Ce-au ajuns restaurantele din Franţa: mâncare pregătită industrial, congelată şi încălzită la microunde

Autor: Vlad Popescu Postat la 18 iulie 2013 3153 afişări

În plină criză, cu recesiune şi şomaj record, în societatea franceză are loc o dezbatere aprinsă pe o temă surprinzătoare, de natură culinară, care a captat deopotrivă atenţia ministerelor de resort, a Adunării Naţionale şi a patronatelor din sectorul restaurantelor.

ORGANIZAŢIA PATRONALĂ SYNHORCAT, FORMATĂ DIN NUMEROŞI PROPRIETARI DE HOTELURI ŞI RESTAURANTE, estimează că cifra de afaceri din sectorul restaurantelor a scăzut cu 5,5% în perioada aprilie 2012 ñ martie 2013. Potrivit companiei de consultanţă Gira Conseil, aproape trei sferturi din mesele francezilor în afara locuinţei sunt luate la restaurante din categoria „super-ieftin„, unde nota de plată rareori depăşeşte 10 euro de persoană. Totodată, produsele de tip fast-food generează 54% din vânzările restaurantelor. O altă companie de consultanţă, NPD Group, avertizează că dificultăţile din economie au început să afecteze restaurantele din regiuni mai reziliente ale Franţei, precum sudul. Chiar şi localurile de fast-food, care au înregistrat o creştere puternică până în ultimii ani, au început să se resimtă.

Uniunea restaurantelor din Franţa a propus, ca soluţie pentru criza de moralitate a industriei, rezervarea denumirii de „restaurant„ numai acelor localuri care prepară în casă toate felurile din meniu. „Principalul scop al iniţiativei noastre este să încetăm să mai păcălim clienţii„, a declarat Fontaine, membru al Uniunii.

Ministrul comerţului şi turismului, Sylvia Pinel, a propus în replică un amendament la legea protecţiei consumatorului care ar permite restaurantelor cu bucătărie proprie să adauge în meniuri un logo cu mesajul „fait maison„ (preparat în casă). În comisiile parlamentare, legislatorii au mers mai departe şi au impus emblema ca obligatorie, astfel încât clientul informat poate presupune automat că produsele fără acest logo sunt preparate în fabrică. Măsura, adoptată recent de camera inferioară a legislativului, este valabilă în prezent numai pe hârtie, deoarece autorităţile nu au adoptat încă un logo oficial.

Organizaţia patronală cu cel mai mare număr de restaurante susţine măsura ministrului Pinel, însă consideră că guvernul ar trebui să meargă mai departe prin introducerea clasificării de „restaurant artizan„ atunci când toate felurile din meniu sunt preparate în casă. Propunerea a dezamăgit şi Uniunea restaurantelor. Fontaine şi ceilalţi susţinători ai bucătăriei tradiţionale au promis că vor continua să lupte.

Aproximativ 20.000 de restaurante din Franţa s-ar încadra în prezent în categoria „restaurant artizan„, dintr-un total de aproximativ 150.000. Însă o măsură asemănătoare propusă în anul 2007 nu a avut efecte, fiind acceptată de numai 600 de localuri.

PINEL ESTE ACUZATĂ DE BUCĂTARI CĂ A CEDAT LOBBY-ULUI MARILOR LANŢURI DE RESTAURANTE, care au nevoie de produse congelate pentru a face profit şi pentru a garanta servirea rapidă.

Parlamentarii opoziţiei de dreapta acuză guvernul că

încear-că să îngroape subiectul prin trâmbiţarea unui compromis încărcat de ambiguităţi, care nu va rezolva problema. Daniel Fasquelle, membru conservator al Adunării Naţionale, a promis că va introduce un amendament la legea protecţiei cosumatorului prin care denumirea de „restaurant„ va fi rezervată numai localurilor unde întreg meniul este preparat în bucătăria proprie.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/arta-si-societate/lifestyle/ce-au-ajuns-restaurantele-din-franta-mancare-pregatita-industrial-congelata-si-incalzita-la-microunde-11129928
11129928
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.