lei, ceva mai mic decât în alte ţări.

„Noi nici măcar nu aveam contract cu cei de la Lawrence King şi ne‑am trezit, dintr-o dată, că vindem doar Johanna Basford“, povesteşte Bogdan Dumitru, partener la Books Express, librărie online specializată în comercializarea cărţilor de nişă. „Şi cei de la editură au fost luaţi prin surprindere, niciodată în istoria lor nu vânduseră un volum atât de bine. Se vând foarte bine şi în zona corporate, sunt diverse firme care cumpără cărţi de colorat drept cadou pentru angajaţi.“

Bogdana Dumitru, şi ea parteneră la Books Express, este de părere că acest tip de activitate reprezintă posibilitatea de a te întoarce în copilărie. „Lucrurile sunt prea serioase şi noi ne luăm mult prea în serios“, spune ea.

Cărţile de colorat funcţionează similar cu alte tehnici de relaxare precum yoga sau meditaţia, explică Craig Sawchul, psiholog în cadrul clinicii Mayo din Rochester, Minnesota. Procesul funcţionează „ca un buton de volum pentru a da mai încet sistemul nervos şi răspunsul la stres“, notează el. „Coloratul poate încetini ritmul cardiac şi respiraţia, poate relaxa musculatura şi stimula creierul. Apăsarea creionului pe pagină, modul în care percepi textura hârtiei şi chiar sunetul instrumentelor de colorat - toate aceste lucruri sunt benefice.“

Folosirea cărţilor de colorat pentru a te elibera de stres este precum „preluarea unui nou obicei“, spune Sawchuk. „Noile obiceiuri se învaţă cel mai bine atunci când laşi la o parte rutina pentru a te concentra asupra lor.“ Mai mult, un studiu din 2012 publicat în Psychological Science a arătat că o activitate ce nu necesită activitate cerebrală intensă poate, în mod paradoxal, să crească nivelul de creativitate. Cercetătorii au arătat că activităţi precum grădinăritul sau coloratul pot stârni momente intense de creativitate, ajutând astfel la rezolvarea unor probleme.

Asociaţia Americană de Terapie prin Artă atrage însă atenţia asupra inexactităţii metodei: „Asociaţia susţine folosirea cărţilor de colorat pentru plăcere şi relaxare, dar acestea nu trebuie confundate cu servicii profesionale de terapie, în cadrul cărora un client intră în dialog cu un terapeut profesionist“.

Cât va mai ţine? În străinătate, vânzările par să meargă în continuare bine, iar numărul titlurilor publicate creşte pe zi ce trece. Cu toate acestea, actorii de pe piaţa de carte de la noi sunt sceptici cu privire la viitorul cărţilor de colorat pentru adulţi: „Trendul încă ţine, chiar dacă nu mai vindem chiar atât de mult“, spune Bogdan Dumitru. „Dar este o bulă, şi la un anumit moment dat orice bulă se sparge.“

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/arta-si-societate/lifestyle/povestea-unei-bule-editoriale-si-a-unui-business-antistres-cartile-de-colorat-pentru-adulti-15493571
15493571
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.