Cine îi încalţă pe români - lupta pentru peste 700 de milioane de euro pe an

Autor: Cristina Roşca Postat la 25 aprilie 2012 292 afişări

Spre deosebire de alte domenii precum haine sau retail unde jocurile sunt făcute de străini, lupta pentru a-i încălţa pe români se dă în principal între companii cu acţionariat local. Cine câştigă cea mai mare bucată din această piaţă de circa 730 de milioane de euro?

Antreprenorul împarte podiumul cu un gigant german şi cu un alt român. Pe prima poziţie în topul celor mai mari companii care activează pe piaţa de încălţăminte se află Leonardo, o companie deţinută de orădeanul Florin Panea.Leonardo, cel mai mare retailer local de încălţăminte şi marochinărie, este de altfel primul şi singurul care a intrat în insolvenţă dintre marii jucători din retail. În a doua parte a anului 2009 retailerul şi-a cerut singur insolvenţa după ce a acumulat datorii de 100 de milioane de euro.

Începând cu anul trecut însă, compania deţinută de Florin Panea a început procesul de reorganizare. În 2011 Leonardo a vândut peste 4 milioane de perechi de încălţăminte la un preţ mediu de 18 euro per pereche. Retailerul a reuşit astfel să obţină în 2011 afaceri de 72 de milioane de euro, în creştere cu aproape 10% faţă de anul anterior şi mizează pe o stagnare a businessului în 2012. Nu doar afacerile poziţionează Leonardo pe prima poziţie în top, ci şi numărul de magazine. Reţeaua numără 150 de unităţi şi, deşi este mult mai restrânsă decât în perioada de boom (peste 200 de magazine în 2008), rămâne cea mai extinsă.

Modelul de business al Leonardo a fost construit încă de la început astfel încât să mizeze pe pantofi ieftini. Acest model a prins atât în perioada de boom, cât şi acum, când românii sunt tot mai atenţi la portofel şi se ghidează în achiziţii în principal după preţ.Pe aceeaşi reţetă, a volumelor mari de vânzări, a mizat şi retailerul german Deichmann, al doilea clasat în topul celor mai mari jucători de pe piaţa locală, cu afaceri de 40 de milioane de euro anul trecut. Grupul german, unul dintre cei mai mari retaileri de încălţăminte la nivel european, a reuşit să îşi majoreze afacerile cu aproape 50% în 2011 comparativ cu anul anterior, deşi consumul s-a contractat cu 3%. Principalul motiv a fost preţul mic, de circa 21 de euro pe pereche.

Deichmann deţine în România 50 de magazine, dintre care două deschise în acest an. Retailerul a mizat în procesul de expansiune şi pe oraşele mai mici, precum Mediaş, Giurgiu sau Sighetul Marmaţiei, unde puterea de cumpărare este mai mică decât în Capitală. Deichmann are în plan să îşi continue procesul de extindere pe piaţa locală şi în 2012, când are planificate 10 magazine noi.Acest plan vine în contextul în care de la intrarea pe piaţă acum cinci ani până în 2010 cifra de afaceri a companiei s-a dublat în fiecare an, iar anul trecut avansul a fost de 50%.

Leonardo şi Deichmann sunt nu doar cei mai mari jucători, ci şi singurii care au speculat pe segmentul pantofilor ieftini. Strategia lor pare însă una potrivită pe termen scurt, în condiţiile în care datele companiei de cercetare de piaţă Euromonitor arată că, deşi piaţa în volum rămâne relativ constantă la circa 46 de milioane de perechi, în valoare se observă un trend descendent. Declinul în perioada 2010-2013 va fi de circa 300 milioane de lei. Acest lucru înseamnă că în 2013 românii vor cheltui chiar mai puţin pe o pereche de pantofi.

Ce fac în acest context Musette, Il Passo şi Benvenuti, trei jucători români care au mizat pe segmentul mediu şi mediu plus? Datele din ultimii ani arată o creştere a cifrei de afaceri în cazul fiecăruia dintre cei trei, semn că au reuşit să se pună la adăpost de contextul economic.Dan Pavel, fondatorul şi acţionarul majoritar al retailerului de încălţăminte şi accesorii Benvenuti, estimează pentru acest an o creştere a businessului cu 5-10%, după ce şi anul trecut afacerile companiei au fost pe plus, depăşind 11 milioane de euro. Pavel a creat acest brand de retail în 2004 după aproape un deceniu în care a fost unul dintre acţionarii Leonardo.

Tot pe plus au terminat anul trecut şi retailerul de încălţăminte Il Passo şi brandul specializat în comercializarea de genţi şi accesorii din piele Tosca Blu. În 2011 cifra de afaceri a celor două a crescut cu 23%, până la peste 6,1 mil. euro. Pentru acest an este estimat un avans al afacerilor de 14%, care ar duce vânzările celor două branduri la puţin peste 7 milioane de euro. "Consumul de modă îşi revine treptat pe măsură ce oamenii învaţă cum să îşi gestioneze şi să îşi distribuie bugetele", spune Petru Chiriac, managing partner al Il Passo şi unul dintre acţionari, alături de Corina Gheorghiţă.

Semnalele din piaţă sunt astfel diferite. Viitorul rămâne să se scrie şi să decidă a cui rămâne supremaţia.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Florin Panea,
Leonardo,
Inditex,
H&M,
New Yorker,
C&A
/arta-si-societate/lifestyle/cine-ii-incalta-pe-romani-lupta-pentru-peste-700-de-milioane-de-euro-pe-an-9550845
9550845
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.