Companiile chinezesti angajeaza albi pentru a vinde mai bine occidentalilor

Postat la 12 iulie 2010 31 afişări

Pentru a castiga mai usor increderea partenerilor de afaceri din Europa sau din SUA, unele companii chinezesti cauta sa angajeze straini, de preferinta occidentali sau americani. Unele merg chiar mai departe, apeland la serviciile unor actori sau modele straine care sa pretinda ca detin functii de conducere in afacerea lor.

In general, cerintele postului sunt simple - sa fii alb, sa nu vorbesti chineza sau chiar sa nu vorbesti nimic daca nu esti intrebat si sa pretinzi ca tocmai ai coborat din avion. Cei ce participa la astfel de scamatorii sunt actori sau modele, profesori de engleza sau expati care vor sa isi rotunjeasca veniturile. Adesea calatoresc in orase mai putin cunoscute, unde compania are nevoie de ei ca sa impresioneze oficialii, sa isi asigure un contract sau sa pretinda ca fac parte dintr-un mare grup international. Uneori, companiile angajeaza straini sa stea pur si simplu la birou pentru cateva ore pe zi langa "vitrina" numai pentru a fi vazuti de trecatori.

"Ocazional, companiile doresc ca o fata straina sa participe la intalniri si conferinte sau la cine de afaceri si sa le zambeasca clientilor sau sa ii salute", scria un astfel de anunt, postat pe site-ul thebeijinger.com. Sunt oportunitati de angajare pentru fete frumoase sau pentru barbati care arata bine in costum. De pilda, pentru oameni ca Brad Smith. Cand Smith a acordat interviul pentru CNN, se afla in hotelul Ramada Inn din Hangzhou, un oras la 100 de mile de Shanghai, unde trebuia sa pretinda ca este un arhitect din New York si sa prezinte conducerii orasului planurile de design ale unui nou muzeu. "Nu mi-au spus inca numele meu. Cred ca este Lawrence sau ceva de genul acesta." Dimineata a parcurs scenariul cu partenerii sai chinezi la un KFC. "Buna dimineata, distinsi lideri. Este un privilegiu pentru mine sa particip la acest program", suna deschiderea discursului.

Sunt si cazuri cand treaba nu merge asa cum ar trebui. Smith isi aminteste ca, in urma cu 18 luni, politia din Beijing a venit la el acasa dupa ce o companie financiara pentru care lucrase cu cateva luni in urma in Xiían, un oras din vestul Chinei, a furat milioane de yuani de la clienti. "Compania a spus ca eu sunt responsabil. Nici nu imi amintesc cum se numea. De atunci am decis ca nu voi mai folosi niciodata pasaportul adevarat cu astfel de companii. Joburile de scurta durata sunt mult mai putin periculoase." Si femeile albe sunt la mare cautare, uneori pentru a pretinde ca sunt prietenele oamenilor de afaceri, sau, ca in cazul lui Vicky Mohieddeen, ca sa interpreteze rolul unui magnat al petrolului. Mohieddeen, de origine scotiana, s-a angajat in 2008 pentru a participa la o conferinta pe teme petroliere in provincia Shandong. "Le explicam cat petrol avem in Scotia. Nu stiam ce sa spun exact, eram destul de nervoasa, mai ales ca eram oaspetii de onoare ai viceprimarului si cazati intr-un hotel de lux."

Pentru Mohieddeen, care a sosit la Beijing in urma cu doi ani, experienta a fost destul de bizara, judecand dupa faptul ca acum e convinsa ca de fapt aceasta ar fi esenta culturii chinezesti. "Asta inseamna China. Este o lume de fantezii care daca sunt crezute nu mai conteaza daca sunt adevarate sau nu. Astfel de experiente m-au facut sa inteleg cu adevarat cum functioneaza cultura locala."

Fascinatia asiaticilor pentru imaginea europeana a dat nastere si unei intregi piete care include produse cosmetice si chirurgie estetica. Multe femei asiatice sunt dispuse sa faca orice pentru o fata mai alba sau trasaturi europene. Asia a devenit obsedata de fetele "albe" si totul pare sa se invarta in jurul tenului deschis la culoare si al parului blond. Daca mergi in supermarketurile din China, Japonia sau Coreea de exemplu, se gasesc peste tot produse cosmetice (gel de dus sau creme) pe care scrie cu majuscule cuvantul magic - albire.

Anunturile de la agentiile matrimoniale din Asia sunt elocvente. De exemplu o familie care cauta un ginere pentru fata lor isi descria progenitura scotand in fata un sigur atribut - "pielea foarte alba". Istoricii spun ca fenomenul are legatura cu faptul ca pe vremuri pielea alba era un semn al clasei sociale inalte si numai cei saraci care lucrau la camp erau bronzati.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
lifestyle,
companii,
China,
americani,
actori
/arta-si-societate/lifestyle/companiile-chinezesti-angajeaza-albi-pentru-a-vinde-mai-bine-occidentalilor-6530850
6530850
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.