Omul se întoarce în spaţiu. Cel puţin în filme

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 21 noiembrie 2014 359 afişări

Ideea omului în spaţiu a fost una care a inspirat arta încă din cele mai vechi timpuri. Cinematografia nu putea fi o excepţie, astfel încât pe măsură ce tehnologia a avansat, şi povestea omului în univers a devenit un subiect preferat de Hollywood. Dar dacă regizori precum Kubrick sau Tarkovski au realizat opere de artă care au rezistat timpului, în ultimii 15-20 de ani am fost martorii unei transformări a industriei, astfel încât filmele s-au bazat mai mult pe efecte speciale decât pe o poveste memorabilă.

„Gravity“ este, în mod cert, unul dintre cele mai bune filme realizate în ultimii ani având ca subiect central omul în spaţiu. Academia americană de film l-a răsplătit pe regizorul Alfonso Cuaron cu premiul Oscar pentru regie, iar publicul a avut o reacţie foartă bună vizavi de modul în care acesta a îmbinat efectele speciale cu o poveste plină de suspans.

Sandra Bullock joacă rolul dr. Ryan Stone, un medic strălucit, care pleacă în prima sa misiune în spaţiu, împreună cu deja veteranul Matt Kowalsky (George Clooney), un astronaut cu experienţă pregătit să predea ştafeta. O simplă misiune de rutină se transformă într-un adevărat dezastru. Naveta spaţială este distrusă, iar Stone şi Kowalsky devin captivi în spaţiul infinit. Singura cale de salvare este aceea de a înainta prin terifianta întindere a spaţiului.

Succesul „Gravity“ poate fi pus mai ales pe seama faptului că a fost primul film, după o bună perioadă de timp, care trata acest subiect fără a-l transforma în baza unui scenariu care să conţină lupte, violenţă şi creaturi dezvoltate într-un studio de animaţie.

Scriitorul şi regizorul Christopher Nolan este creatorul filmului „Interstellar“, primul său proiect după „Inception“ şi trilogia Batman. Filmările au avut loc în mare parte în Islanda, în acelaşi loc în care Ridley Scott a filmat pentru thrillerul său „Prometheus“.

„Interstellar“ este o poveste despre un grup de exploratori care călătoresc prin găuri de vierme către zone îndepărtate ale universului. Distribuţia are câteva nume de excepţie, precum Matthew McConnaughey („Dallas Buyers Club“), Anne Hathaway („Les Miserables“), Jessica Chastain („The Help“) sau Casey Affleck („Gone Baby Gone“).

Christopher Nolan a spus că ideea pentru „Interstellar“ a fost influenţată de filme precum „Metropolis“, „2001: O odisee spaţială“ şi „Blade Runner“. „Filmele cu care creşti, cultura pe care o absorbi decenii de-a rândul, toate aceste lucruri devin parte a aşteptărilor pe care le ai atunci când urmăreşti un film. Nu poţi realiza un film în vid. Atunci când filmezi un science fiction, nu poţi să uiţi nicio secundă că «2001: O odisee spaţială» există“, a spus Nolan. El a mai declarat că „Star Wars“ şi „Alien“ i-au rămas în minte datorită modului în care abordează ideea de science fiction. „Trebuie să faci astfel încât încât filmul să pară real. În timpul vizionării, publicul trebuie să uite partea de ficţiune şi să se concentreze pe cea de ştiinţă.“

Regizorul şi-a comparat filmul cu „Comoara din Sierra Madre“, o producţie din 1968 care are ca element central natura umană. „Atunci când spui că regizezi un film pentru întreaga familie, oamenii înţeleg că vei face un film «soft». Dar pe vremea când eram copil, acestea erau cele mai bune filme, în sensul că erau la fel de provocatoare ca orice alt film. Eu încerc să aduc acest sentiment înapoi.“ Înainte de începerea filmărilor, Nolan a invitat echipa de producţie la o vizionare a filmului „The Right Stuff“, argumentând că metoda de filmare a este aceeaşi pe care o doreşte pentru „Interstellar“.

Pe site-ul de specialitate IMDB, „Interstellar“ este notat cu 9.0, ocupând în acest moment locul 11 în topul celor mai bune filme realizate vreodată. Această notă este cu atât mai importantă cu cât vine din partea publicului şi nu a criticilor. O altă confirmare vine din partea încasărilor obţinute de filmul lui Nolan: în mai puţin de o săptămână de la lansare (filmul a intrat în cinematografe pe 7 noiembrie), încasările au ajuns la 140 de milioane de dolari, aproape cât bugetul de 165 de milioane de dolari pe care l-a avut filmul.

„Interstellar“ nu a doborât niciun record, dar arată că publicul este dornic de noi aventuri în spaţiu.

Industria de film se transformă în fiecare an, însă anumite subiecte vor rămâne în atenţia producătorilor. Până când călătoria în spaţiu va deveni ceva obişnuit, oamenii vor rămâne fascinaţi de posibilitatea de a explora alte lumi. Întrebarea care se pune este dacă ei vor fi dispuşi, în continuare, să plătească biletul de intrare la cinematografele care difuzează filme bazate pe acest subiect. Factorul financiar, în cele din urmă, este cel care va dicta cât de mult vor rezista aventurile în spaţiu pe marele ecran.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/arta-si-societate/film/omul-se-intoarce-in-spatiu-cel-putin-in-filme-13604936
13604936
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.