Reportaj: Bali, insula care abia se vede pe harta lumii, dar atrage trei milioane de turişti
Insula Bali abia se vede pe harta lumii. Este locuită însă de 3,9 milioane de persoane, iar în sezonul turistic alţi peste 3 milioane de oameni de pe toate continentele vin să se relaxeze în fosta insulă a zeilor.
Turiştii pot experimenta din viaţa balinezilor, fiind deschise zeci de temple. Tanah Lot este unul din templele hinduse iconice ale insulei, scăldat de apa turcoaz a oceanului. „Templul a fost construit în secolul al XVI-lea de un preot hindus şi este protejat de şerpi“, arată ghidul balinez. Un alt templu, Pura Lehur, se află în Uluwatu, pe coasta sud-vestică a insulei, sus pe stânci şi adăposteşte zeci de maimuţe. Aici, la apus, balinezii organizează un dans tradiţional, Kecak, inspirat de epopeea antică Ramayana.
Un alt loc ce atrage 10.000 de turişti lunar este Pădurea Maimuţelor din Ubud, o rezervaţie naturală ce include un templu hindus, în care se află peste 300 de maimuţe. Mulţi aleg Bali pentru temple, dar experienţa le este completată de plajele spectaculoase, precum cele din Nusa Dua, Jimbaran sau Kuta, raiul surferilor.
În Bali s-au construit aproape 2.200 de hoteluri, cu o capacitate de 46.000 de locuri, şi sunt aproape 1.300 de restaurante. În insula cu climat tropical sunt două sezoane, unul uscat (din aprilie până în octombrie) şi unul umed (octombrie - aprilie), cea mai mare cerere pentru sejururi fiind în sezonul uscat. O noapte de cazare la un hotel de patru stele din Kuta (Bali), Ramayana Spa, costă 390 de lei în iulie, potrivit datelor de pe booking.com, iar la un hotel de trei stele din Semyniak (Centra Taum), aproape 300 de lei, acestea neavând însă plaja în apropiere.
„Pentru a face turismul să meargă avem cinci piloni: comunitate, guvern, industrie, mediul academic şi jurnalişti. Turismul este acoperişul casei, iar acesta poate să fie susţinut doar când aceşti cinci piloni sunt puternici. Guvernul are rolul de-a furniza infrastructura - drumuri, apă curată, electricitate, industria este reprezentată de hoteluri, restaurante, mediul academic (oamenii din universităţi) găsesc soluţii pentru problemele insulei, jurnaliştii transmit mesajul autorităţilor către industrie, iar comunitatea, cel mai important pilon, contribuie la experienţa turiştilor pe insulă“, spune Wardawan. Turiştii străini care ajung în Bali petrec în medie nouă nopţi şi cheltuiesc 155 de dolari pe zi.
La autenticitatea vacanţei în Bali contribuie şi vizitele la casele tradiţionale balineze, unde localnicii îşi întâmpină turiştii zâmbind. „Zâmbetul este o formulă de salut la noi. Primim grupuri de turişti străini, vin francezi, germani, le arătam cum trăim noi“, spune Made, o balineză din satul Tunjuk, care vorbeşte perfect engleza şi care se ocupă alături de celelalte femei din familia ei de primirea turiştilor. Tunjuk impresionează prin plantaţiile de orez terasate, care au consacrat insula. De altfel, orezul este şi principala mâncare a balinezilor. Se serveşte cu legume, peşte şi tot felul de sosuri picante.
Dintre sectoarele care asigură veniturile localnicilor din Bali, respectiv agricultură, industrie, turism, cel din urmă a avut cea mai mare creştere în ultimii ani. Oficialii biroului de turism din Bali merg în „misiuni de vânzare“ pentru a atrage cât mai mulţi turişti în insula indoneziană. „Avem multe activităţi promoţionale, participăm la târguri de turism, precum ITB din Berlin, dar mergem şi în misiuni de vânzare în China, Australia, India. Am investit în dezvoltarea turismului şi am conservat tradiţiile“.
În Indonezia, unul din statele membre ale grupului G20, cu cea mai mare economie din sud-estul Asiei, PIB-ul per capita este de 3.500 de dolari, potrivit datelor de pe site-ul Fondului Monetar Internaţional. Anul trecut, valoarea schimburilor comerciale româno-indoneziene a fost de 200 de milioane de dolari, trei sferturi reprezentând importurile României din Indonezia. România importă cafea, cacao, cauciuc, dar şi plastic, piese de schimb pentru sectorul IT şi echipamente electrice. Anual câteva mii de români merg în vacanţă în destinaţii exotice precum insulele Maldive, Seychelles, Mauritius sau Caraibe, pentru care plătesc mii de euro. În total, românii lasă în călătoriile din străinătate 1,4 miliarde de euro.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro