BUSINESS PENTRU ROMÂNIA. Cum a cucerit o româncă lumea cu creaţiile ei. A ajuns din demisolul propriei case la o afacere internaţională, iar acum îşi vinde produsele în cele mai mari oraşe din lume

Postat la 30 noiembrie 2018 525 afişări

​De-a lungul anilor, Business MAGAZIN a scos în faţă poveştile românilor care au pariat pe România şi a urmărit realizările lor, modul în care au depăşit dificultăţile şi şi-au trăit „visul românesc”. De 1 decembrie, le sărbătorim încă o dată reuşitele!

BUSINESS PENTRU ROMÂNIA. Cum a cucerit o româncă lumea cu creaţiile ei. A ajuns din demisolul propriei case la o afacere internaţională, iar acum îşi vinde produsele în cele mai mari oraşe din lume

După trasarea tuturor detaliilor legate de definirea conceptului, s-a ocupat de desenul liniilor primelor modele, singură, în demisolul casei sale. A făcut chiar şi un joc de roluri cu primii clienţi externi, astfel încât să nu lase impresia că ea este designerul şi cea care preia comenzile în acelaşi timp, deşi aceasta era situaţia în care se afla la început. De la un anumit punct însă, demisolul propriei case a început să nu mai fie suficient de încăpător pentru dezvoltarea brandului, chiar dacă reuşise să fidelizeze o bază de clienţi pentru care doar valoarea prodsusului conta. „Ei erau excepţiile, primii clienţi, cei care mă descoperiseră înainte să fac brandul.”

Erau oameni care căutau fashion, interesaţi de design, de artă, angajaţi în agenţii de comunicare, film, oameni creativi cu posibilităţi şi în căutare de original: „Poţi să le spui că sunt în fruntea unei trupe tot timpul fiindcă după ei se iau ceilalţi, sunt în faţă şi spun «Bine, eu vreau să fiu altfel, asta mi se potriveşte», au un discernământ legat de  preferinţele lor”, îşi descrie ea publicul iniţial. Ei i-au urmărit evoluţia din momentul în care şi-a expus produsele în primul concept store (Coquette, între timp acesta s-a închis), din mediul online, din media sau de la evenimentul de lansare, organizat în 2011. La popularizarea creaţiilor sale a ajutat şi deschiderea media spre autenticul românesc – „trendul acesta se întâmplă de câţiva ani şi este important din punct de vedere al comunicării”.

După obţinerea acestor confirmări, Andreea Bădală a sesizat nevoia deschiderii unui showroom „mai central”. A hotărât că este momentul să facă o mică investiţie şi să se mute într‑un sediu care să acomodeze showroomul şi atelierul – rezultatul unei investiţii iniţiale de 27.000 de euro, situat în apropiere de Grădina Icoanei din Bucureşti; este cel în care îşi întâlneşte clientele din România şi acum. Chiar şi după ce a atins acest obiectiv, în 2012, spune că a trecut mai mult timp faţă de cât se aştepta pentru ca lumea să se familiarizeze şi să depăşească şi bariera pe care o impune conceptul de showroom. „Lumea se gândeşte la început că nu este vorba despre un magazin, ci despre un showroom şi îşi pun întrebări de tipul: Dacă merg acolo, cum să mă îmbrac? Dacă nu cumpăr, ce se va întâmpla? Dacă e showroom, oare trebuie să îmi fac programare? sau ce se întâmplă dacă întârzii?”

Prin comunicare şi prin atitudinea colegilor ei a încercat să exprime că într-un astfel de loc se poate veni oricând pe parcursul programului de funcţionare a spaţiului, chiar şi mai târziu, dacă sunt anunţaţi. „Nu vreau niciodată să simtă presiunea cumpărării, vreau doar să vadă dacă le plac articolele respective.” În aceeaşi clădire se află atelierul Murmur, care funcţionează ca bază pentru producţie. Este un atelier de creaţie cu oameni care se ocupă de managementul producţiei, de prototipare şi de pregătirea pentru producţie; tot acolo sunt şi modelierele care fac seria 0 – prototipuri pentru produsele ce urmează a fi lansate. Pentru realizarea producţiei, colaborează cu ateliere şi fabrici din România. „Au început să fie deschişi spre a produce un brand românesc, pentru că îşi dau seama că posibilităţile sunt mai mari - în plus, tot ce înseamnă lohn echivalează cu posibilitatea de mutare a producţiei în altă parte. Dacă lucrează cu un brand autohton, riscurile ca eu să mut producţia în altă parte sunt mai mici”, descrie Bădală aplecarea unităţilor locale de producţie spre astfel de colaborări. Totuşi, pentru ca acestea să se concretizeze, este încă nevoie de relaţii personale, recomandări sau deplasări la faţa locului: „Prin foarte multă perseverenţă am reuşit să fac lucrurile acestea, mai ales la început, când nu aveam cantităţile necesare”. Chiar dacă acum există mai mulţi producători care văd potenţialul unei astfel de colaborări, ceea ce lipseşte este un program sau o instituţie care să conecteze designerii cu brandul, observă Bădală. Ea sesizează cum în afara ţării astfel de colaborări sunt fireşti în industria ei.

„Este o chestiune care ţine de alfabet în industrie.” În prezent, brandul Murmur este format din trei linii permanente şi câte o colecţie sezonieră, deoarece „viteza cu care ajunge o informaţie la cineva, mai ales atunci când este vorba despre un produs atât de special, este foarte mică prin comparaţie cu durata unui sezon”. Bădală a observat de-a lungul timpului că se cer tot timpul modele din trecut, astfel că prezenţa liniilor permanente este ideală: „Designerii învaţă mai rapid, e normal; în plus, pentru a face un produs bun e nevoie de luni de zile de dezvoltare şi după ce îl testezi, vinzi, ajungi să îţi dai seama după un timp că ai mai îmbunătăţi ceva la el.”

Astfel, brandul are în prezent o linie semnătură, descrisă de designer drept „inima brandului”; aceasta este formată din cele mai specifice produse, lucrate în atelier sau în ateliere mai mari, pe care în continuare le fac manual şi nu sunt industrializate. O altă colecţie tratează zona eleganţei în casă – „sunt articole ce pot fi combinate între ele, purtate altfel şi în afara casei, combinate cu o rochie neagră de pildă”; o alta dedicată articolelor uşor de purtat, cu caracteristici precum un bumbac atât de subţire încât e aproape translucid. Urmează apoi, sezonier, o colecţie cu în jur de 40-50 de piese; iar de anul acesta, în mijlocul fiecărui sezon vor aduce o noutate, de exemplu anul acesta este vorba despre o colecţie capsulă pentru clientele care merg în vacanţă. Per total, este vorba despre peste 100 de modele de bază, la care se adaugă cele din colecţia sezonieră şi colecţia capsulă. „Acest lucru se traduce prin muncă continuă de creaţie; lucrăm la vara acestui an în producţie pentru piaţa internă, la toamna 2017 pentru prototipare şi deja ne gândim ce facem pentru vara 2018. Facem şi testările pentru capsula din 2017; sunt mereu multe de făcut în acelaşi timp şi trebuie să fii în stare să faci schimbarea de la un lucru la altul.” De altfel, de când a lansat brandul, Andreea Bădală spune că a avut mereu un program de muncă prelungit. „Programul meu a fost de 12-14 ore pe zi şi s-a scurtat la 10-12 ore.”

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.