Vremea convergenţelor: un anunţ făcut şi încă unul aşteptat

Autor: Ioana Matei Postat la 26 septembrie 2016 275 afişări

Într-o vreme cu temperaturi de peste 30 de grade, descrisă hiperbolic drept „tropicală“ de locuitorii Amsterdamului, executivi din cadrul grupului Liberty Global, prezent pe piaţa locală prin UPC, s-au întâlnit în capitala Olandei ca să traseze liniile principale ale strategiei pentru următoarea perioadă. Ce loc ocupă România în planurile lor?

Vremea convergenţelor: un anunţ făcut şi încă unul aşteptat

Anunţul legat de o nouă colaborare cu un operator mobil se lasă astfel în continuare aşteptat. Ceilalţi executivi ai grupului au punctat şi ei, în cadrul unor discuţii separate, importanţa segmentului de mobile în strategia grupului. De pildă Balan Nair, executive vice president şi chief techonology officer în cadrul Liberty Global, un „rock star“ cu background tehnologic, subliniază şi el priorităţile companiei în următoarea perioadă, arătând direcţiile-cheie de investiţii: „Vom fi foarte activi în dezvoltarea de servicii mobile, dar şi în direcţia construirii de reţele - suntem probabil singura companie de cablu care cheltuieşte miliarde de dolari pe construirea de facilităţi pe teren. Altă direcţie în care investim sunt produsele broadband: suntem foarte dedicaţi să investim bani pentru a creşte vitezele noastre de peste tot. Totodată, în ce priveşte conţinutul video, investim major în platformele noastre“. Nair promite atât lansarea de „produse uimitoare“ în anii care urmează, cât şi  achiziţii sau parteneriate în zona de mobile. Peter Vervoort, vice president Connectivity Products, responsabil, printre alte produse hardware şi software din zona conectivităţii, printre care şi dispozitivul hardware Connect Box lansat în România anul trecut, sintetizează necesitatea din ce în ce mai mare de a avea acces permanent la internet de mare viteză oriunde ne-am afla.

„Vă mărturisesc că fac parte din cei care îşi amintesc de conexiunile de internet prin dial-up: în prezent suntem la 500 mb/s şi ne îndreptăm spre pragul de 1GB, era în care vitezele vor fi uimitoare. Totul s-a întâmplat în ultimii 20 de ani şi din perspectiva unui operator, la fel ca mulţi alţi operatori, am oferit portale moderne: la un moment dat, în jurul anului 2005, ne-am gândit să oferim WiFi. În 2007 au apărut smartphone-urile, iar astăzi ştim cum consumatorii noştri se gândesc la broadband în termeni de WiFi.“ În opinia lui Vervoort, clienţii nu se gândesc la conexiuni prin fire, ci la WiFi pentru că toate dispozitivele pe care le au în casă sunt wireless, fie tablete, telefoane, laptopuri. În urma cercetărilor făcute de companie în ultimele câteva luni, Vervoot vorbeşte despre un comportament pe care l-au observat şi pe care ei l-au intitulat „fluid living“ (existenţă fluidă, trai fluid): „Încercaţi să vă amintiţi de câte ori în ultimul timp v-aţi aşezat în faţa unui ecran mai mare pentru a urmări un TV-show? Acest lucru nu se mai întâmplă. Fiul meu mai tânăr este în grădină, vânează Pokemoni, fiul meu mai mare se uită la Netflix, fiica mea se uită la Youtube şi poate eu şi soţia mea ne uităm la ceva la televizor, în modul Replay. Aceasta este realitatea, se întâmplă în fiecare zi în Europa, pe pieţele pe care le acoperim.“ Pentru a satisface aceste nevoi, spune că echipa pe care o coordonează s-a concentrat pe rezolvarea câtorva probleme: dacă până astăzi WiFi-ul din case ajunge la o acoperire de 90%, la fel ca electricitatea (putem spune că este prezentă în sufragerie, în bucătărie, dar nu este şi în pod, iar aceasta este o problemă); procentul trebuie să crească la 110%. În acelaşi timp, am observat că după ce ies din casă oamenii au două frici legate de descărcarea bateriei şi de pierderea datelor incluse în planul de abonament. „În ultimele 18 luni am ajuns la concluzia că fie că vorbim despre Polonia, Anglia, Belgia, Olanda etc., oamenii vor să fie conectaţi. Dacă au aceleaşi nevoi, ar trebui să furnizăm aceleaşi răspunsuri, aşa că am instalat aproape 1,3 milioane de Connect Boxes în casele consumatorilor; dar am ajuns la concluzia că un portal nu este suficient.“ În acest sens, Vervoort a anunţat că în primul trimestru al anului viitor compania va lansa pe toate pieţele, inclusiv în România, două noi dispozitive, care vor completa ecosistemul routerului Connect Box. Noile echipamente au rolul de a mări acoperirea reţelelor Wi-Fi în interiorul locuinţelor; unul dintre acestea foloseşte reţeaua electrică pentru a extinde acoperirea reţelei Wi-Fi în încăperi care sunt la o distanţă mare faţă de router, iar celălalt echipament se conectează printr-un cablu de reţea pentru a îmbunătăţi acoperirea.

