Nepoţii lui Harry Potter

Autor: Dorin Oancea Postat la 18 mai 2012 56 afişări

La aproape două luni de la lansarea în Statele Unite, filmul “The Hunger Games”, “Jocurile Foamei” pe ecranele româneşti, se menţine în top şi are şanse să intre în categoria selectă a filmelor de un miliard, clubul peliculelor cu încasări de zece cifre. Dincolo de cifre, “The Hunger Games” este cel mai recent, dar nu cel din urmă, reprezentant al unei maniere de lucru hollywoodiene de ţinut minte: dezvoltarea francizelor bazate pe concepte aspiraţionale. Pentru a simplifica puţin, putem accepta ideea înrudirii cu Harry Potter, prinţul acestui tip de franciză.

Bella Swan este eroina seriei "Amurg", patru romane şi cinci filme care urmăresc povestea de dragoste dintre o adolescentă şi un vampir în vârstă de 104 ani. Responsabilă pentru toate acestea este scriitoarea Stephenie Meyer, aflată, drept urmare, mulţi ani la rând în topul revistei americane Forbes al celor mai influente personalităţi ale lumii. Câştigul anual al scriitoarei este de 40 - 50 de milioane de dolari, urmarea celor peste 100 de milioane de cărţi vândute în lume, traduse în 37 de limbi.

Seria de romane Amurg s-a vândut în România, conform oficialilor editurii RAO, în peste 100.000 de exemplare. "Toate cărţile din seria Amurg de Stephenie Meyer au adus editurii numai veşti bune, iar anul 2009, mai ales, a reprezentat un an excepţional din punctul de vedere al vânzărilor şi al reacţiei extrem de pozitive din partea fanilor, succesul răsunător al seriei resimţindu-se şi asupra anului 2010. Mai mult decât orice, seriile unui autor capătă o valoare şi mai mare deoarece «titlul următor» este mereu aşteptat", explică Alina Balaş de la editura RAO.

O întrebare vine firesc: ce cântăreşte mai mult, cartea sau filmul? "Este greu de spus cât cântăreşte o carte în economia unui film. Cert este că o carte populară va avea întotdeauna un avantaj faţă de un film original, pentru că personajele sunt familiare, iar consumatorii mai receptivi la a investi, nu neapărat financiar, în ele. Aş putea spune că avantajul unei cărţi populare este pe aceeaşi treaptă cu avantajul dat de un prim film de succes: de obicei, al doilea film dintr-o serie are încasări mai mari decât primul, tocmai pentru că beneficiază de această investiţie anterioară a consumatorilor", explică Ştefan Dobroiu.

"Filmele au sporit notorietatea personajelor deja foarte iubite de tineri şi nu numai şi vor atrage încă o bună perioadă de timp o serie de potenţiali fani", spune Alina Balaş, care evidenţiază aici interesantul fenomen al mutaţiei petrecute cu acest gen de serii: este vorba de translaţia pasiunii de la tineri, publicul ţintă iniţial, către adulţi. Este cazul "Jocurilor foamei" şi seriei "Amurg", dar şi al romanelor scrise de JK Rowling. "Adulţii care au fost cuceriţi în egală măsură de cărţile lui Stephanie Meyer îşi aminteau cu plăcere de problemele adolescenţei, de intensitatea sentimentelor din acele vremuri şi de pasiunile şi visele despre care credeau că vor dura o viaţă întreagă. Putem spune că seria Amurg vorbeşte de o poveste diferită pentru fiecare grupă de vârstă", spune Alina Balaş.

Mai puţin aspiraţionale şi, drept urmare, mai puţin lipsite de succes s-au dovedit alte francize. John Carter, filmul bazat pe scrierile lui Edgar Rice Burroughs, s-a dovedit un eşec important, chiar dacă nu la anvergura estimărilor iniţiale: pierderi de 100 - 150 de milioane de dolari pentru studiourile Disney. Oricum, primirea nu prea entuziastă pe care a avut-o filmul a dus la demisia şefului Disney, Rich Ross.

Încasările dezamăgitoare, spune Ştefan Dobroiu, au stat şi la baza îngheţării francizei "The Golden Compass", care a performat stângaci pe piaţa americană, reuşind încasări de circa 70 de milioane de dolari. O decizie ciudată în fond, pentru că pe plan mondial încasările au fost de 360 de milioane de dolari, adică dublul bugetului. Şi nu trebuie uitate nici francizele continuate cu orice preţ, pentru că "până la urmă lipsa de inspiraţie de la Hollywood este endemică", zâmbeşte Dobroiu. Este cazul lui "Percy Jackson & The Olympians: The Lightning Thief", care va continua în 2013, deşi nu s-a bucurat nici de încasări grozave, nici de critici favorabile.

Până la urmă tot reţeta "Roman/Film/Franciză Generate dintr-un Colaj de Idei, pentru Adolescenţi/Maturi cu Inima Tânără, ce Oferă o Lume de Refugiu în Confruntarea cu Realitatea Crudă" pare a fi de succes: în prezent se află în producţie un nou fantasy cu pretenţii de franciză, "The Mortal Instruments", cu premiera americană programată pe 13 august 2013. Seria este scrisă de Cassandra Clare şi va avea şase volume, din care publicate sunt doar patru. Adolescenţi, fantasy, puteri magice, vampiri, vârcolaci, demoni, destule pentru a aduce cărţile pe listele de bestseller şi a lansa o nouă franciză aspiraţională şi escapistă.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/arta-si-societate/lifestyle/nepotii-lui-harry-potter-9616262
9616262
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.