Superproducţii de milioane de euro în zeci de episoade: noua eră a industriei de film

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 09 aprilie 2014 15485 afişări

TELEVIZIUNEA SE MUTĂ PE INTERNET

Un factor care nu trebuie uitat este accesibilitatea de astăzi a programelor TV: reţele care permit vizionarea şi pe tabletă sau alte dispozitive mobile, precum şi sutele de site-uri ce redau episoadele la doar câteva ore după ce acestea au fost difuzate. Mulţi aduc în discuţie şi problema piratării ca factor ce contribuie la numărul în scădere al celor care merg la cinema: spre exemplu, cel mai piratat film din 2013 a fost „The Hobbit: An Unexpected Journey„, cu 8,4 milioane de descărcări. La seriale, primul loc a fost ocupat, pentru al doilea an la rând, de „Game of Thrones„. Ultimul episod difuzat în 2013 a fost descărcat de aproape 6 milioane de utilizatori. Serialul a mai doborât un record anul acesta, media celor care au distribuit simultan episoadele fiind de peste 170.000.

Companiile de conţinut la cerere (on demand) schimbă şi ele, încet, dar sigur, peisajul televiziunii de azi. Companii precum Hulu sau mai recent Netflix oferă oamenilor posibilitatea de a urmări programele preferate fără a mai fi nevoie să schimbe posturile. Mai mult chiar, pentru a urmări zeci sau sute de seriale este suficientă achitarea unei taxe lunare de câţiva dolari, un preţ mult mai mic decât cel plătit pentru a te abona la televiziunile în regim pay-per-view (HBO, AMC).

Datorită succesului înregistrat în ultimii ani, Netflix a decis să producă propriile seriale, într-un sistem care a însemnat o nouă premieră în lumea filmului: lansarea unui sezon întreg într-o singură zi. Astfel, cei de la Netflix nu mai obligă fanii să aştepte o săptămână pentru a afla desfăşurarea acţiunii. Miza reală nu este însă aceasta, ci faptul că Netflix poate începe să obţină aproape imediat profit din drepturile de redifuzare. Mişcarea, deşi atipică pentru Hollywood, s-a dovedit una extrem de inspirată.

Cei de la Netflix au testat piaţa cu două seriale: „House of Cards„, o dramă despre intrigile de la Washington, şi „Hemlock Grove„, un serial – se putea altfel?  – de ficţiune despre un student care devine, din când în când, vârcolac. Spre surprinderea multora, producţia care a avut succes a fost „House of Cards„, ajutată probabil şi de interpretarea de excepţie a lui Kevin Spacey.

„Succesul modelului Netflix de a lansa întreg sezonul înseamnă următorul lucru: publicul vrea să aibă controlul. Publicul vrea libertate. Dacă vor să ştie toată povestea de la început, trebuie să le dăm toată povestea de la început„, este de părere Kevin Spacey.

O altă corporaţie care încearcă să îşi croiască drum către lumea filmului este Amazon. Prin noua divizie Amazon Prime Video, compania produce anual o serie de episoade pilot (având fiecare un buget considerabil) pe care le propune apoi publicului. Lumea votează şi, în funcţie de rezultat, un serial poate ajunge să fie sau nu realizat. Este o idee nouă şi extrem de costisitoare, având în vedere că în 2013 Amazon a chelltuit câteva zeci de milioane de dolari pentru a produce aceste episoade unice.

În ce mod vor influenţa toate aceste lucruri industria televiziunii şi cea a cinematografiei rămâne de văzut, însă un lucru este sigur: filmele impresionante au ieşit din cinematograf, au devenit accesibile şi de multe ori dătătoare de dependenţă.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/arta-si-societate/film/superproductii-de-milioane-de-euro-in-zeci-de-episoade-noua-era-a-industriei-de-film-12438488
12438488
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.