România, pe harta UPC

Într-un cadru mai restrâns, în care a răspuns întrebărilor jurnaliştilor din toată Europa, CEO-ul Liberty Global, nu a ezitat să spună că aici grupul se confruntă cu un climat de business dur, respectiv venituri foarte mici pe client şi o competiţie acerbă, însă creşterea robustă din ultimul semestru motivează operatorul să îşi continue operaţiunile în regiune. Cu totul, operaţiunile din regiune generează venituri de peste un miliard de dolari şi un profit operaţional de câteva sute de milioane de dolari pentru Liberty Global, fiind astfel unele importante pentru grup. „Operăm pe cinci pieţe din Europa Centrală şi de Est, aceste businessuri generează un profit operaţional (EBITDA) de circa 400 de milioane de euro la venituri de peste un miliard de euro, deci este o regiune importantă pentru noi, una în care avem o experienţă de 25 de ani, în care am făcut primele investiţii în anii ’90“, a declarat Fries. El a menţionat în acest context şi situaţia din România, unde compania vinde - a spus el - la tarife cu 75% mai mici decât cele din Olanda aceleaşi servicii, livrate printr-o reţea cu o tehnologie similară. „Pachetele pe care le primeşti în România pentru 4-5-6 euro echivalează cu cele care costă 160 de dolari în America. Facem tot ce putem ca să menţinem relaţia preţ - venit per client sănătoasă, dar acest lucru este destul de dificil, în condiţiile în care noi primim cu 75% mai puţin decât în Olanda pentru aceeaşi tehnologie, parte din cauza competiţiei, parte din cauza aspectelor demografice.“ CTO-ul Liberty Global a vizitat ţara în urmă cu aproximativ cinci ani şi spune că „România este o piaţă minunată pentru consumatori, credem că avem produse foarte bune acolo şi o echipă de management foarte bună – Severina Pascu (care a avansat din funcţia de CEO al UPC România şi Ungaria în poziţia de director general pentru Europa Centrală şi de Est -, n. red.) este un exemplu în acest sens – este una dintre «our rising stars». Dar când ne-am gândit să construim acolo, existau deja competitori care construiau ilegal“, explică Balan. De-a lungul anilor a sesizat totuşi că „lucrurile s-au îmbunătăţit mult faţă de 2008-2010, când piaţa era ca în Vestul Sălbatic.“ Printre principalele preocupări din această regiune în următoarea perioadă se află integrarea experienţei Horizon prin intermediul media box-urilor, şi pe construirea de reţele în această zonă; dar a insistat să spună că „tratăm această regiune la fel ca pieţele din Europa de Vest“.

Pe plan local, compania a avut anul acesta un buget de investiţii de 50 de milioane de euro, axate atât pe extinderea şi creşterea reţelei UPC, cât şi pe lansarea de noi servicii digitale, potrivit informaţiilor comunicate de reprezentanţii companiei. UPC este unul dintre cei mai mari furnizori de servicii de comunicaţii de pe piaţa locală, ocupând locul doi, după RCS‑RDS, care a avut anul trecut o cifră de afaceri de aproximativ 2,6 miliarde de lei şi pierderi. UPC a înregistrat anul trecut venituri de 633 de milioane de lei în România, iar în cel de-al doilea trimestru al anului compania a raportat venituri de 170,8 de milioane de lei, în creştere cu circa 10% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.