Ce urmeaza dupa Romania: deschidem magazine la Sofia, New York sau Milano

Autor: Rosca Cristina Postat la 24 septembrie 2010 180 afişări

Se numesc Musette, Jolidon, ID Sarrieri sau Irina Schrotter. Sunt branduri dezvoltate in Romania, produse in Romania, dar care si-au oprit dezvoltarea in tara problemelor economice si a taxelor mari, pentru a-si vinde produsele in tari unde bugetele de cumparaturi ale femeilor trec de niste sute de euro pe luna si unde cresterea economica a revenit.

"In Statele Unite, de exemplu, am fost curtati mai mult timp de doua surori romance care si-au dorit sa faca un business. Criza este un moment bun sa iti deschizi o afacere, insa tot in criza foarte multe afaceri se inchid", spune Cristina Batlan, care povesteste ca cele doua surori care au convins-o sa isi duca produsele peste ocean au avut un plan de business "foarte bun, credibil si pe care au putut sa il sustina". Punctul lor forte a fost orasul ales, New York, si pozitia magazinului pe harta uneia dintre cele mai importante capitale ale modei din lume.

"Am vrut sa fie bine pregatite pentru ca afacerea sa fie una de succes. Trebuie sa ai un capital minim cu care sa incepi, ca sa poti sa sustii macar 4 luni chiria si sa iti faci un plan pesimist ca vei vinde foarte putin in primele patru luni, cum e normal la orice punct nou deschis", povesteste Cristina Batlan din experienta sa de circa doua decenii in business. Lucrurile s-au desfasurat foarte repede, contractul de franciza a fost semnat, iar pe 31 august 2010 magazinul a fost deschis.

Deschiderea oficiala va avea loc insa in octombrie, dupa New York Fashion Week. In articolul despre Musette, The New York Times scria ca pretul pentru Sidney - cizme cu toc, cu catarame si siret - este de 290 de dolari, iar clutch-ul Noemi de culoare rosie (poseta plic) costa 332 dolari. Cristina Batlan spune ca preturile produselor care se gasesc la New York variaza intre 150 de dolari si 500 de dolari, iar exceptie fac articolele din piton veritabil, al caror pret depaseste 600 de dolari.

Cand e vorba de magazine in franciza, Batlan precizeaza ca "noi nu impunem un pret de vanzare, ci doar recomandam". Este insa greu sa ai o politica de pret diferita de la tara la tara: "In cazul magazinului de la New York nu exista o motivatie pentru ca preturile sa fie cu mult mai mari decat in alta parte. Taxele vamale in statul New York sunt de 8-10%, iar TVA-ul este de 10%. Mai mult, dolarul american este in prezent puternic in raport cu euro".

Extinderea in strainatate se poate dovedi insa profitabila pentru brandurile romanesti, care nu pot fi pozitionate scump pe piata romaneasca, deoarece s-ar vinde mult mai greu. Batlan admite insa ca in Franta - unde Musette se prezinta la targuri si evenimente de profil - si in SUA au fost nevoiti sa salte putin preturile pentru ca produsul sa fie credibil si sa nu fie considerat "fake sau chinezesc". Astfel, pretul pentru pantofi nu trebuie sa coboare sub 200 de dolari. Dat fiind ca piata permite, Cristina Batlan spune ca va duce la New York si colectii care nu prea apar in magazinele din Romania, fiind mai scumpe de produs si oricum in editii limitate.

Preturile si modelele nu sunt singurele care difera de la tara la tara. Investitia necesara deschiderii unui magazin variaza semnificativ in functie de malul Atlanticului pe care te afli, spune Cristina Batlan. Iar diferentele fata de Europa sunt si mai mari. Daca in Romania investitia pentru un magazin propriu este sub 100.000 de euro, iar in Europa nu depaseste 150.000 de euro, in Statele Unite investitia se invarte in jurul sumei de 250.000 de dolari sau circa 200.000 de euro, cat a costat "micul magazin" Musette de 50 mp, din care 100.000 de dolari a fost amenajarea spatiului, iar restul chiriile si stocul pentru o luna si jumatate.

"Desi este un spatiu atat de mic, pretul de executie al lucrarilor este mult mai mare decat in Europa. Manopera in zona de constructii - amenajari interioare este de circa 500 de dolari pe ora, indiferent de proiect", explica Cristina Batlan. Nici chiria nu se lasa mai prejos, ajungand la 16.000 de dolari pe luna. Chiar daca presupun costuri mai mari, magazinele in strainatate sunt solutia pentru dezvoltare, considera Cristina Batlan, care s-a decis sa puna in stand-by procesul de extindere a retelei de magazine Musette in Romania.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/arta-si-societate/lifestyle/ce-urmeaza-dupa-romania-deschidem-magazine-la-sofia-new-york-sau-milano-7286375
7286375
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.